دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

گروه دانش – حمید ضیایی‌پرور: چند ماه پس از ماجرای مدرک جعلی کردان و در پی افشاگری رسانه‌ها درباره رواج تقلب‌های علمی در کشور، اکنون دولت و مجلس دست به کار شده‌اند تا مانع ترویج این پدیده ناپسند در ایران شوند.

مجلس اخیرا با الحاق 2ماده به قانون مقررات انتظامی هیأت علمی دانشگاه‌ها مصوب کرد که سوءاستفاده از مالکیت معنوی یافته‌های پژوهشی نظری و عملی دیگران جرم محسوب می‌شود.

دکتر علی عباسپورتهرانی‌فرد، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز خبر داده که طرحی با عنوان قانونمندی به‌کارگیری لقب‌های علمی برای اشخاص در مجلس در حال تدوین است.

وی در خصوص روند بررسی سؤال نماینده شهرضا از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد مدرک تحصیلی معاون امور حقوقی و مجلس رئیس‌جمهوری هم توضیحاتی به ایرنا داد و گفت: موضوع در کمیسیون تحت مدیریت وی بررسی شده است.

گفتنی است دولت نیز براساس بخشنامه‌ای که از سوی ریاست‌جمهوری صادر شده بررسی مدارک تحصیلی همه مسئولان اجرایی را در دستور کار خود قرار داده است.

از سوی دیگر در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه برخی استادان ایرانی مقالات منتشر‌شده در نشریات خارجی را به نام خود کپی کرده و مجددا در نشریات علمی منتشر کرده‌اند، تلاش گسترده‌ای از سوی محافل علمی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تعدادی از دانشگاه‌ها برای جلوگیری از چنین رخدادهایی صورت گرفته است.  

وزارت علوم، از راه‌اندازی سامانه مالکیت فکری و علمی برای احراز موارد سوءاستفاده و تقلب علمی خبر داده و دانشگاه صنعتی شریف نرم‌افزار تقلب یاب ساخته است.

با این اقدامات باید دید آیا متقلبان علمی باز هم به فعالیت خود ادامه می‌دهند یا آنها هم راه‌های جدیدی برای مقابله با این اقدامات پیدا خواهند کرد.

کد خبر 74505

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز