گروه اجتماعی: در پی اعلام وزیر کشور مبنی بر بازبینی طرح ارتقای امنیت اجتماعی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت:

 همواره پلیس اعلام کرده که در چگونگی اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی بحثی نیست و اجرای این طرح تا زمانی که دغدغه‌های مردم کم شود، با قوت ادامه خواهد یافت.

اما موضوع چگونگی‌اجرای این طرح جای بحث دارد و طبیعی است که هر جا طرح بزرگی اجرا شود، شیوه‌های اجرا  هر از گاهی باید رصد شود و مورد ارزیابی قرار گیرد.

سردار احمدرضا رادان با بیان اینکه ارزیابی این طرح یک بحث خاصی است که نیروی انتظامی هم به آن معتقد است، ادامه داد: این روند باید نشان دهد که طرح امنیت اجتماعی با قوت بیشتری ادامه یابد و تعطیل یا کمرنگ نشود.

او در پاسخ به گفته‌های محمد حسین نقوی، عضو کمسیون امنیت ملی مجلس مبنی بر اینکه مجریان طرح، آموزش حقوق شهروندی ندیده‌اند،‌گفت: پلیس تنها سازمانی بوده که در بحث طرح ارتقا و بهبود برخورد پرسنل، کارگاه‌های آموزشی برای کارکنانش برگزار کرده است.

سردار رادان با تاکید بر اینکه طرح ارتقای امنیت اجتماعی تحت هیچ شرایطی متوقف نخواهد شد، مگر آنکه مردم در موضوعات اراذل و اوباش، موادفروشان، بدپوششی، مزاحمان نوامیس و تمام موضوعاتی که این طرح براساس آنها رقم خورد، دغدغه‌ای نداشته باشند، اظهار داشت: طرح ارتقای امنیت اجتماعی از اول قاعده‌مند بوده، هست و خواهد بود و اجرای آن مردم را امیدوار کرد که می‌توان بخش عمده‌ای از ناهنجاری‌های اجتماعی را با موضوعات مختلف برطرف کرد.

جانشین فرمانده ناجا ادامه داد: اعتقاد پلیس این است که اقداماتش زمینه‌ای را برای مسئولان فرهنگی در کشور به‌وجود می‌آورد تا آنها اقدامات خود را سریع‌تر و به روزتر در جهت بهبود وضعیت جامعه عملیاتی کنند.  از سوی دیگر، نایب‌ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از ضرورت‌های موفقیت طرح امنیت‌ اجتماعی را همکاری نهادهای اجرایی دانست و افزود: متأسفانه این نهاد‌ها تاکنون همکاری لازم را با نیروی‌انتظامی نداشته‌اند.

جواد‌‌ آرین‌منش در گفت‌و‌گو با فارس، اظهار داشت: از ضرورت‌های اجرای طرح امنیت اجتماعی، مشارکت همه‌ جانبه نهادهای فرهنگی، آموزشی، انتظامی و به‌ویژه صدا و سیماست که اگر این نهادها در کنار مجریان این طرح نباشند، نتایج موفقی به دست نمی‌آید. 

وی افزود: این همکاری‌ها از سوی دستگاه قضائی هم به‌نحوی شایسته انجام نمی‌شود و افرادی که توسط نیروی ‌انتظامی دستگیر می‌شوند، مدت کمی بعد از تحویل به دستگاه‌ قضائی، آزاد می‌شوند.

نایب‌ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان دبیرخانه طرح توسعه عفاف و حجاب سؤال کرد که در این زمینه چه فعالیتی انجام داده است. همچنین باید از سازمان صدا ‌و ‌سیما که قرار بود برای ترویج فرهنگ عفاف برنامه‌ریزی کند، پرسید که تاکنون کدام‌یک از برنامه‌های خود را اجرایی کرده ‌است؟

آرین منش همچنین با مثبت ارزیابی کردن عملکرد نیروی انتظامی در اجرای طرح امنیت اجتماعی تاکید کرد: اجرای این طرح ضروری و عملکرد آن تاکنون موفق بوده است؛ اما در حوزه اجرا با مشکلاتی روبه‌رو بوده که اساس عملکرد موفق نیروی ‌انتظامی را زیر سؤال نمی‌برد.

از سوی دیگر، فرهاد تجری، نایب رئیس کمیسیون قضائی ‌و ‌حقوقی مجلس تداخل اجرای این طرح با رعایت حقوق شهروندی را از مشکلات این طرح عنوان و اظهار داشت: باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب از جسارت به حریم و حقوق شخصی شهروندان به بهانه اعمال قانون جلوگیری کرد.

وی افزود: از آنجایی که بازنگری در طرح امنیت اجتماعی از برنامه‌های وزیر کشور در زمان اخذ رای ‌اعتماد در مجلس بود، بازنگری در این طرح قابل پیش‌بینی بود و امیدواریم شاهد عینیت بخشیدن به این برنامه باشیم تا هم حقوق جامعه و هم حقوق افراد رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: مادامی که در مورد این طرح اطلاع‌رسانی مناسب انجام نشود، نمی‌توان شهروندان را مورد بازخواست و برخورد قرار داد.

کد خبر 74256

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز