یک داروی ضد باروری ایجاد شده بوسیله پژوهشگران آمریکایی ممکن است به یک گزینه کوتاه‌مدت و سریع‌الاثر برای مردان برای پیشگیری از بارداری بدل شود.

sperm

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یاهو نیوز یک داروی ضدبارداری تجربی بر اساس بررسی منتشرشده بوسیله پژوهشگران کالج پزشکی ویل کورنل در نیویورک توانستهاست به طور موقت اسپرم‌ها را در موش‌های نر از کار بیندازد و به این ترتیب دانشمندان یک قدم به ایجاد یک قرص پیشگیری از بارداری کوتاه‌مدت و سریع‌الاثر برای مردان (مانند قرص‌های ضد بارداری فعلی برای زنان) نزدیک‌تر شده‌اند.

در این بررسی یک دوز واحد از ترکیبی به موش‌های نر داده شد که به طور موقت «آدنیل سیکلاز محلول» (sAC) – آنزیمی را که برای فعال کردن توانایی اسپرم برای شنا کردن و بالغ شدن در حین حرکت در دستگاه تناسلی زن و بارور کردن تخمک ضروری است- مهار می‌کرد.

این بررسی نشان داد که موش‌های نری که با این ترکیب درمان شده بودند، «رفتار جفت‌گیری طبیعی» نشان دادند، هیچ بارداری در موش‌های ماده رخ نداد، در حالی که موش‌های نری که دارونما یا پلاسبو دریافت کرده بودند، در ۳۰ درصد موارد جفت‌هایشان را باردار کردند. موش‌های نر تا ۲/۵ ساعت نابارور باقی ماندند و سه ساعت پس از دریافت دارو برخی از اسپرم‌هایشان دوباره توانایی حرکت را به دست آوردند. پس از ۲۴ ساعت، موش‌های نر باروری کامل را به دست آوردند و هیچ عارضه جانبی در موش‌های نر مشاهده نشد.

این پژوهشگران می‌گویند این بررسی نشان داد که ایجاد یک دارو ضد بارداری برای مردان هدفی قابل‌دست‌یابی است.

صندوق جمعیت سازمان ملل می‌گوید تقریبا نیمی از بارداری‌ها ناخواسته هستند و بار پیشگیری از بارداری به طور نامتناسبی بر دوش زنان می‌افتد.

این بررسی همچنین از یک رویکرد غیر هورمونی استفاده کرده بود که یک مزیت عمده شمرده می‌شود و این دارو به عوارض ناخواسته‌ قرص‌های معمول هورمونی پیشگیری از بارداری نمی‌انجامد.

این پژوهشگران می‌گویند اکنون در حال آزمایش این ترکیب مهارکننده آنزیم sAC در خرگوش‌ها هستند که دستگاه تناسلی‌شان شبیه به انسان‌ه ااست و در عین حال در حال بهبود بخشیدن به ترکیب‌های نامزد شده برای این داروی در مرحله پیش‌بالینی هستند.

کد خبر 742315

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha