یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر ارشاد گفت: آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که سرانه مطالعه در کشور به بیش از 18.5 دقیقه در روز افزایش یافته است

 به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسین صفارهرندی  در افتتاح کتابخانه مرکزی اردبیل اظهار داشت: افزایش نسبی این آمار نشانگر موفقیت برنامه ها و اهداف پیش بینی شده برای بالا بردن سرانه مطالعه در کشور بوده است.

وزیر ارشاد افزود: افزایش این آمار برای حوزه فرهنگی و کتابخوانی کشور بسیار مطلوب است اما با توجه به غنای ادبی، فرهنگی و انسانی این آمار مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه موضوع کتابخانه امروز برای نسل جوان و نوجوان کشور شناخته شده است، تصریح کرد: این امر تکلیف و مسئولیت مدیران و مسئولین فرهنگی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را در توسعه بیش از پیش کتابخانه‌های کشور مشکل کرده است.

صفار هرندی با اشاره به لزوم افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی در کشور خاطرنشان کرد: نباید منتظر باشیم تا با مراجعه مردم به کتابخانه‌ها این آمار افزایش یابد بلکه باید با توسعه و گسترش سیستم توزیع، کتاب را به در خانه‌ها ببریم و سرانه مطالعه را افزایش دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پرتاب ماهواره امید به مدار زمین به عنوان مهمترین دستاورد علمی کشور اظهار داشت: با توجه به پیشرفت علمی و فرهنگ کشور در سال‌های اخیر باید آمار سرانه مطالعه در کشور بیش از این‌ها افزایش یابد.

وی پرورش روحی، فکری و معنوی انسان‌ها را مهمترین تلاش مدیران فرهنگی کشور دانست و یادآور شد: باید از فرصت‌های کنونی بهترین بهره را برای ایجاد مراکز فرهنگی به کار گیریم.

صفارهرندی افزود: باید توجه داشته باشیم که بنایی را در کشور پایه گذاری کنیم که آسیب‌های طبیعی در آن تاثیر نداشته باشد و آن غنای فرهنگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به ضرورت ایجاد آبادانی و جنبش درونی و معنوی انسان‌ها تاکید کرد بسیاری از بزرگان و مراجع ما در حجره‌های نمور و تاریک به درجه عالی و متعالی دست یافته‌اند بنابراین بناها و ساختمان‌های فرهنگی دلیلی برای رونق فرهنگی در جوامع نخواهد بود.

صفارهرندی با استقبال از مشارکت مردمی در اهدای کتاب و به ویژه کتاب‌های نسخ خطی و چاپی قدیمی به کتابخانه‌های عمومی کشور اضافه کرد: تحقق این مهم برای توسعه کتابخانه‌های کشور بسیار مطلوب بوده و اطمینان داریم که دستاوردهای مهمی را برای حوزه فرهنگی به ارمغان خواهد آورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان در خصوص اهدای چند هزار جلد کتاب در زمینه‌های تخصصی و عمومی به کتابخانه مرکزی اردبیل در آینده‌ای نزدیک قول مساعد داد

کد خبر 75386

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز