همشهری آنلاین: اینترنت امروز در اختیار کسانی قرار گرفته است که از آن بهتر استفاده می‌کنند

به گفته رئیس کتابخانه‌ی ملی ایران ماجرای رسانه‌ها و اینترنت گرچه به کشورهای غربی مربوط است ولی امروز در اختیار کسانی قرار گرفته است که از آن بهتر استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد رسانه‌های کشور باید از وقایعی مانند غزه عبرت بگیرند که چگونه می‌توان با اطلاع‌رسانی درست افکار عمومی را در جهت مثبت و درست بسیج کرد.

به گزارش خبرنگار جامعه اطلاعاتی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) علی‌اکبر اشعری در نشست علمی انجمن ایرانی مطالعات جامعه‌ اطلاعاتی با موضوع ایران و مسایل جهانی راهبری اینترنت، با اشاره به اینکه عملکرد رسانه‌ها در حادثه‌ی غزه، به وجود آمدن موجی را در کمک به مردم این منطقه باعث شد که رژیم صهیونیستی را از پا انداخت، اظهار کرد: با مروری مختصر، نقش رسانه‌های ایران و همچنین نهادهای مردمی وغیرسازمان یافته مانند وبلاگ‌ها در بسیج افکار عمومی جهان علیه رژیم صهیونیستی قابل مشاهده است.

او ادامه داد: قرار این رژیم با کشورهای همسایه‌ی غزه مانند مصر این بود که چهار روزه ماجرای حماس و غزه تمام شود اما این ارتباطات گسترده که از طرف رسانه‌ها و سایت‌ها بین مردم جهان به وجود آمد خود به خود باعث شد که به عنوان یک عامل بازدارنده در میان افکار عمومی عمل کند و این رژیم را با وجود همه‌ی ادعاها به عقب‌نشینی وادار کند.

وی ادامه داد: گرچه رژیم صهیونیستی نیز همزمان با حمله به نوار غزه تمهیدات رسانه‌یی اندیشیده بود و دوربین‌هایی را در مکان‌های مختلف جاسازی کرده بود که در زمان حمله به غزه عکس‌هایی را بگیرند که نشان دهند این رژیم تنها به اعضای حماس حمله می‌کند و آن‌ها را از طریق رسانه‌های پرنفوذ منعکس کند، اما با وجود تمام این ترفندها، با استفاده از موجی که از طریق رسانه‌های متعهد و مستقل شکل گرفت افکار عمومی به نفع مردم غزه متمایل شد و اتفاقی افتاد که در جریان آن هستید.

به گفته‌ی او امروز اطلاعات آنقدر زیاد است که می‌تواند بخش مهمی از فضای اینترنت را در اختیار بگیرد اما به دلایلی ما از این امر محروم هستیم و به دلیل همین حضور نداشتن، جایی را که ما باید در اختیار داشته باشیم دیگران به راحتی اشغال کرده‌اند؛ مثلا اینکه کشورهایی که هیچ ربطی به فردوسی، سعدی و غیره ندارند آن‌ها را به نام خودشان ثبت می‌کنند، به این دلیل است که کمتر در این عرصه‌ها وارد شده‌ایم.

اشعری با بیان این که در ارائه‌ی اطلاعات خود اساسا آدم‌های خسیسی هستیم خاطر نشان کرد: کتابخانه‌های بزرگ کشور پر از اطلاعات منحصر به فرد از کتابخانه‌های خطی، اسناد بسیار مهم و غیره هستند که هر کدام از آن‌ها می‌توانند تاثیر مهمی در قضاوت یک محقق درباره‌ی یک پدیده داشته باشد؛ این اطلاعات متعلق به همه بوده و تمامی افراد می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، مگر اطلاعات طبقه‌بندی شده که نمی‌توان آن‌ها را در اختیار همه قرار داد.

او با بیان این که سرعت تولید اطلاعات در جهان بسیار بالاست گفت: در کتابخانه ملی سعی کردیم با دو شعار ارائه‌ی اطلاعات موجود در سازمان خود و نیز کاهش فاصله‌ی تولید و ارائه‌ی اطلاعات به تولید اطلاعات و گسترش آن در فضای اینترنت کمک کنیم، مثلا با اجرای طرحی که فاز اول آن در بهمن‌ماه به بهره‌برداری رسید، سعی کردیم چنین امری تحقق یابد و هر کس بتواند اطلاعات مربوط به خودش را با هر شرط حقوقی دلخواه در اختیار عموم قرار دهد.

وی افزود: این طرح چند فایده‌ی اساسی دارد که از آن جمله تحقق پیشرفت علمی به کمک اطلاعاتی است که به راحتی در اختیار دیگران قرار می‌گیرد.

ضمن این که شرایطی را فراهم می‌کند که اطلاعات کشور ما به راحتی در اختیار سایر کشورها نیز قرار گیرد. علاوه بر این چنین امری باعث می‌شود سهم خود را در حجم اطلاعات جهانی به اندازه‌ی قابل ملاحظه‌ای بالا ببریم.

به عقیده‌ی رئیس کتابخانه‌ی ملی ایران اگر بتوانیم همزمان با این طرح‌ها این باور را نیز به وجود آوریم که اطلاعات به همه تعلق دارد و کسی حق ندارد اطلاعات غیر طبقه‌بندی شده را نزد خود نگه دارد، سهم مهمی در پیشرفت علمی کشور خواهیم داشت و می‌توانیم سهم خود را از اطلاعات جهانی نیز افزایش دهیم.

اشعری ادامه داد: کتابخانه‌های بسیاری از کشورهای جهان منابعی کاملا گزینش شده درباره‌ی ایران در اختیار مردم قرار می‌دهند در صورتی که ما می‌توانیم با گسترش سهم خود از اطلاعات جهانی اطلاعات دسته اول و ناب در مورد ایران را در اختیار همگان قرار دهیم.

وی خاطر نشان کرد: امیدوارم چنین نشست‌هایی توسعه یافته و همه به این باور برسیم که امروز قدرت اطلاعات یک کشور در نظام بین‌المللی تعیین کننده است و سعی کنیم محققان و نیازمندان اطلاعات را از این پدیده محروم نکنیم ضمن این که باید نقش خود را در عرصه‌ی اطلاعات جهانی نیز به خوبی ایفا کنیم. همانطور که حضور ما در یک عرصه‌ی سیاسی و نظامی نشان داد که رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی چقدر خوب می‌توانند به نقش خود عمل کنند.

او تصریح کرد: البته در حال حاضر نیز رژیم صهیونیستی در حال ادامه دادن به کار خود بوده و سعی می‌کند با ارائه‌ی حجم زیادی از اطلاعات کاملا تکراری کار خود در حمله به غزه را مشروعیت ببخشد که رسانه‌ها باید در این مرحله نیز حضور پرقدرتی داشته باشند و به مردم مظلوم فلسطین کمک کنند. 

کد خبر 73884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز