سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با شعار «می‌خوانمت» از ۱۲ فروردین شروع به کار کرده و تا ۲۶ فروردین از ساعت ۱۷ تا یک بامداد در مصلای تهران ادامه خواهد داشت.

نمايشگاه قران 2

به گزارش همشهری آنلاین، نمایشگاه امسال بخش‌های مختلفی دارد که بعضی از آنها از سال‌های پیش وجود داشته‌اند و برخی هم امسال به نمایشگاه اضافه شده‌اند. از پیش از برگزاری نماشگاه هم تبلیغات و اطلاع رسانی در باره آن شروع شده و در طول نمایشگاه هم ادامه خواهد داشت. با «محمدحسین محمدزاده» معاونت رسانه و ارتباطات نمایشگاه درباره نمایشگاه امسال صحبت کردیم:

توضیح کلی در باره نمایشگاه امسال به ما می‌دهید؟ کارهای اجرایی از چه زمانی شروع شد و فعالیت های تبلیغاتی چطور انجام گرفت؟

امسال سی امین دوره نمایشگاه است و این تفرجگاه قرآنی تا ۲۶ فروردین میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود. در واقع بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام است و کارهای اجرایی آن از اوایل زمستان گذشته شروع شد. شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه در آن زمان تشکیل شد و بعد از آن هم در قالب شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه کمیته‌های مختلفی مثل معاونت رسانه و ارتباطات تشکیل شد که من هم در این بخش حضور داشتم. در این بخش حوزه‌های رسانه، فضای مجازی، تبلیغات شهری و محیطی و روابط عمومی، فعال شدند و چک‌لیست‌ها آماده شد و به خیلی از مواردی که می‌خواستیم توانستیم دست پیدا کنیم.

چه بخش‌هایی در نمایشگاه وجود دارد؟

بخش‌هایی که در سال‌های پیش وجود داشت، امسال هم فعال هستند. مثل کودک و نوجوان و مشاوره، نهج البلاغه و ...امسال به دلیل نگاه ویژه‌ای که می‌خواهیم به نسل نوجوان داشته باشیم، بخش ویژه‌ای برای آنها با بازی‌های رایانه ای قرآنی و ...طراحی کرده‌ایم. همینطور بخش بانوان هم بخش دیگری از نمایشگاه امسال است. فعالیت‌های قرآن بنیان و دانش بنیان که برای فعالیت‌های قرآنی شتاب‌دهندگی ایجاد می‌کند، هم یکی از بخش‌هایی است که سال گذشته هم مورد استقبال قرار گرفت و امسال هم با رویکرد متفاوت و گسترده‌تری فعالیت می‌کند. گاهی طرح‌هایی که برای فعالیت‌های قرآنی پیش بینی می‌شود، با کندی همراه است یا راه‌های اجرای سریع آن را نمی‌دانند. در این بخش شتاب‌دهندگان و استارت‌آپ‌های قرآنی به کسانی که می‌خواهند فعالیت‌های قرآنی را با شتاب خوبی انجام دهند، مشاوره می‌دهند و شکل موثری برای انجام این فعالیت‌ها ارائه می‌شود. به عنوان مثال برای حفظ قرآن کریم، طرح‌های مختلفی داده شده است، اما خروجی آن تا الان قابل توجه نبوده است. شتاب دهندگان می‌توانند فرمول‌هایی را ارائه دهند که در مدت کوتاهی به نتیجه خوب برسیم.

بخش کتب و نشریات قرآنی و صنایع دستی هم از دیگر بخش های نمایشگاه است که امسال گسترده‌تر شده است. همینطور بخش افطار ایرانی که امسال به نمایشگاه اضافه شده از بخش‌های جالب آن است.

چه ارگان‌ها و نهادهایی در برگزاری نمایشگاه امسال شرکت داشتند؟

می‌توانم بگویم تقریبا تمام موسسات و مراکز فرهنگی قرآنی دولتی و مردمی ‌در برگزاری این نمایشگاه سهیم بوده‌اند. مراکز خدماتی دیگری هم دخیل هستند. مثل شهرداری که در بخش تبلیغات شهری و حمایت‌های دیگر موثر بوده است. حتی بخشی از بانک‌ها توانسته‌اند در تأمین بخشی از هزینه‌هایی که برای برپایی نمایشگاه لازم بوده، شرکت کنند.

مصلی چه ویژگی‌هایی برای برگزاری این نمایشگاه داشته است؟

مصلی یک تفرجگاه معنوی و قرآنی است و از نظر مساحت هم بسیار مناسب است. امسال حتی مساحت بیشتری از مصلی برای برگزاری نمایشگاه اختصاص داده شد. ضمن این که با روحیات و فضایی که قرار است در رویدادهای قرآنی بازنمایی شود، تناسب دارد. به جرأت می‌توانم بگویم بالغ بر ۴۰۰ فعالیت و رویداد قرآنی، در زمان نمایشگاه، برگزار می‌شود که نسبت به سال‌های گذشته یک رکوردشکنی محسوب می‌شود. صدا و سیما و سایر رسانه‌ها هم با تأسیس شبکه تلویبیونی نماقرآن برای اولین بار توانستند کاری کنند که در طول ساعت برگزاری نمایشگاه، بازنمایی از بخش‌های مختلف نمایشگاه داشته باشند.

معمولا کدام یک از بخش‌های نمایشگاه بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد و امسال کدام بخش بیشتر بازدید شده است؟

امسال به طور کلی استقبال خوب بوده است و یکی از دلایل آن به جز علاقه ای که در این سال‌ها به نمایشگاه به وجود آمده، تبلیغات به موقع تلویزیونی در بخش‌های مختلف خبری و زیرنویس بوده است و همینطور تبلیغات در فضای مجازی و فضاهای شهری. اما بخشی که امسال بیشتر مورد استقبال واقع شده، بخش مشاوره و ازدواج آسان است. بخش بازی‌های رایانه‌ای و لیگ بازی‌های قرآنی که در بخش ویژه نوجوانان وجود دارد، هم با استقبال خوبی مواجه شده است.

کد خبر 751653
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha