همشهری آنلاین: سامانه صدور بلیت الکترونیکی روز یکشنبه ۲۰ بهمن، در مراسمی با حضور مدیرعامل و جمعی از مسئولان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا، با راه‌اندازی این سامانه الکترونیکی متقاضیان خدمات هوایی هما در 33 کشور دنیا تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در مراسم افتتاح سامانه صدور بلیت الکترونیکی با تاکید بر حذف تدریجی بلیت کاغذی در هما، گفت: سامان جهانی هواپیمایی (یاتا) تمام شرکت‌های هواپیمایی عضو را موظف به راه‌اندازی سامانه بلیت الکترونیکی تا پایان سال ۲۰۰۸ کرد که هما توانست این سیستم را در مجموعه خود راه‌اندازی کند.

سعید حسامی پروژه راه‌اندازی سامانه صدور بلیت الکترونیکی را از جمله پروژه‌های سخت و پیچیده در هما عنوان کرد و افزود: از ابتدای سال ۸۵ کار راه‌اندازی این سامانه در هما آغاز شد به گونه‌ای که هم اکنون تمام زیرساخت‌های لازم در ۲۵ فرودگاه داخلی و ۳۳ فرودگاه خارجی که هما به آنها تردد دارد، برای اجرای سامانه بلیت الکترونیک، فراهم شده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون نام ایران‌ایر به عنوان یکی از شرکت‌های هواپیمایی دنیا که توانایی صدور بلیت الکترونیکی را دارد در یاتا به ثبت رسیده و لوح ثبت شدن نیز به ایران‌ ایر ارسال شده است.

حسامی ادامه داد: همزمان با سایر شرکت‌های هواپیمایی دنیا، هما آمادگی دارد تا در تمام پروازهای داخلی و خارجی صدور بلیت الکترونیکی را به طور کامل انجام دهد.

وی با بیان اینکه بلیت برای تمام پروازهای خارجی هما به صورت الکترونیکی صادر می‌شود ، گفت: هم اکنون تمام فرودگاه‌های کشور مجهز به این سیستم هستند که امید است با تجهیز تمام آژانس‌های فروش بلیت هواپیما به سیستم صدور الکترونیکی بلیت و آموزش آنها، این موضوع در سراسر کشور انجام شود.

مدیرعامل هما با تاکید بر اینکه هم اکنون حدود ۸۰ هزار بلیت الکترونیکی در ماه صادر می‌شود، افزود: هزینه صدور بلیت کاغذی ۹ دلار است که با راه‌اندازی سامانه صدور الکترونیکی بلیت هواپیما، این هزینه به یک دلار کاهش یافته است.

معاون برنامه‌ریزی و خدمات مدیریت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نیز در این مراسم گفت: در سال ۲۰۰۷ که پرسودترین سال برای شرکت‌های هواپیمایی جهان بود شرکت‌های عضو یاتا ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سود کردند.

فرهاد پرورش افزود: براساس برآوردهای یاتا، با اجرای سامانه بلیت الکترونیک از ابتدای سال ۲۰۰۹ سالانه ۳ میلیارد دلار به سوددهی شرکت‌های عضو افزوده می‌شود.

وی گفت: اگر هواپیمایی هما موفق به اجرای سامانه بلیت الکترونیکی نمی‌شد، امکان قطع همه پروازهای این شرکت به مقاصد بین‌المللی وجود داشت.

پرورش تصریح کرد: این سامانه الکترونیک با تلاش متخصصان داخلی اجرا شده است و همه آژانس‌ها و دفاتر فروش و نمایندگی‌های خارج از کشور هما آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.
وی در پایان گفت: سالانه ۹ میلیون مسافر با ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) جابه‌جا می‌شوند.

کد خبر 74890

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز