مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) از اجرای طرح ویژه و جدید سه طبقه کردن تونل‌های مترو برای فراهم شدن هاب حمل و نقلی جدید در زیرِ زمین و بالای طبقه مترو به منظور ایجاد مسیری برای اتوبوس و یا یک راه دو طرفه خبرداد.

مترو

محسن هرمزی در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین، با بیان اینکه هر ۴ خط جدید ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ این امکان را دارند که با تی. بی. ام های قُطر بزرگ حفاری شوند، گفت: «نخستین خطی که قرار است با این امکان که از دو دهه گذشته در کشورهایی مثل، ژاپن، ترکیه، چین و ... اجرایی شده، به اجرا درآید، خط ۹ متروی تهران است.»

او افزود: «کشورهای پیشرفته، خیلی از خطوط متروی خود را با این شیوه ساخته‌اند. دستگاه تی. بی. ام قُطر بزرگ (دستگاه حفاری تونل) که بزرگترین آن ۱۸ متر است، تونلی سه طبقه ایجاد می‌کند. یعنی علاوه بر تونل مترو، دو باند رفت و برگشت راه را هم تحویل می‌دهد. برهمین اساس، ما هم در متروی  پایتخت، برای استفاده بهینه از ظرفیت‌ها  که به نوعی‌مولد سازی به حساب می‌آید، تصمیم داریم این کار را در خطوط جدید اجرا کنیم  که مطالعات آن آغاز شده است.»

کدام خط در اولویت است؟

هرمزی گفت: «یکی از خطوط جدید و مهمی که قرار است با تی. بی. ام قُطر بزرگ‌تر کار کنیم، خط ۹ متروی تهران است. این خط، حدود ۴۸ کیلومتر طول و ۴۳ ایستگاه دارد؛ از دولت آباد شروع می‌شود و به صورت «اِل انگلیسی برعکس»، تهران را دور می زند و تا تقاطع زین الدین بالا می‌آید و بعد از ورود به اتوبان همت در امتداد این بزرگراه تا ایستگاه چیتگر در غرب پایتخت می‌رسد. با اجرای چنین طرحی، ترافیک مسیر همت که یکی از مشکلات روزانه مردم تهران است، برطرف می‌شود. ضمن اینکه برای تونل سه طبقه با قُطر بالا می توان پیوست‌های مختلفی تعریف کرد. یک نگاه این است که مثل اتوبان صدر، بخشی از مسیر را دو طبقه کنیم (با این تفاوت که این مسیر در در زیرِ زمین خواهد بود). یا براساس صحبت‌هایی که در گذشته هم وجود داشت مبنی بر این که در اتوبان همت، بی. آر. تی و یا خط ال. آر. تی تعریف شود، در زیر زمین هاب جدید حمل ونقل ایجاد کنیم.»

ایده جدید حمل و نقل عمومی برای تهران | افزایش وسعت تونل مترو برای عبور یک خط اتوبوس

مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) ادامه داد: «ما وقتی به موضوعاتی که با شورای عالی ترافیک درباره خطوط متروی تهران نهایی شده است، مراجعه کردیم، دیدم که به عنوان مثال، خطوط جدید مترو ( ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ ) به ویژه خط ۹، این امکانِ خیلی مهم را دارد که پس ازحفاری با قُطر بزرگ‌تر، علاوه بر مسیر مترویی که زیر اتوبان همت راه اندازی می‌کنیم، هاب حمل و نقل جدیدی را هم ایجاد کنیم. یعنی هم ایستگاه مترو را بسازیم و هم بالای تونل مترو، امکان جدید فراهم شود که مسیر زیرزمینی اتوبوس را هم برای تسریع حمل و نقل داشته باشیم. حتی در این صورت، می‌توان راه زیرزمینی ایجاد کنیم که این مسیر، می‌تواند در نقاطی، انشعاب هم داشته باشد.»

تفاهم نامه با قرارگاه خاتم و بخش خصوصی

هرمزی با اشاره به جزئیات اجرای چنین طرحی در خطوط جدید متروی تهران، اضافه کرد: «در حال حاضر با قرار گاه خاتم الانبیا و بخش خصوصی این موضوع را جلو برده‌ایم که برای آوردن دستگاه تی. بی. ام قُطر بزرگ‌تر اعلام آمادگی کرده‌اند. با این اوصاف تصور می‌کنم ظرف یک ماه آینده بتوانیم، تفاهم‌نامه آن را امضا کنیم. ضمن اینکه علاوه بر خط ۹ متروی تهران، نگاه ما این است که سایر خطوط جدید مترو هم با چنین رویکردی اجرا شود. بر همین اساس، بررسی و مطالعه ویژه خواهیم داشت که این خدمت را به مردم ارائه دهیم و در صورت پایان مطالعات و پیوست‌های فنی و مالی آن، این امکان را برای شهر و شهروندان تهرانی فراهم کنیم.»

این مدیر ارشد شهری تهران در بخش دیگری از گفت و گویش با همشهری آنلاین افزود: «در حال مطالعه روی خطوط ۸ تا ۱۱ هستیم که اگر جواب بدهد، در نهایت هر ۴ خط جدید را با این امکان می‌سازیم؛ اما همانطور که پیش‌تر گفتم، نخستین خطی که با تی. بی. ام‌های جدید اجرا می‌شود، خط ۹ خواهد بود.»

جلسه زاکانی  با سازندگان تی. بی. ام

هرمزی با اشاره به هزینه‌های حفاری با دستگاه قطر بزرگ‌تر گفت: «هزینه حفاری با این دستگاه‌ها با توجه به افزایش قطر تونل، طبیعتا بیشتر می‌شود. منتها در سرجمع، ذخیره هزینه را در اجرای این پروژه‌ها خواهیم داشت. دلیلش هم این است که حفاری با دستگاه بزرگ‌تر، فضای سکو را در زمان حفاری به ما می‌دهد و هزینه‌ای برای ساخت ایستگاه، مثل قبل نخواهیم داشت. مضاف بر اینکه، چنین رویکردی در اجرای خطوط جدید مترو، به ما دو امکان دیگر می‌دهد؛ تونل انرژی(برای عبور کابل برق، فیبر نوری و لوله های گاز و ...)  در پایین‌ترین سطح، طبقه میانی به عنوان تونل مترو و طبقه‌ای اضافه برای خط اتوبوس و یا راه دو بانده برای عبور و مرور در اتوبان همت.»

مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) در پایان گفت‌وگو با همشهری آنلاین، با بیان اینکه با بخش خصوصی برای اجاره به شرط تملیک دستگاه تی. بی. ام قطر بزرگ، مذاکراتی با سازندگاه این دستگاه‌ها صورت گرفته است، اعلام کرد: «دو هفته پیش هم جلسه‌ای با یکی از سازندگان با حضور شهردار تهران برگزار شد و به محض نهایی شدن کارهای آن، از قبیل مطالعات و بررسی‌های فنی و مالی، امیدواریم کار آغاز شود.»

کد خبر 746236
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 17
  • حمید IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    13 5
    فقط یک هزینه اضافی است که هیچ ضرورتی ندارد مسیراتوبوس غالبا مسیری را پوشش میدهد که مترو نمیدهد در مسیر مترو باید رام قطار را افزایش داد یا طرح دیگر ... که ایستگاه مترو یافت‌آباد را به زیرزمین منتقل کند و فضای مورد نظر به مسکونی اختصاص دهد غافل از اینکه این شهر از تراکم داره میمیره لطفا فضای باز آنرا اشغال نکنید
    • محمد IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
      1 1
      دوست عزيز ، اضافه كردن واگن با توجه به طول ايستگاه هاي مترو امكانپذير نيست. يعني طول ايستگاه ها اجازه اضافه كردن واگن را نمي دهد. كم كردن فاصله حركت قطار ها راهكار كاهش ازدحام در مترو است. ضمن اينكه ايجاد مسير زير زميني صرفا براي اتوبوس نيست. مي تواند براي عبور خودرو، خط ويژه( آتش نشاني و آمبولانس) براي روان شدن ترافيك مسير باشد.
  • سعید IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    10 3
    اگه مثل تونل نیایش و پل رو گذر صدر به اتوبان امام علی مسیر باریک و ترافیک ایجاد نشود خوبه..
  • طباطبایی IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    2 1
    سلام آیا فضای ایستگاه ها جوابگو است/ در حال حاضر ایستگاههای مثل امام خمینی / شهرنمایش و . . . جوابگو نمی باشد به نظر می رسد از ابتدا در ایجاد فضای داخل ایستگاه ها و سکوهای سوار و پیاده کردن کم لطفی شده است
  • NO ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    6 4
    به قول کارشناسان وقتی قراره‌زلزله بیاد باید این همه پول خرج پایتخت بشود؟ کارشناس باید بررسی کنند که چطوری جمعیت پایتخت رو کم کنن ،همین هزینه خط مترو به مردم زاهدان کمک کنیم تا شهر درست حسابی داشته باشد. میشه با هزینه مترو خط ۹. یک شهر درست کرد،.برسی کنید همه ایران سرای من است
  • Hamed IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    8 4
    اقا شما جیب مردم رو خالی نکن نمی خواد مترو رو سه طبقه بکنی
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    7 2
    لطفا مترو گلشهر وتهران را گسترش بدهید وامکان رفت وامد دو کلانشهر بزرگ را بهتر کنید
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    1 0
    بهرحال ایده های جدید خوب و قابل بررسی هستند و کارشناسان باید نظر نهایی بدهند نه مدیران، اما توصیه بنده کاهش هزینه تاکسی های اینترانتی خصوصی حداقل ۶۰درصد قیمت فعلی و در عوض ممنوع کردن تردد خودرو شخصی مگر با هزینه بسیار بالا بهتر جواب می دهد. افراد اگر هزینه تردد با اسنپ و نپسی برایشان مقرون بصرفه باشد و دردسترس باشد با خودرو شخصی نخواهند آمد حداقل در مرکز شهر
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    8 3
    تو همین یک طبقه رو خوب اداره کن 3 طبقه پیشکش سنگ بزرگ نشان نزدن است
  • محسن IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    0 0
    لطفاً یه نگاه هم به متروی پردیس بندازید خیلی وقته که یادتون رفته