سرهنگ علیرضا اسماعیلی دوشنبه (7بهمن) در گفتوگو با ایسنا، افزود: بر اساس مطالعات انجام شده از حدود 30 سال پیش در کشورهای اروپایی و صنعتی جهان، از جمله سوئد، فرانسه، انگلستان، هلند به این نتیجه رسیدند که حدود 65 درصد از مرگ و میرها و صدمات جدی ناشی از تصادفات، مربوط به سرنشینان جلو خودروها و 30 درصد از آن مرتبط با سرنشینان عقب بوده و به همین منظور با استفاده از کمربند ایمنی با بالشتکهای مخصوص جهت نگهداری سرنشین و جلوگیری از پرتاب شدن به جلو در هنگام تصادف، تلاش فراوانی انجام داده و طرح استفاده از کمربند ایمنی را برای کارخانجات خودروساز و شهروندان، الزامی کردند.
وی با اشاره به این که استفاده نکردن یا استفاده نامناسب از کمربند ایمنی و دیگر شرایط ایمنی در جاده مانند صندلیهای ویژه کودک در خودرو از علل مهم مرگ و میر و آسیبهای ناشی از سانحههای جادهای است، افزود: اجباری کردن استفاده از کمربند ایمنی در افزایش ایمنی سرنشینان و کاهش آسیبها موثر است به شکلی که با استفاده از کمربند ایمنی میتوان خطر مرگ را از 43 تا 65 درصد کاهش داد.
فرمانده پلیسراه کشور با اشاره به این که هر ساله در جهان 2/1 میلیون نفر در تصادفات رانندگی کشته و 50 میلیون نفر مجروح میشوند، افزود: نتایج بدست آمده در مطالعهای که در کشورهای اروپایی صورت گرفته نشان میدهد بکارگیری کمربند ایمنی در کنار کیسه هوا موجب کاهش خطر مرگ و میر ناشی از تصادفات به میزان 68 درصد میشود. از سوی دیگر سازمان صلیب سرخ جهانی نیز اعلام کرده است اتخاذ اقدامات پیشگیرانه سادهای مانند استفاده از کمربند ایمنی جهت سرنشینان جلو و عقب و کلاه ایمنی و محدودیت سرعت میتواند مرگ و میرهای تصادفات جادهای را تا 50 درصد کاهش دهد.
وی ادامه داد: بر اساس آمارهای یونیسف بستن کمربند ایمنی خطر مصدومیت را 40 تا 50 درصد و خطر مرگ را 40 تا 60 درصد در حوادث رانندگی کاهش می دهد.
فرمانده پلیسراه کشور افزود: همچنین استفاده از صندلی نوزاد و کودک در پیشگیری از مصدومیت و مرگ نوزادان و کودکان در حوادث رانندگی بسیار موثر بوده است، به شکلی که استفاده از صندلی ایمنی در خودروها، آمار مرگ و میر نوزادان در حوادث رانندگی را 71 درصد و کودکان را 54 درصد کاهش میدهد.
وی با اشاره به این که بعضی از رانندگان تصور میکنند که کمربند ایمنی برای جادههای خارج از شهر است، افزود: این تصور اشتباه است چرا که حوادث رانندگی در جادهها از شدت بیشتری برخوردارند اما در عوض بیشتر تصادفات در شهرها روی میدهد. عدهای دیگر هم تنها زمانی که میخواهند مسافتی طولانی رانندگی کنند از کمربند ایمنی استفاده میکنند در صورتی که باید بدانند خطر حتی در مسیرهای کوتاه هم در کمین است.
فرمانده پلیسراه کشور با اشاره به پژوهش انجام شده در خصوص استفاده از کمربند ایمنی در کشور گفت: بر این اساس استفاده از کمربند ایمنی با سطح سواد رانندگان رابطه مستقیم دارد. از سوی دیگر مهمترین عوامل موثر در استفاده بیشتر از کمربند ایمنی از نظر این رانندگان آموزش، تبلیغات، اعمال قانون و جریمه افراد، خاطی بوده است. همچنین علل اصلی عدم استفاده از کمربند ایمنی، رانندگی در داخل شهر، کوتاهی مسیر و سرعت کم هنگام رانندگی ذکر شده است. از سوی دیگر بین مدل اتومبیل و استفاده از کمربند ایمنی از نظر آماری ارتباط معنی داری وجود دارد.
وی با اشاره به این که سالانه 22 هزار نفر در ایران بر اثر حوادث رانندگی کشته میشوند، افزود: آمارها نشان میدهد در هر ساعت حدود 8/2 نفر در کشور بر اثر حوادث رانندگی کشته میشوند.
فرمانده پلیسراه کشور گفت: با توجه به اینکه تمامی سواریهای وارداتی و تولیدی در کشور (به استثنای اتوبوس و مینیبوسها) مجهز به کمربند ایمنی جهت سرنشینان عقب هستند باید هرچه سریعتر ماده قانونی بسیار روشن و قاطعانهای در رابطه با استفاده اجباری از کمربند ایمنی جهت سرنشینان عقب برای تمامی خودروهای داخلی و خارجی (سواری و مسافربری) با ضمانت اجرایی بسیار قوی وضع شود.
وی با اشاره به این که باید کمربند ایمنی بعضی از خودروها، از جمله پراید، بصورت کارشناسی اصلاح و در جهت رفاه ایمنی سرنشینان آنها نصب و مورد استفاده قرار گیرد، تصریح کرد: کلیه محصولات کارخانجات خودروسازی داخلی نیز باید مجهز به کمربند ایمنی برای سرنشینان عقب باشد و پس از تعیین مهلتی شمارهگذاری خودروهای فاقد کمربند ایمنی جهت سرنشینان عقب ممنوع شود.