وزیر صمت، قیمت‌های بالا در بازار آزاد خودرو را کاذب توصیف کرد و گفت: دو دلیل کاذب بودن قیمت‌ها، یکی تقاضای کاذب بخاطر تبدیل شدن خودرو به کالای سرمایه‌ای و همچنین مافیایی است که نمی‌خواهد قیمت‌ها بشکند.

فاطمی امین

به گزارش همشهری آنلاین، سید رضا فاطمی امین در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: علت اینکه رشد تولید در زندگی مردم احساس نمیشود، نقص در تولید و راهکار آن هم تولید است. در دهه ۹۰ متوسط رشد اقتصادی کشور یک درصد بوده است. بنابراین سرانه درآمد واقعی زیاد نشده است. نکته دوم تورم بالا است که باعث کاهش قدرت خرید شده است. در این شرایط باید بر تولید تمرکز کرد. بنابراین اینکه مردم حس می‌کنند معیشت‌شان ضعیف شده درست است و با آمار تناقض ندارد. اما راهکار آن تولید است‌.

وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو در پایان سال قبل نیز گفت: در سال‌های اخیر تولید، زیر یک میلیون دستگاه بوده و بخشی از آن هم ناقص بوده است. بنابراین تقاضای انباشه وجود داشته است. پس یک مشکل کمبود عرضه بوده و دو مسئله همزمان هم وجود دارد که با افزایش عرضه و مالیات بر عایدی سرمایه حل می‌شود. وقتی شکاف بین عرضه و تقاضا زیاد می‌شود، خودرو خاصیت کالای سرمایه‌ای پیدا می‌کند و باعث ایجاد تقاضای کاذب می‌شود. بحث مافیا هم در بازار هم مطرح است. 

به گفته این مقام مسئول، بعضی از خودروسازان به ویژه مونتاژ کارها به التهاب بازار دامن می‌زنند. مثلا برخی، قسمتی از قیمت خود را به شکل سکه دریافت می‌کردند یا برای ثبت نام در فرصت کم مبلغ بالا می‌خواستند که امکان پذیر نبود. پس عدم شفافیت و کمبود عرضه وجود داشت.

واردات خودروی کارکرده در دستور کار

فاطمی امین در ادامه با بیان اینکه در سال جاری برنامه تولید خودروسازان دو میلیون دستگاه و پیش بینی تولید ۱.۷ میلیون دستگاه است واردات هم در حال انجام است، گفت: واردات خودروی کارکرده هم در دستور کار است که در کنار افزایش تولید میتواند به بازار کمک کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت‌ها در بازار کاذب است، تصریح کرد: الآن قیمت کارخانه خودروی شاهین زیر ۴۰۰ میلیون و در بازار ۷۰۰ میلیون تومان است. این در حالی است که به دلیل رشد تولید این خودرو نسبت به سال قبل، دلیلی برای این افزایش قیمت وجود ندارد.

به گفته وی، بخشی از این وضعیت خودرو مربوط به مافیاست. ‌دو علت این قیمت‌های کاذب، تقاضای کاذب بخاطر تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه‌ای و همچنین مافیا است که نمی‌خواهد قیمت بشکند، چون از این وضعیت نفع می‌برد. بنابراین قیمت سازی صورت می‌گیرد که راه حل این معضل، افزایش تولید و تمرکز بر واردات است.

فاطمی امین در پاسخ به اینکه چقدر زمان می‌برد تا قیمت بازار به کارخانه نزدیک شود، گفت: امیدواریم امسال این موضوع حل شود. برآورد ما این است با افزایش تولید و واردات تا اواسط امسال برای بسیاری از خودروها و تا پایان سال برای همه خودروها این مشکلات را نداشته باشیم. 

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر ساز و کار نوبت دهی جایگزین قرعه کشی شده، گفت: اطمینان می‌دهیم به همه کسانی که ثبت نام می‌کنند، خودرو می‌رسد. قبلا چند میلیون نفر شرکت می‌کردند، ولی ۲۰ هزار خودرو عرضه می‌شد. اما از پارسال نوبت دهی جایگزین قرعه کشی شد و از هفته آینده تحویل خودروها شروع می‌شود. در اردیبهشت هم یک دوره دیگر ثبت نام خواهد شد.

فاطمی امین در پاسخ به اینکه خودروها در این روش چه زمانی تحویل می‌شود، گفت: برخی زودتر برخی دیرتر.

وی همچنین از احتمال راه اندازی فروش قسطی و لیزینگی خودرو از میانه امسال خبر داد.

فاطمی امین در ادامه در پاسخ به سوالی درباره صاحبان حساب‌های وکالتی که هنوز موفق به پس گرفتن پول خود نشدند، گفت: بعضی از بانک‌ها علارغم انصراف مشتریان، پول آن ها را پس نمی‌دادند. اما با بانک مرکزی مکاتباتی انجام شده که این بانک‌ها اجازه نداشته باشند در دوره‌های بعد شرکت کنند. برای خودروهای وارداتی، هنوز افرادی نتوانستند پول خود را پس بگیرند که از بانک مرکزی در حال پیگیری هستیم و امیدواریم بانک‌ها مشتری مداری کنند.

وی افزود: همچنین هفته آینده دعوتنامه برای ثبت نام کنندگان خودروهای داخل ارسال می‌شود. کسانی که نوبتشان تا پایان تابستان است، قرارداد می‌بندند و کسانی که مهر به بعد نوبت دارند، می‌توانند پول خود را از بلوکه خارج کنند، اما نوبت‌شان حفظ می‌شود.

تولید ۹ خودروی جدید در سال جاری

این مقام مسئول با بیان اینکه صنعت خودرو یک صنعت بیمار تحت درمان است، گفت: من به عنوان وزیر اولین منتقد خودروسازان هستم، اما این صنعت رو به بهبود است‌.‌ امسال حساست‌های خاصی روی کیفیت، خدمات پس از فروش و رضایت مشتری اعمال می‌شود.

وزیر صمت همچنین از تولید ۹ خودروی جدید در سال جاری خبر داد و گفت: تاکنون ۳۰ شرکت برای واردات اقدام کردند و ۱۰۰ هزار خودرو ثبت سفارش شده است. بعضی از این شرکت‌ها شبکه خدمات پس از فروش ندارند که مقرر شده با شرکت‌هایی که خدمات دارد قرارداد ببندند. بر اساس آیین نامه واردات خودرو یکی از شروط واردات در آیین نامه این است که خودرو باید شبکه خدمات پس از فروش داشته باشد.

کد خبر 753529

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 24
  • نظرات غیرقابل انتشار: 33
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    72 4
    نزدیک با دو سال هست که مدام حرف میزنی ...
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
      3 0
      تا وقتی که هست هم فقط حرف میزنه دیگه...کلا شما از مسئولین کار دیگه ای غیر حرف زدن خالی دیدین
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    69 6
    قشر کارمند و حقوق بگیر تو این چند ساله که تورم جهشی بود بیشترین آسیب رو دیدند اما دولت و نظام هیچ حمایت و پوششی متناسب با تورم از این اقشار نکرد.فروش خودرو و مسکن و ... به صورت لیزنگی با اقساط بلند مدت و بهره کم ، حداقل کاریه که دولت میتونه برای این افراد انجام بده. نمیدونم چرا تا الان این کار رو نکرده؟!
  • H FR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    76 3
    دو مافیای خودرو به اندازه کافی فرغون برای مردم می سازن. یه مشت خودرو بی کیفیت میسازن و تحویل مردم می دن. اگه خودرو وارداتی وارد کشور بشه این دو آشغال ساز دست و پای خودشونو جمع می کنن. البته مافیا نمیذاره این اتفاق بیفته
  • کارگر IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    55 1
    باسلام نمیشود به کارگر چندر غاز حقوق بدهی بعد انتظار داشته باشی تولید آشغال وبی کیفیت داخلی راپولی که با زحمت بسیار بدست آورده بخرد.آقای وزیر با هفت میلیون هیچ کارگری انگیزه تولید ندارد.
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    51 4
    کارمندان دولت زیر خط فقریم هر چه داریم برا اجاره و مدرسه میره
  • ناشناس IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    56 3
    قسطیم نمیتونیم بخریم با هفت هشت تومن حقوق . اجاره خونمونا موندیم .
  • سعید IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    34 1
    آخه ... ما که گفتیم مافیاست تو ۴ساله اومدی ... زدی ک اوضاع خودرو رو درست میکنی...
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    11 19
    قیمت پایین کارخانه باعث زیان‌ده شدن کارخانجات و ضرر دیدن سهامداران شده است... اتفاقا همین قیمت های مسخره کارخانه... باعث رشد افسار گسیخته قیمت بازار قیمت شده است..
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    31 0
    مرزهای علم اقتصاد را میلیونها کیلومتر جابجا کردید محصولی که نه قیمتش معلومه نه زمان تحویل و حتی اصلا تحویل دادنش هم قطعی نیست قسطی میفروشید!!!!!!
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    0 0
    خواستم از سران نظام اسلامی که اینقدر به فکر مردم هستند تشکر کنم
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    0 0
    چشم بسته غیب گفتی وزیر
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    0 0
    دیگه این داستان گرانی خودرو تکراری شده لطفا یه دفعه ... .... ... که خیالتون راحت بشه
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    0 0
    خسته نباشی !!حداقل اینو فهمیدی حسشون را.
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    0 0
    نظرم اینه که اگر مسئولین عرضه تولید اتوموبیل معمولی گازسوز یا بنزین سوز ندارند خب بفکر ساخت چندین نیروگاه برق پرقدرت یا روسی باشند و بعد اتوموبیل برقی تولید کنند! اتوموبیل برقی بنسبت ساخت کم هزینه تر و راحت تری دارد منتها همانطور که میدانید کشور ایران برق کافی تولید نمیکند و مسئولین مثل همیشه مردم را مقصر میدانند که زیاد مصرف میکنند که کاملا اشتباه است! یعنی تولید کافی نمیکنند و تقصیر را گردن مردم میاندازند مخصوصا اینکه برقی که به مردم میفروشند ولتاژ واقعی نیست!!! یعنی کمفروشی میکنند
  • حمید US ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    0 0
    کاش فرغون میساختن تابوت میسازن
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    0 0
    هر روز خبر از ضرر و زیان چند ده هزار میلیاردی خودروساز منتشر میشه واقعا با پول این ضررها نمیشه با واردات خودروی خارجی نو و کارکرده سامانی به بازار داد
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    0 0
    کاری برای مردم و کنترل تورم وگرانی نمی توانید بکنید حداقل شهامت واگذاری صندلی به اشخاص کاردان را داشته باشید
  • پروین IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    0 0
    حس کجا بود مردم لمس می کنند و بدبخت تصمیمات شما شده‌اند پر حرفی می کنید و کم کاری
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    0 0
    حس مردم؟؟؟!!!😂😂😂
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    0 0
    تشکرفقط گران کنید
  • بازنشسته FR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    0 0
    آقای مسعول چرا به باز نشستگان که اول پرداخت حقوق اقساط کم نیشود خودروی قسطی با اقساط بلند مدت و کم بهره نمیدهید چرا فقط بفکر پولداران هستید کسانی که پول ندارد حق ندارند خودرو داشته باشند
  • محمد IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    0 0
    خواهش میکنم کمتر حرف بزنید اینجوری بهتره چون حرف زدن شما عذاب آوره
  • محمد IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    0 0
    خجالت هم خوب چیزیهT دریغ که شماها خودتون ... ... ...
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    0 1
    ایخدا یک متر کابل برق 5در10 سیصدوبیست هزار تومان ما چه بدبخت شدیم وچطور فرزندمان صاحب زندگی شوند چطور صاحب خانه شوند خدایا عاقبتمان بخیر کنه
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    2 0
    کی پول داره ماشین بخره اگر کارگرباشی ماهی هفت میلیون بگیری باید سه سال هیچی نخوری تا یک پراید بخری
  • فقط خدا IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    1 0
    خب برادر من فکر می‌کنید خودرو اقساطی یعنی از دم قسط و بدون بهره هستش.. قسطی کلی بهره میزارن رو خودرو تا این قسطها تمام بشه تمام موهای سرمون مثل دندونهای نداشتمو سفید میشه..
  • علی IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    2 0
    کسی نیست که خرید خودرو را حرام کند
  • محمودزاده IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
    0 0
    ازجهانی شدن فقط همین چیزهایش به ما می رسد