همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران در کنگره سراسری اقتدار علمی - اقتداری ملی گفت: معنای اقتدار اعمال قدرت نیست بلکه کسب توانمندی و پایه آن علم است

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد با بیان اینکه پرتاب ماهواره مخابراتی به فضا، طراز اقتدار ملت ایران را صد پله در دنیا بالا برد، تاکید کرد: باید در کارهای علمی حصارها و قالب‌ها را بشکنیم. [فیلم پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ملی امید]

وی گفت : باید جلوی دانشمندان ما باز باشد البته معنای این امر استفاده نکردن از تجربیات دست آوردهای دیگران نیست اما از این دستاوردها باید از الگو و چارچوب خود استفاده کنیم.

رئیس جمهوری اضافه کرد: پیشبرد این هدف نیازمند شجاعت علمی است که در ملت ما وجود دارد اما باید آن را با استفاده از روش‌های ابداعی و ابتکاری تقویت کرد.

آقای احمدی نژاد ادامه داد: بعضی‌ها تصور می‌کنند تنها راه عبور، حرکت در مسیر دیگران است اما حتی راه تسخیر کُرات مسیری که دیگران رفتند، نیست.

رئیس جمهوری  گفت: اکنون در علم پزشکی بخش مهمی از تلاش‌ها مربوط به تشخیص علت بیماری‌هاست و شاید بخشی از هزینه‌های درمان نیز مربوط به همین بخش باشد که گاهی کارهای تشخیصی آثار کشنده دارد .

آقای احمدی نژاد گفت: رازی و ابن سینا بیماری‌ها را از نبض بیماران تشخیص می‌دادند که بسیار کم هزینه است.

رئیس جمهوری همچنین با اشاره به درخشش مخترعان جوان ایران در نمایشگاه اختراعات و نوآوری‌ها افزود: جوانان و دانشمندان ما مسائلی را با روش‌های بسیار ساده، ارزان و کوتاه‌تر حل کرده‌اند که در دنیا حل نشده است.

آقای احمدی نژاد خطاب به وزیر علوم گفت: اکنون در سراسر ایران خیزش علمی است و باید به سرعت ساز و کاری برای هم افزایی تلاش‌های علمی طراحی شود.

رئیس جمهوری افزود: باید شبکه ارتباطی قوی‌ای تلاش‌های علمی را در کشور پیوند دهد تا پله‌های پیشرفت را با کمک یکدیگر مانند دوی امدادی پیش رویم .

خودباوری در ایران روز افزون است

رئیس جمهوری به دانشمندان کشورمان توصیه هایی کرد و گفت: توصیه اول مربوط به علم ایمانی است؛ علم منبعث از ایمان منشأ اقتدار صالح است و در غیر این صورت قدرت ناصالح جز انحطاط و سقوط برای انسان و جامعه اثری نخواهد داشت.

آقای احمدی نژاد افزود: متاسفانه آمدند و از ابزار علم علیه انسانیت ، کرامت انسان ها و خواسته های فطری بشر استفاده و هویت انسانی بشر را منهدم کردند.

وی با بیان اینکه عده‌ای از علم فقط برای تسلط و تحمیل و چپاول استفاده می‌کنند گفت: از علم برای کشتن انسان‌ها و انسانیت استفاده کردند و امروز باید پرچم علم ناب و نافع و برخاسته از دل‌های نورانی و آسمانی که منشأ اقتدار صالح است به اهتزاز درآید و این کار شما دانشمندان است.

رئیس جمهوری با توصیه به دانشمندان کشورمان برای ترویج خودباوری گفت: به فضل الهی و به لطف حاکمیت اندیشه امامت و ولایت، خودباوری در کشور ما روزافزون است اما تا قله‌ها فاصله داریم.

آقای احمدی نژاد تصریح کرد: در جهت گیری‌های علمی باید به نقطه‌ای برسیم که علم مبتنی بر مبانی اسلام و الهی و ارزش‌های الهی را تولید کنیم.

وی تاکید کرد: نمی‌شود آرمان‌های الهی را با علوم برخاسته از مبانی دنیاطلبی و لذت جویی و فردگرایی محقق کرد، خواه در علوم اجتماعی، انسانی و اقتصادی باشد خواه در علوم فیزیک و رشته‌های مربوط به آن و این کار شما دانشمندان متعهد ایران اسلامی است.

رئیس جمهوری باردیگر با تاکید برشکستن انحصار علم افزود: در فرهنگ ما نشر علم موجب پاک شدن و پاکیزه شدن رشد پایدار علمی است و امروز علم و بسیاری از علوم در انحصار و تحت سیطره است.

آقای احمدی نژاد افزود : باید با تلاش پیگیر و در زمان کوتاه، علم را از سیطره مستکبران، خودخواهان و دنیاپرستان خارج کنیم و این شدنی است.

وی با بیان اینکه در کار علمی و حتی روش‌های تحقیق و پژوهش نیازمند نوآوری هستیم، افزود: بعضی اصرار دارند یک اصل نادرست را به عنوان اصل قطعی و جزمی بر جهان تحمیل کنند؛ اینکه راه دست یافتن به نادانسته‌ها، روش کار علمی و تحقیق، مسیر رسیدن به قله‌های علمی همان است که آن‌ها طراحی کرده‌اند، این هم از آن بداخلاقی‌ها و کارهای زشت است زیرا این به معنی حفظ فاصله علمی بین آن‌ها و دیگران است.

رئیس جمهوری گفت: راه‌های تسلط بر محیط و کسب علم بی‌شمار و هنوز بشر چیزی از علم حقیقی نچشیده است.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه اگرچه دانشمندان ما با ایمانی که دارند و با جان فشانی‌هایی که می‌کنند، سرعت تولید علم را ارتقا داده‌اند ، تصریح کرد: اگر خودمان را اسیر چارچوب‌ها کنیم، بازدهی بسیار پایین خواهد بود.

پایه‌های اصلی اقتدار در توانمندی یک ملت است

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: علم و قدرت در واقع دو روی یک سکه‌اند از یک جنسند و از یک حقیقتند؛ خدا هم عالم، قادر ، قدیر و مطلق است و هر دوی این‌ها زیبا و یک حقیقت است.

وی افزود: آن اقتداری زیباست که در درون انسان و از درون انسان شکل بگیرد و بجوشد و برای یک ملت، آن اقتداری پاینده و سازنده است که از درون یک ملت بجوشد.

آقای احمدی نژاد اضافه کرد: پایه‌های اصلی اقتدار یک ملت در توانمندی‌های یک ملت و اقتدار آحاد آن ملت است.

رئیس جمهوری گفت: علم ابزار تسلط بر محیط و ابزار شکوفایی استعدادها و چراغ راه است، بدون علم حقیقی، تاریکی است و ظلمات در ظلمات است و حرکت در ظلمات بدون چراغ جز سقوط و انحراف نتیجه‌ای ندارد.

وی افزود: حرکت بدون علم سرگشتگی است البته علم حقیقی و علم راه گشا، علمی که پرده‌های حکمت و تاریکی را می درد، علم برخاسته از ایمان است.

رئیس جمهوری گفت: بدون تهذیب، بدون اتصال به آسمان، بدون اتصال به واسطه فیض الهی و باب علم، دریافته‌های انسان حجاب اکبر است.

آقای احمدی نژاد افزود: انقلاب اسلامی که راه جدیدی را در برابر بشر امروز گشوده است، نیازمند حرکت پرشتاب علمی است و خدا را شکر می‌کنیم که با هدایت‌های رهبری حکیم و تأکیدات مکرر ایشان امروز شاهد خیزش و جوشش عمیق و گسترده علمی در کشور هستیم.

وی گفت: در همین چهل روز اخیر بنده این ششمین اجلاس علمی است که موفق شدم در آن شرکت کنم و هر کدام در یک بخش دستاوردهای متفکران، دانشمندان و فناوران کشور را ارائه کردند.

رئیس جمهوری اضافه کرد: امروز به فضل الهی حرکت علمی در کشور ما حرکتی پرشتاب و افتخار انگیز است.

کد خبر 74638

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز