همشهری آنلاین: پیامدها و الزامات روندهای جهانی برای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش ها، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز با بیان این مطلب که شورای اطلاعات ملی آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود به تبیین روندهای جهانی تا سال 2025 و تجسم آینده‌های بالقوه پرداخته است، افزود: بر پایه این گزارش،‌ اوج‌گیری قدرت‌های در حال ظهور ، اقتصاد جهانی شده، انتقال تاریخی ثروت و قدرت اقتصادی از غرب به شرق و رشد نفوذ عوامل و بازیگران غیردولتی موجب تحول در قواعد و الگوهای رفتاری ، پویش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و ماهیت رقابت‌‌ها خواهد شد.

مرکز پژوهش ها ارزیابی این روند و بررسی پیامدهای سیاسی و امنیتی آن برای جمهوری اسلامی ایران را مهم دانست و افزود: ارزیابی این روند می‌تواند نقشی روشنگر در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان کشور در حوزه‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی وامنیتی داشته باشد.

مرکز پژوهش ها «پیچیدگی» و «تغییر» را دو ویژگی برجسته هزاره جدید دانست و افزود: پیچیدگی بدان معناست که امروزه سیاست در جهان از سرچشمه‌های متعددی سیراب می‌شود که از مرزهای متعارف و سنتی فراتر می‌رود. به علاوه پیچیدگی و وابستگی متقابل دولت‌ها به یکدیگر، میزان آسیب‌پذیری آنها در مقابل بازیگران خرد و غیردولتی را افزایش می‌دهد و بازیگران سیاسی به دلیل متغیر بودن اهداف و ساختارهایشان، پاسخ یکسانی به شرایط نمی‌دهند.

در این میان برخی دولت‌ها توانایی بیشتری برای سازگاری دارند و از دل این پیچیدگی و پویایی شکوفا می‌شوند و برخی دیگر با شکست مواجه می‌شوند.

بنابراین شناخت روندهای حاکم بر مسائل و موضوعات جهانی و تدوین راهبردهای کلان با محوریت پیچیدگی و سرعت تغییرات در ابعاد سیاسی ، نظامی،‌اقتصادی و اجتماعی شرط ضروری در موقعیت دولت‌ها و دستیابی به اهداف و جایگاه تعریف شده است. بر همین اساس در کنار برنامه‌ریزی‌های میان مدت، دولت‌ها می‌بایست نسبت به تدوین سیاست‌‌گذاری‌های کلان راهبردی در مسیر حرکت به جلو اقدام کنند.
 
در بخش دیگری از نتایج این بررسی آمده است:جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به اولویت‌های استراتژیکی و ژئوپلیتیکی، هویتی الهام بخش و نقشی برتر در معادلات منطقه‌ای برای خود تعریف کرده است که حفظ این جایگاه و تقویت توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ملی مستلزم فهم و درک روندهای جهانی، پویش‌های متغیر و پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی، شناخت بنیان‌های اقتدار بخشی در عصر نوین و تلاش برای کسب علوم و فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی به عنوان مولفه‌های قدرت بخشی در هزاره جدید است.

برای دسترسی به نسخه کامل این گزارش پژوهشی اینجا را کلیک کنید.

کد خبر 74489

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز