درختان هم جان دارند و طبیعت زنده است ولی شاید کمتر برای این مهم اهمیت قائل شویم. اما هرچه بی‌توجهی و کوتاهی در طول سال نسبت به طبیعت داشته باشیم، نیمه دوم اسفندماه هرساله بهانه‌ای می‌شود که به یاد طبیعت بیفتیم و به نوعی دست آشتی به ‌سوی آن دراز کنیم.

فضای سبز

به گزارش همشهری آنلاین،‌ روز ۱۵اسفندماه که در تقویم‌ روز درختکاری ثبت شده، فرصتی را فراهم کرده تا با نزدیک شدن به روزهای پایانی زمستان و آغاز فصل رویش شکوفه‌ها قدمی برای سبز ماندن و سبز شدن طبیعت برداریم. بر همین اساس شهرداری تهران برای تحقق این مسئله اقداماتی را عهده‌دار شده است و شرایطی را در جهت برپایی سبزتر این روز مهم، برمی‌دارد.

سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران به مناسبت روز درختکاری، پویشی را با عنوان پویش «درخت‌های افتخار» اجرا خواهد کرد. مردم برای شرکت در این پویش می‌توانند در هر یک از محلات به یاد یکی از شهدای محله درختی بکارند. در این پویش به یاد ۱۰۰نفر از مفاخر فرهنگی شهر تهران در سده گذشته ۱۰۰ نهال کاشته می‌شود. مردم برای شرکت در این پویش می‌توانند با مراجعه به فرهنگسرای منطقه خود نهال دریافت کنند. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سعی می‌شود این نهال‌ها بیشتر در مقابل منازل شهدا و مراکز فرهنگی کاشته شود و روی هر درخت یک پلاک یادبود با نام شهید یا فردی که افتخار محله‌ است، نصب شود.

نفس‌های تازه شهر

شهرداری منطقه۱۳ نیز پویشی تحت عنوان «نفس‌های تازه شهر» درنظر گرفته و در همین خصوص، محمدهادی علی‌احمدی، شهردار منطقه گفته است: اداره امور بانوان با همکاری اداره فضای سبز و مدیریت بوستان‌های سطح منطقه، در راستای تحقق رویکرد جوانی جمعیت، گرامیداشت تولد هر نوزاد به‌عنوان یک شهروند جدید و ترویج اهمیت توجه به محیط‌زیست برای دومین بار، پویش نفس‌های تازه شهر با عنوان هر نوزاد یک درخت را در دستور کار قرار داده است. خانواده‌های دارای نوزاد واجد شرایط جهت ثبت‌نام در این پویش می‌توانند به سرای محلات و همچنین اداره امور بانوان مراجعه کنند.

حفظ زمین برای نسل‌های آتی

همچنین در بوستان جوانمردان واقع در منطقه۵، مراسم درختکاری با حضور همسر دیپلمات‌ها و سفرای کشورهای خارجی مقیم در تهران انجام خواهد شد و به مناسبت روز درختکاری نهال‌هایی در این بوستان کاشته می‌شوند. علاوه بر این در بوستان نهج‌البلاغه واقع در منطقه۲ پایتخت، ۱۰۰اصله نهال کاشته شده است.

اما در ادامه اقدامات صورت گرفته در پایتخت به مناسبت روز درختکاری، عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به پویش‌های درختکاری درنظر گرفته شده با مشارکت شهروندان، می‌گوید: به مناسبت روز درختکاری و ایام استقبال از بهار، شهرداری تهران در ۲ قالب اقدام به درختکاری با مشارکت شهروندان کرده است. نخستین برنامه، کاشت ۵۰هزار اصله درخت مثمر و ارزشمند است و منظور از درخت مثمر یعنی درختی که میوه می‌دهد. شهروندان می‌توانند درخت مدنظر را انتخاب کنند و از۲  طریق درخواست کاشت درخت در منازل خود را به شهرداری پایتخت ارائه دهند. در همین خصوص می‌توانند با سامانه ۱۳۷پلاس تماس گرفته و درخواست کاشت ‌ داشته باشند؛ همچنین با مراجعه به سامانه تهران من و از طریق منوی ۱۳۷پلاس، تصویر محلی را که درخت قرار است کاشته شود بارگذاری کرده و آدرس خود را در سامانه ثبت ‌کنند؛ در نهایت همکاران ما در شهرداری تهران برای کاشت این درختان مراجعه خواهند کرد.

او ادامه داد: یک پویش دیگری نیز به مناسبت روز درختکاری درنظر گرفته شده که این پویش در قالب سایت «ایران درخت» بوده که شهروندان برای شرکت در این پویش باید از طریق سایت، ثبت‌نام را انجام دهند. قرار است در این پویش حدود ۲۰هزار درخت در ۴منطقه تهران توسط مردم کاشته شود و یک مسابقه نیز برگزار خواهد شد. این درختان در ۴بوستان تهران هستند و این بوستان‌ها نیز شامل بوستان ولایت واقع در منطقه۱۹، بوستان چیتگر واقع در منطقه۲۲، بوستان بزرگ آزادگان واقع در منطقه۱۵ و بوستان ساحل واقع در منطقه۴ می‌شود. تلاش شده در هر پهنه از شهر یک بوستان انتخاب شده و این مراسم در آن برگزار شود.‌

کد خبر 746481
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha