همشهری آنلاین: منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان که به عراق سفر کرده پس از دیدار و گفت وگو با هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق در یک نشست مشترک خبری به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از فارس، وزیر امورخارجه تاکید کرد: سعی کرده‌ایم در خصوص دولت اوباما شتابزدگی نداشته باشیم و اوباما در آغاز راه است، این را برای وی فرصتی می‌دانیم که دولت آمریکا و شخص اوباما تصویر روشن‌تری از سیاست‌های خود ارائه کند.

در این نشست خبری هوشیار زیباری در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت روابط ایران و عراق گفت: به دنبال برقراری امنیت در کشور عراق روابط ما با ایران بهبود یافته است.

زیباری افزود: عراق این پیام را با ایجاد امنیت و دموکراسی به جهانیان اعلام کرده و روابط گسترده‌ای نیز با ایران در همه زمینه ها برقرار کرده که این روابط ادامه خواهد یافت.
زیباری با بیان اینکه ایران هم در همه زمینه ها از روند سیاسی در عراق حمایت کرده است، گفت: آقای متکی قرار است با رئیس جمهور نخست‌وزیر و چند تن دیگر از مسئولان عراقی دیدار و به چند استان جنوبی و کردستان عراق سفر کند و ما خودمان پیش گام گفت و گو بین ایران و آمریکا هستیم و از هر پیشنهادی در این زمینه حمایت می کنیم.

در ادامه این نشست خبری منوچهر متکی اظهار داشت: هیات ایرانی متشکل از مسئولین وزارتخانه‌های مختلف است.

وی اضافه کرد: بنده قبل از ورود به سخن، به ملت و دولت عراق برگزاری انتخابات را تبریک می گویم و این حرکت را گام دیگری در جهت تعیین سرنوشت کشور عراق می‌دانم و سفر با سفرهای متفاوت با این کشور پیشرفت امور و ثبات بیشتر در عراق را مشاهده می کنم.

وزیر امور خارجه با اشاره به سفر خود به عراق گفت: سفر ما به عراق برای برگزاری نخستین کمیته پیگیری توافقات دو کشور است که از سوی نور المالکی و داودی در سفر به تهران صورت گرفته است. لذا امروز دو دیدار با زیباری و سودانی برگزار کرده‌ایم و به صورت جداگانه در دیدار با زیباری در نقش سازنده دو وزارتخانه خارجه در ایران و عراق تاکید کردیم.

وی با بیان اینکه بدون همکاری عبور از نقطه‌ای که در چند سال قبل بودیم تا نقطه کنونی امکان پذیر نبوده است، گفت: عراق کشور مهمی در منطقه است و علاوه بر مناسبت جداگانه عراق ظرفیت مهمی در ایفای نقش بین المللی دارد.

وی با بیان اینکه مشورت سیاسی در سطوح دو کشور عاملی برای ایفای ثبات در منطقه است، گفت: در این سفر توفیق دارم که با طالبانی رئیس جمهور و المالکی نخست وزیر عراق دیدار داشته باشم.

متکی تصریح کرد: در دیدار خود با رئیس جمهور عراق دعوت نامه احمدی نژاد برای سفر به تهران را تقدیم خواهم کرد و امیدوارم این سفر به زودی انجام شود و در دیدار با نخست وزیر عراق گزارشی از پیشرفت کمیسیون اقتصادی بیان خواهم کرد.

وزیر امور خارجه به اشاره به اینکه خوشحالیم که در شرایط و امنیتی مناسب به بغداد سفر کرده ایم و از سر کنسول جدید ایران در کربلا آغاز به کار خواهد کرد و ما با سفر به سایر نقاط عراق این پیام را به دوستان می دهیم که همه جای عراق ظرفیت و شرایط سفر را دارد.

در ادامه این نشست خبری هوشیار زیباری در پاسخ به این سوال که بر اساس توافقنامه امنیتی عراق آمریکای های باید از این کشور خارج شود و آیا چنین چیزی صحیح است که برای خروج آنها همپرسی قرار شود، گفت: مسئله توافق نامه امنیتی واضح و آشکار است و روابط عراق و آمریکا صریح و علنی می باشد.

وی ادامه داد: همانطور که اعلام کرده ایم هیچ بند سری در توافق نامه وجود ندارد و در نشست های سیاسی این توافقنامه بررسی شده و به نفع دو کشور است.

وزیر امور خارجه عراق افزود: نیروهای آمریکایی در چارچوب توافقنامه عمل می کنند و خروج آنها از عراق به صورت تدریجی صورت خواهد گرفت.

زیباری خاطرنشان کرد: متکی وقتی به منطقه سبز وارد شوند مشاهده خواهند کرد که همه مکان ها در دست عراقی ها است و ما معتقدیم هرچه وضعیت امنیتی و اعتماد به نفس عراق افزایش یابد روند خروجی تدریجی آمریکا ها زودتر خواهد بود.

وی اظهار داشت: منافع کشورهای منطقه را در توافق نامه امنیتی لحاظ کرده و عراق به عنوان مکانی برای هجوم به کشورهای همجوار بدل نخواهد شد.

وزیر امور خارجه عراق تصریح کرد: ایران نسبت به تعهداش در عراق به خوبی عمل می کند و این را دولت و مسئولان عراق به خوبی می داند و خانم کلینتون از وجود امنیت و دموکراسی در عراق تاکید دارد.

در ادامه این نشست خبری منوچهر متکی با بیان اینکه ایران سعی کرده شعار اوباما را مثبت ارزیابی کند، گفت: دنیا واقعا تغییر یافته و از اینکه ایالات متحده قصد همیاری با تغییرات را دارد خبر خوبی است.

وی افزود: ما فکر می کنیم این تغییرات فرصت خوبی و برای آمریکا که روابط خود را با سراسر جهان بهبود بخشد و در این رابطه ما دیپلمات‌ها انسان های خوش بینی هستیم و امیدواریم این خوشبینی تحقق یابد.

متکی با بیان اینکه اوباما اگر بتواند وعده های خود را در حوزه سیاست داخلی و خارجی محقق کند کمک زیادی به منطقه کرده است، گفت: همان طور که رئیس جمهور ایران گفتند بحث و گفت و گو با آمریکا می تواند بر اساس احترام متقابل و عدالت بررسی شود.

وی خاطرنشان کرد: سعی کردیم در خصوص دولت اوباما شتابزدگی نداشته باشیم و اوباما در آغاز راه و این را برای وی فرصتی می دانیم که دولت آمریکا و شخص اوباما تصویر روشن تری از سیاست های خود ارائه کند.

متکی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه زیباری در گفت و گوی خود به ادامه گفت و گوهای سه جانبه ایران و آمریکا و عراق اشاره کرد و گفت: همانطور که زیباری اشاره کردند ایران از روند تحقق و اراده ملت عراق حمایت کرده و در شرایطی که شاید برخی از کشورها در هاله‌ای از شک و تردید بودند ایران قوینا روند دولت سازی در عراق حمایت کرده است و همواره در کنار مردم عراق طی شش سال گذشته بوده است.

متکی تصریح کرد: وقتی دوستان عراقی مطرح کردند گفت و گوهای سه جانبه مفید است ما این درخواست را پذیرفتیم و سه دور این گفت و گوها انجام شد. فکر می کنیم شرایط جدید متفاوت است و ما بهبود روند امنیتی در عراق را حاصل سپردن مسئولیت ها ارزیابی می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: چشم اندازه بسیار روشن برای عراق متصور هستیم و اعتقاد داریم که اگر یک روز نیروهای خارجی عراق را زودتر ترک کنند به نفع خودشان است.

کد خبر 75133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز