گروه ورزشی: وقتی محمد درخشان از جودو استعفا داد، خیلی‌ها گمان می‌کردند که فدراسیون جودو به دلیل ساختار در هم تنیده آن با مشکلات و موانعی روبه‌رو شود.

در این میان رئیس جدید با تدوین استراتژی پیش از المپیک خبر از ایجاد تغییرات وسیع در جودو داد. نتیجه المپیکی جودو اما تکرار چهارمین ناکامی ‌متوالی بود. اولین تغییر، خداحافظی نسلی از جودوکاران قدیمی‌ بود که از تیم‌ملی کناره‌گیری کردند. این خداحافظی اما دلیلی برای این نبود که ملی‌پوشان نسل گذشته برای همیشه از جودو کنار بروند. میراسماعیلی به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد، میران سرمربی جوانان شد و حاجی آخوندزاده هم سرمربی نوجوانان. رضوی اما می‌گوید که تغییرات جودو همچنان تا گرفتن مدال برای المپیک لندن ادامه دارد.عبدالجلیل رضوی رئیس فدراسیون جودو در گفت و گو با همشهری برخی ناگفته ها و برنامه هایش در جودو را بیان می کند.

 جودو و المپیک

پیش از مسابقات المپیک پکن همه نسبت به موفقیت جودو تردید‌ داشتند، شاید برخی استعفا‌ها و رفت و آمدها به این دلیل بود که گروهی باور داشتند که جودو در المپیک موفق نمی‌شود. من هم دیدم که بهتر است قبل از المپیک، قبول مسئولیت کنم تا بعد از المپیک.

اولین کاری که کردم اعزام‌های زیادی را در دستور کار قرار دادم تا تیم ملی با قدرت برای المپیک آماده شود. شاید قهرمانی جودو در آسیا پیش از المپیک یک نقطه عطف در تاریخ جودو بود که بسیاری از دوستان حتی آن را باور نمی‌کردند. نتیجه  تیم ما در المپیک همانی بود که انتظار می‌رفت، شاید سطح ما در المپیک پکن همین نتیجه بود.  ایستادن در جایگاه پنجم المپیک در واقع ریشه در مشکلات جودو دارد که ما با تدوین برنامه جامعه جودو انتظار داریم که در المپیک پکن طلسم جودو شکسته شود. این انتظار، با برنامه ریزی ما و مربیگری میراسماعیلی و همت جامعه جودو محقق خواهد شد.

در این میان  مجموعه تیم ملی بعد از بازی‌های المپیک کاملا خسته و آسیب دیده است بنابراین ما با بهره‌گیری از تیم امید در مسابقات غرب آسیا به مقام قهرمانی دست یافتیم و تیم نونهالان را نیز به سرمربیگری علی بهرامی تشکیل دادیم. سه حوزه در ساختار تیم ملی بسیار مهم است؛ اول کمیته مربیان که باید در راستای تربیت، ارتقا و حفظ مربیان بکوشد و ما این توقع را از حیدریان به عنوان مسئول جدید داریم. دوم؛ حرکت به سمت جودوی اصیل که این مسئله موجب شده تا این رشته را از پایه آغاز کنیم و سوم استعدادیابی براساس استانداردهای طراحی شده است.

 شورای راهبردی جودو

فقط مسائلی در شورای فنی بررسی می‌شود که من تشخیص داده باشم. این شورا وظیفه مشورتی و راهبردی دارد و مسائلی را بررسی می‌کند که به تشخیص من وارد دستور جلسه آنها شده باشد بنابراین بسیاری از انتصاب‌های صورت گرفته از حیطه اختیارات آنها خارج بوده است. شرح وظایف این شورا کاملا مشخص است و در حقیقت این رئیس فدراسیون است که موضوعات مختلف را به آنها ارجاع می‌دهد. وقتی بنده شخصی را در پستی منصوب می‌کنم دیگر نیازی به مطرح شدن آن در شورای فنی نیست. میران بهترین گزینه برای تیم ملی جوانان بود و هر یک از نفرات منصوب شده در پست‌های مختلف وظایف خاص خود را دارند.

 مبارزه با صغر‌ سنی

مبارزه با صغر سنی یکی از موضوعات بسیار مهمی‌است که برای تیم‌های ملی جوانان و نوجوانان برنامه‌ریزی شده است. قرار است طرحی به استان‌ها ابلاغ شود که همه افراد بر اساس آن ثبت‌نام کنند. از این پس همه باید در سن خود و در چارچوب قانون در مسابقات شرکت کنند و کسی حق ندارد خارج از ضوابط کار کند. استان‌ها مسئول هستند تا این کمیته گزینش را فعال و با همکاری ثبت احوال سن افراد را کنترل کنند.

 دیوار کج لیگ

متاسفانه دیوار لیگ به صورت کجی بالا رفته است. ما کاملاً به برگزاری لیگ و محاسن آن اعتقاد داریم اما تغییرات پی‌در‌پی در مسئولان این بخش موجب شده که نتواند آنچنان که باید پیشرفت کند.وقتی به فدراسیون آمدم خواستم که صاحبی به کارش در سازمان لیگ ادامه دهد اما او به قدری امروز و فردا کرد که همه فرصت‌های مناسب را از ما گرفت. قرار است آیین‌نامه لیگ کاملا متحول شود. به همین دلیل ترجیح ‌دادیم لیگ را سال آینده با تغییرات اساسی برگزار کنیم که متاسفانه به دلیل فشار مجبور شدیم با شرایط گذشته ثبت نام‌ها را انجام دهیم.

 برنامه توسعه جودو

در جریان مجمع عمومی ‌فدراسیون جودو، طرح توسعه ملی جودو به تصویب رسید که براساس این طرح، کشور به پنج منطقه تقسیم شده است. علاوه بر این استان‌ها نیز براساس مساحت، شرایط قهرمانی و شرایط اقلیمی ‌در قالب پنج منطقه، تقسیم‌بندی شده‌اند که مسئولیت هر منطقه برعهده یک رئیس هیات و هر منطقه دارای شش کمیته مختلف است. کمیته‌های مسابقات، داوری، مربیان، کاتا و ارتقای کمربند بانوان و آموزش و پرورش در هر منطقه پیش‌بینی شده که مسئولان این کمیته‌ها، خود به خود به عنوان عضو کمیسیون آن کمیته در فدراسیون نیز هستند.

کد خبر 74975

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز