دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: اصغر فرهادی کارگردان فیلم تحسین شده "درباره الی" شنبه شب توانست خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی پنجاه و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین را کسب کند.

این فیلم که از همان ابتدا نظر مثبت منتقدان و تماشاگران را برانگیخته بود، مورد توجه هیات داوران این دوره برلیناله به ریاست تیلدا سوئینتون، بازیگر انگلیسی الاصل هالیوود هم قرار گرفت و خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی را نصیب فرهادی کرد.

فرهادی، هفته گذشته هم توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر را کسب کند.

اصغر فرهادی پس از دریافت جایزه خود در برلین گفت: من متنی از پیش آماده نکرده‌ام و هرآنچه در دل دارم بر زبان می‌آورم؛ خدای را سپاس می‌گویم که بی‌یاری او در این لحظه دراینجا نایستاده بودم و از مردم شریف سرزمینم یاد می‌کنم و فرهنگ بزرگی که در آن رشد کردم که شما کمتر تصویر دقیقی از آن دارید. او در ادامه از همکارانش در فیلم درباره‌ الی و از جشنواره و مردم برلین هم تشکر کرد.

فرهادی در حاشیه مراسم پایانی برلین در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های خارجی اظهار داشت: چند روز پیش این فیلم در جشنواره فجر درایران از دید هموطنانم به‌عنوان بهترین فیلم برگزیده مردم انتخاب شد. جای بسیار خوشحالی است که نظر و دید هموطنانم با نظر هیات داوران فستیوال برلین نزدیک است.

بهترین فیلم این دوره از جشنواره فیلم برلین «شیر اندوه» ساخته کلودیا لوسا، کارگردان پرویی شد که خرس طلایی را برای خانم کارگردان به ارمغان آورد. خرس نقره‌ای بهترین فیلمنامه هم به فیلم «پیام‌آور» به کارگردانی اورن موورمن تعلق گرفت.

این فیلم همچنین جایزه بیست و چهارمین دوره صلح در جشنواره فیلم برلین را به‌دست آورد. خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد به سوتیگوی کویاته بازیگر اهل مالی برای بازی در فیلم «رودخانه لندن» به کارگردانی رشید بوغریب تعلق گرفت و خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن به بیرجیت مینیچ‌مایر، بازیگر اتریشی فیلم «همه دیگران» به کارگردانی مارن آده رسید.

فیلم آلمانی همه دیگران، همچنین خرس نقره‌ای هیات داوران را هم گرفت. این جایزه به فیلم «غول آسا» ساخته آدریان بینیز کارگردان آرژانتینی نیز تعلق گرفت.

حضور پیشین ایران در برلیناله

این نخستین موفقیت سینمای ایران در جشنواره فیلم برلین نیست. نخستین بار «طبیعت بی‌جان» ساخته سهراب شهید ثالث در سال 1974 موفق به دریافت خرس نقره‌ای برلیناله شد. کسب این جایزه ارزشمند 2 سال بعد، یعنی در سال 1976 برای سینمای ایران تکرار شد و فیلم «باغ سنگی» به کارگردانی پرویز کیمیاوی توانست دومین خرس نقره‌ای را به‌دست آورد.

فیلم «آفساید» ساخته ‌جعفر پناهی پس از 30 سال، در سال 2006 سومین خرس نقره‌ای را نصیب ایران کرد و چهارمین کارگردان ایرانی که خرس نقره‌ای برلین را گرفت، اصغر فرهادی است. سال گذشته رضا ناجی بازیگر «آوازگنجشک ها» هم نخستین جایزه‌ بازیگری برلین را برای ایران به‌دست آورد.

تبریک خانه سینما

جامعه اصناف سینمای ایران دریافت جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره فیلم برلین را به اصغر فرهادی تبریک گفت. روابط‌عمومی خانه‌سینما اعلام کرد که در این پیام خطاب به فرهادی آمده است: اهدای جایزه خرس نقره‌ای پنجاه و نهمین جشنواره فیلم برلین به هنرمند ارزشمند سینمای ایران جناب آقای اصغر فرهادی، حکایت از استمرار ظرفیت بالای سینمای ایران در رقابت با سینمای جهان و توان هوشمندانه سینماگران شریف در خلق آثار قدرتمند و برجسته سینمایی دارد.

سینمای نوین ایران بالندگی روزافزون خود را مرهون تلاش‌های شرافتمندانه سینماگران گرانقدری می‌داند که به‌رغم بی‌مهری‌ها و سوء‌تفاهمات پیرامونی همچنان متعهدانه و مصمم در این هنر صنعت جهانی گام برمی‌دارند و سکان نمایندگی فرهنگی ایران عزیز را در عرصه‌های بین‌المللی به دست دارند.

اکران مبهم الی

با این اوصاف، هنوز وضعیت اکران این فیلم در ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. حتی کسب جایزه از جشنواره فیلم فجر هم نمی‌تواند در اکران درباره الی مؤثر باشد. حضور گلشیفته فراهانی در این فیلم، سرآغاز ماجراهایی بود که باعث حضور نیافتن این فیلم در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر شد.

البته با پادرمیانی شخص رئیس‌جمهوری این فیلم در دقیقه 90 به جمع فیلم‌های شرکت‌کننده در این بخش پیوست و توانست 3 سیمرغ شکار کند. با وجود این نقدهای تندی علیه این فیلم در برخی روزنامه‌ها و سایت‌های اینترنتی منتشر شد که همه آنها به حضور گلشیفته فراهانی در این فیلم بازمی‌گشت. این نقدها به‌طور جدی خواستار اکران نشدن این فیلم بودند.

سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده جوان این فیلم که نخستین تجربه سینمایی خود را با موفقیت کسب کرده در این باره به مهر گفت: پیش‌بینی اکران عمومی فیلم در کنار دیگر آثار در نوروز یا تابستان وجود دارد. اما با توجه به اینکه فضای فیلم تلخ است، نمی‌خواهیم مخاطبان در این ایام اذیت شوند.

امیدوارم فیلم را بتوانیم در زمانی اکران کنیم که نزدیک به زمان دریافت خرس نقره‌ای برلین و برگزیده شدن در جشنواره فجر باشد.

کد خبر 75460

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز