جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخسیتن نماز جمعه تهران بعد از جشن‌های سی‌ایمن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به امامت آیت‌الله جنتی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا آیت‌الله احمد جنتی در خطبه‌های نماز جمعه تهران یادآور شد: امام بزرگوار وقتی دیدند که اسلام را دارند متلاشی و از تاریخ مملکت حذف می‌کنند و همه متفقند که اسلام باید حذف شود، این اسلام شهادت‌طلبی، معنویت‌های اسلامی و قرآن را زنده کردند و مردم هم به برکت آن زنده شدند و تحول پیدا کردند.

وی خاطرنشان کرد: در داخل وجود این انقلاب کار خود را کرد؛ جوانان ما را ساخت، به جبهه فرستاد و همین‌طور هم پیش می‌رود. این تحول درونی حاصل از انقلاب از بهترین دستاوردهای سی‌ساله ماست؛ چراکه علی‌رغم همه مشکلات و موانع، پیشرفت‌های جالبی در ابعاد مختلف صنعتی، فنی، سیاسی داشته‌ایم.

وی افزود: خداوند همواره کمک کرده که در این سی سال انقلاب بر پا بماند، وگرنه ممکن نبود که این نظام با این همه دشمنی سر پا بماند. امیدواریم خدا این نظام و مردم را برای همیشه از شر دشمنان مصون بدارد و توفیق دهد اهداف انقلاب، امام و رهبری در این مملکت محقق شود.

امام جمعه موقت تهران با تسلیت ایام اربعین حسینی نیز گفت: باید این مراسم عزاداری را گرامی بداریم. توصیه می‌کنیم در روز اربعین علاوه بر عزاداری‌ها زیارت اربعین را هم قرائت کنید. از خدا می‌خواهم اربعین کربلا را بدون آفت و آسیب قرار دهد و این جمعیت میلیونی زائران از شر دشمنان محفوظ بمانند.

وی هم‌چنین با تبریک ایام دهه فجر با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن اظهار کرد: امیدواریم خدا عزت دنیا و آخرت را به شما مردم شریف و عزیز بدهد که با این حرکت‌ها مشتی محکم بر دهان آمریکا و اسرائیل می‌زنید. شما با این حرکت، دشمن‌شکنی نرم را آغاز کردید. این‌جا مساله نظامی و جنگ و ستیز نبود. این حرکت‌ها دشمن‌شکنی است.

وی خاطرنشان کرد: باورم شده که خدا عقل را از دشمنان گرفته است؛ چراکه این جمعیت را نمی‌بینند، یا نمی‌خواهند بینند. خبرگزاری‌های‌شان گرچه به چشم خود می‌بینند اما دروغ منتقل و منعکس می‌کنند. فکر می‌کنند با این حرکت‌های بی‌خاصیت و کم اثر می‌توانند نظام را براندازی کنند؛ نظامی که در 22 بهمن در آن شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل از شمال تا جنوب و شرق تا غربش طنین‌انداز بود.

جنتی افزود: دشمنان باید این پیام را بگیرند؛ آیا می‌شود با 70 میلیون جمعیت مبارزه و مقابله کرد؟ می‌شود این‌ها را وادار به تسلیم کرد؟ این راهپیمایی پیام داشت داشت که این ملت تسلیم نمی‌شود و ما به اسلام، انقلاب و امام وفاداریم و بر سر دشمنی خود با آمریکا استواریم.

وی ادامه داد: پیام راهپیمایی 22 بهمن برای مسئولان نیز این بود که باید به طور جدی به مردم خدمت صادقانه، مجدانه و جهادگرانه کنید. این حرکت پیام وحدت بود. یعنی ما همه با هم متحدیم؛ یک صدا در این مملکت بلند بود، همه به یک سمت و سو حرکت می‌کردند. شما هم با هم متحد باشید، وحدت کلمه داشته باشید، مبادا در میان شما تفرقه ایجاد شود، به دشمنی با هم برخیزید، مبادا مسایل سیاسی و انتخابات شما را از هم جدا کند و قهرا ما هم جدا شویم.

وی هم‌چنین با تبریک پرتاب ماهواره‌بر امید به مردم و دانشمندان اظهار کرد: این اقدام پتکی بود بر سر آمریکا و اسرائیل که آن‌ها را مدهوش کرد. همه در گوشه و کنار دنیا گفتند که ما نمی‌دانیم ایران چه می‌کند. برخی هم گفتند ایران هر پنج – شش ماه یک دفعه یک اختراع را رو می‌کند. برخی می‌گویند کشورهای کوچک اگر می‌خواستند چنین کاری کنند، حتما باید به کشورهای بزرگ وصل می‌شدند.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: البته دوستان ما که می‌خواستند ماهواره بسازند به بعضی از این همسایه‌ها گفته بودند به ما کمک کنید، اما آن‌ها ریشخند زدند که شما کجا و ماهواره کجا؟ شما که اهل این کارها نیستید و کوچک‌تر از این هستید. به همین جهت هم آمادگی برای کمک نشان نداده بودند و چه بهتر! فرزندان عزیز شما؛ دانشمندان جوان و متدین خودشان به صورت بومی این ماهواره موفق را ساختند که در مدار قرار گرفت و در حال چرخش است و پیام‌رسانی می‌کند. واقعا جای تبریک دارد به همه؛ مقام معظم رهبری، دولت و ملت و دانشمندان عزیزی که که این‌چنین آبرو و عزت به مملکت، مردم و نظام‌شان دادند.

وی ادامه داد: حالا که کارها این‌طوردر مسایل علمی، صنعتی و فضایی پیش می‌رود، ما باید سیاست‌های کلی نظام و برنامه پنجم را که مقام معظم رهبری تایید و ابلاغ کرده‌اند، جدی بگیریم. این سیاست‌ها مملکت را در منطقه و جهان به سطح بالایی که جهانیان باورشان نمی‌شود، می‌رساند و می‌توانیم و می‌توانیم و می‌توانیم. همین می‌توانیم بود که ماهواره را پرتاب کرد. اگر باورمان نمی‌شد که می‌توانیم اصلا جرات نمی‌کردیم پا پیش بگذاریم.

وی با تاکید بر لزوم اعمال سیاست‌های برنامه پنجم گفت: این احتیاج به همکاری رسانه‌ها و صدا و سیما دارد. من همین جا از عملکرد صدا و سیما در ایام دهه‌ فجر تشکر می‌کنم که برنامه‌ها خوبی داشتند و دستاوردهای انقلاب را بیان کردند. همچنین از شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای برگزاری این مراسم تشکر می‌کنم. این سیاست‌های کلی باید عملی شود و به جاهایی برسیم که خدا برای ما مقدر کرده است.

دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: همانطور که اول اسلام مسلمان‌ها نمی‌دانستند دارند چه می‌کنند و چه تمدن عظیمی را پایه‌گذاری می‌کنند و باورشان نمی‌شد که یک عده مسلمان مدینه در آن شرایط سخت با آن همه دشمن و محاصره بتوانند تمدنی را پایه‌گذاری کنند که شکل سراسری روی زمین را بگیرد و تا قیامت بماند، این را هم تصور نمی‌کردند، ما هم این‌گونه هستیم. اکنون تمدنی اسلامی و ایرانی را پایه‌گذاری می‌کنیم که بتواند عدالت را در حوزه قدرت خود اجرا کند، جلوی تبعیض، سلطه‌گری، غارت، ظلم و جنایت را بگیرد.

وی افزود: این اتفاقی است که خواهد افتاد، مساله‌ای نیست که بخواهیم غیبی گفته باشیم، آثارش را می‌بینیم و از وعده الهی است. کسی نمی‌تواند قدرت خدا را پس بزند. دشمن این را نمی‌فهمد و معنویت و قدرتی که در سایه‌ این معرفت هست را هم نمی‌فهمد. انسان خیال می‌کند این‌ها اختلال حواس دارند. برخی رسانه‌ها چیزی را نقل کردند که نخست‌وزیر مستعفی اسرائیل گفته تا اجازه نمی‌دهیم که ایران فناوری هسته‌یی داشته باشد. ما نمی‌دانستیم که باید از شما اجازه بگیریم! اشتباه کردیم که برای ماهواره از شما اجازه نگرفتیم!

وی یادآور شد: ببینید اختلال حواس در کجاست. ایران همه موانع پیشرفت خود را پشت سر می‌گذارد و اسراییل در حال سقوط و افول است و نتوانسته حتی عده کمی از ساکنان غزه را شکست داده و سرکوب کند. رسوایی دومش این‌جا و رسوایی اولش هم در لبنان بود. این اسراییل به ما می‌گوید، نمی‌گذاریم شما فناوری هسته‌یی داشته باشید.

جنتی با اشاره به برخی مطالب نقل شده در رسانه‌های خارجی درباره پرتاب ماهواره‌بر امید از سوی ایران تاکید کرد: کسانی که قدری انصاف دارند این اعترافات را می‌کنند. بالاخره ما در حال ساخت‌وساز هستیم و می‌خواهیم آینده را بسازیم که این هم نیاز به همت، اخلاص و دین دارد.

وی در پایان خطاب به کسانی که آن‌ها را "سیاست‌بازها" خواند، گفت: سیاست‌بازی نکنید با مردم مخلصانه برخورد کنید، در انتخابات مخلصانه عمل کنید، دست از توطئه بردارید، دست از برقراری روابط با دشمن بردارید و چراغ سبز به آمریکا نشان ندهید؛ چراکه هم آن‌ها، هم خودتان و هم ما را به زحمت می‌اندازید.

وی در خطبه‌های اول نمازجمعه نیز گفت: زمانی که اسلام پایه‌گذاری شد و رونق یافت، کسانی نبودند که به فکر نوشتن تاریخ باشند. تا زمان رحلت حضرت که همه سرگرم جنگ و درگیری نظامی بودند، مطالب به صورت روایی نقل می‌شد. پس از مدتی، مساله تاریخ‌نویسی آغاز شد که برای نسل‌های بعد بماند.

دبیر شورای نگهبان اظهار کرد: از اواخر دوره اموی و اوایل دوره‌ عباسی تاریخ‌نویسی‌ها شروع شد. آن‌هایی که شروع به نوشتن کردند، بیشتر می‌خواستند تاریخ جنگ‌ها را بنویسند که البته امروز بسیاری از آن‌ها هم از بین رفته و در دست نیست. همان مطالب هم کاملا مورد اطمینان نیست زیرا مدت‌ها از صدر اسلام گذشته بود و خیلی مطالب سینه به سینه نقل شده بود. به همین دلیل احتمال خطا در آن وجود دارد.

وی همچنین به برخی وقایع زمان هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه نیز اشاره کرد.

کد خبر 75203

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز