شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

گروه سلامت: با نگاهی اجمالی به کارنامه 30ساله سلامت کشورمان، پیشرفت‌هایی در زمینه‌های مختلف تولیدات دارویی، حذف و ریشه کنی بیماری‌های واگیر، پوشش همگانی واکسیناسیون، پوشش 95 درصدی خدمات بهداشتی اولیه، افزایش سن امید به زندگی وده‌ها موفقیت دیگر که منجر به تشویق و حمایت سازمان جهانی بهداشت شده است را شاهد بوده‌‌ایم...

گزارشی که درپی می‌آید گفته‌های وزیر بهداشت کشورمان در این خصوص است که ازنظرتان می‌گذرد.

دستاوردهای دارویی

30 سال پیش کمتر از 60درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شد اما امروز با وجود ارتقای سطح فناوری و ورود داروهای جدید بالای 90درصد داروهای مورد نیاز بیماران در داخل کشور تولید می‌شود و حتی صادرات دارو هم داریم. هم‌اکنون بیش از 20 مرکز در کشور درخصوص استفاده از پروتئین‌های مختلف و مؤثر در درمان سرطان فعالیت می‌کنند و با دستیابی به اصل تکنولوژی، دانشمندان ایرانی وارد مرحله تولید دارو متناسب با انواع سرطان‌ها و بیماری‌ها شده‌اند که از ارزش افزوده بسیاری برخوردارند.داروی آنژی پارس هم یک نمونه موفق نوآوری در تولید دارو در کشورمان است که مورد استقبال بیماران نیز قرار گرفته است، پیشنهاد پوشش بیمه‌ای این دارو نیز به شورای‌عالی بیمه ارسال شده است.

پوشش 95درصدی خدمات بهداشتی،درمانی اولیه

به گفته وزیر بهداشت در حوزه پوشش خدمات بهداشتی، درمانی پوشش خدمات پیش از این کمتر از 40 درصد بود و در برخی از دانشگاه‌های محروم میزان پوشش خدمات کمتر از 5 درصد بوده است که هم‌اکنون این میزان در جامعه روستایی 94 درصد است.نظام شبکه بهداشتی، درمانی امروز با 18هزار خانه بهداشت، 30 هزار بهورز، 6 هزار پزشک خانواده و 5 هزار ماما فقط در روستاها و مناطق محروم کشور بیش از 22 میلیون روستائی و ساکنان شهرهای کوچک را زیر پوشش دارد. 

با  اجرای طرح شبکه بهداشت سراسری در روستاها توانستیم اسهال، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های عفونی که از اولین قاتلان کودکان در آن سال‌ها بود را کنترل کنیم. به‌طوری که آمار 36 هزار مرگ کودکان زیر 5 سال به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، طی مدت 5 سال به کمتر از 3 هزار مرگ رسید و البته الان از هزار نفر هم کمتر است ولی این کاهش ناگهانی در آن سال‌ها یک جهش بزرگ بود.

افزایش سن امید به زندگی

افزایش سن امید به زندگی نیز نوید دیگری از موفقیت‌هایمان در حوزه بهداشت و سلامت است. سن امید به زندگی در کشور ما به‌طور متوسط امروز  6/73 سال است البته این سن برای مردان ایرانی اندکی بیش از 71 سال و برای زنان حدود 74 سال است که در برنامه توسعه پنجم کشور هدفگذاری می‌شود که سن امید به زندگی در ایران به اندازه کشورهای توسعه یافته یعنی بیش از 79 سال افزایش یابد.

افزایش ظرفیت آموزش‌های پزشکی

طی 30 سال گذشته ظرفیت آموزش پزشکی و تحقیقات پزشکی نیز در کشور رشد بسیاری داشته است؛ تعداد مراکز تحقیقاتی ما 5/1 برابر شده است، 20 رشته جدید از جمله نانو تکنولوژی پزشکی، اقتصاد سلامت و اقتصاد دارو در کشور راه‌اندازی شده است، تعداد مقالات پزشکی منتشر شده در نمایه‌های بین‌المللی نیز از حداکثر 50 مقاله به بیش از 4 هزار مقاله افزایش یافته است.

پوشش خدمات اولیه بهداشت و درمان کشور قبل از انقلاب به 40درصد هم نمی‌رسید اما با ایجاد شبکه بهداشت و درمان پوشش این خدمات اکنون در روستاها به 94 درصد و در شهرها به بالای 97 درصد رسیده است. در عرصه تولید علمی و مقالات علوم پزشکی نیز دستاوردها بسیار قابل توجه است، قبل از انقلاب سالانه بین 5 تا حداکثر 50 مقاله علمی ایرانی در مجلات معتبر خارجی چاپ می‌شد اما اکنون سالانه بیش از 4 هزار مقاله علوم پزشکی از دانشمندان ایران فقط در یک نمایه بین‌المللی ISI  دیده می‌شود، کشورهای دیگر هم در این زمینه رشد داشته‌اند اما هیچ کشوری رشد بی‌نظیر کشور ما را در این عرصه نداشته است.

اینها همه مروری کلی بود بر مهم‌ترین دستاوردهای بهداشتی و پزشکی پس از انقلاب؛ اما به گفته وزیر بهداشت و درمان کشورمان، بزرگترین دستاورد نظام سلامت ما روزی است که سلامت به‌عنوان محور توسعه در ذهن همه مردم و مسئولان کشور از سطر تا ذیل نهادینه شود و هر یک از مسئولان در فکر این باشند که برای سلامت مردم چه کار می‌توانند بکنند، آن روز می‌توانیم بگوییم که به دستاورد بزرگ نظام سلامت کشور رسیده‌ایم؛ این اتفاقی است که اکنون در کشورهای صنعتی افتاده است، سال‌هاست که در این کشورها همه سیاستگذاری‌ها با محوریت سلامت مردم انجام می‌شود و این یک حرف شعاری یا زیاده خواهی نیست.

کد خبر 74802

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز