گروه اجتماعی- علی اصغر محمدی: وزیر کار و امور اجتماعی در واکنش به‌علت پرداخت نشدن 400 میلیارد تومان وام اشتغال به دانش‌آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت:

 چنین رقمی را به خاطر نمی‌آورم.

تابستان امسال رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از اختصاص بیش از 400 میلیارد تومان وام اشتغال به دانش‌آموختگان نظام علمی کاربردی براساس تفاهمنامه با وزارت کار و امور ‌‌‌اجتماعی، خبر داد و عنوان کرد: این تسهیلات از محل اعتبارات بنگاه‌های زود‌بازده کار‌آفرین و در قالب فعالیت‌های فردی و تعاونی به دانش‌آموختگان پرداخت می‌شود.

وزیر کار در حاشیه همایش تحولات دانشگاه‌های ایران و چشم‌اندازی به سوی کارآفرینی در پاسخ به سؤال همشهری در باره پرداخت نشدن این تسهیلات اظهار داشت: من چنین رقمی که شما می‌گویید را در ذهن ندارم!

محمد جهرمی تأکید کرد: تفاهمنامه در این جهت بود که اگر دانشگاه جامع بتواند نیروی کارآفرینی تربیت کند که این نیروها طرح‌های نو با توجیه فنی و اقتصادی ارائه کنند مجموعه کارگروه‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری آنها را در نوبت دریافت تسهیلات قرار دهند.

البته این کار در گذشته انجام گرفته‌‌است. وی تصریح کرد: شاید بروز این مشکل از ناحیه بانک‌ها باشد نه اینکه نخواهیم حمایت کنیم. مشکل این است که بانک‌ها سیستم خود را تغییر دادند و ما اکنون بیش از 600 هزار طرح در نوبت دریافت تسهیلات داریم.

تفاهمنامه با وزارت علوم

در حالی که وزیر کار در سخنان خود از نیامدن وزیر علوم به همایش تحولات دانشگاه‌های ایران و چشم‌اندازی به سوی کارآفرینی گله‌مند بود اظهار کرد: فکر می‌کردم که مسئولان وزارت علوم و رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها از این همایش استقبال کنند که تعداد حاضران نشان می‌دهد که چنین نیست.

جهرمی با تاکید براینکه باید نحوه گزینش دانشجو و همچنین آموزش‌های موجود تغییر کند، افزود: آموزش‌ها باید به سمت آموزش‌های علمی کاربردی برود.

جهرمی با اشاره به علل افت تحصیلی دانشجویان در دانشگاه‌ها اضافه کرد: یکی از علل افت تحصیلی دانشجویان در دانشگاه‌ها بی‌علاقگی دانشجویان به رشته تحصیلی خود است. ریشه این موضوع به نحوه انتخاب رشته دانشجویان برمی‌‌گردد زیرا شیوه گزینش دانشجو اشتباه است.

وزیر کار و امور اجتماعی با بیان اینکه کشورها برای توسعه خود راهی به جز اهمیت دادن به نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی ندارند تاکید کرد: لازمه دولت مقتدر صنعت مقتدر است، صنعت مقتدر نیز از دانشگاه مقتدر نشأت می‌گیرد. اگر در کشور دانشگاه مقتدر، توانا و کارآفرین داشته باشیم صنعت کارآمد و کارآفرین هم خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه اگر دانشگاه به سمت کارآفرینی حرکت نکند ادامه حیات نخواهد داد، گفت: تا زمانی که حمایت دولت، ‌دانشگاه و صنعت از رویکرد کارآفرینی به‌وجود نیاید کارآفرینی رشد نمی‌کند.

ضرورت تغییر در شکل و ساختار آموزش عالی

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز در این همایش در سخنانی بر تغییر در شکل و ساختار آموزش عالی کشور تاکید کرد.

محمدرضا سعید‌آبادی گفت: شیوه آموزش عالی از منظر یونسکو باید تغییر کند؛ به گونه‌ای که آموزش عالی باید به‌عنوان غذای دائمی برای یادگیری محسوب شود. آموزش عالی باید از فضای بسته خارج شود.

وی افزود: آموزش عالی در مواجهه با چالش‌های جدید نیازمند تغییرات و تنوع‌ در شکل، ساختار و‌ برنامه‌های خود است و باید توجه داشت که دسترسی به آموزش عالی باید مبتنی بر شایستگی باشد. 

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با بیان اینکه دانشجویان و نیازهای آنان رکن مهم در حوزه آموزش عالی و دانشگاه‌هاست، اظهار کرد: ‌اگر دانشجو در این معادله به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند، تصمیم‌گیری ما منجر به تربیت شهروندانی نقاد، تحلیلگر و مسئولیت‌پذیر می‌شود.

ساختار سنتی دانشگاه‌ها پاسخگوی نیازها نیست

رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران نیز در این همایش گفت: آموزش عالی در عرصه جهانی هم‌اکنون در گذر از انقلاب‌های آموزش و پژوهش به سمت کارآفرینی می‌رود.

سید مصطفی رضوی افزود: دانش بشری هر 5 سال دو ‌برابر می‌شود و با توجه به این موضوع سیاستگذاری در دانشگاه‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

دبیر اجرایی همایش تحولات دانشگاه‌های ایران و چشم‌اندازی به سوی کارآفرینی اظهار کرد: امروز دانشگاه‌ها با ساختار سنتی در رفتارهای آموزشی گذشته گرا، نمی‌توانند نیازهای جوانان و جامعه را پاسخگو باشند و باید نگاهی رو به جلو داشته‌باشند.

اهداف همایش

دبیر علمی این همایش، آشنایی بیشتر با اهداف آموزش عالی یونسکو و برنامه‌های آتی این سازمان، فراهم ساختن زمینه تبادل نظر و همکاری بین سازمان‌های ذی‌ربط و متخصصان جهت تحولات لازم در نظام آموزش عالی ایران به‌منظور مدیریت دانش در دانشگاه‌ها، به‌ویژه در نهادهای موظف به آموزش، پژوهش و عرضه خدمات درخصوص کارآفرینی را از اهداف همایش اعلام کرد.

عباس بازرگان گفت: تقویت همکاری بین دانشگاه‌های ملی و منطقه‌ای در زمینه کارآفرینی از طریق مبادله تجارب و اطلاعات، زمینه‌سازی‌ برای مستند کردن تحولات دانشگاه‌های ایران از آغاز تا کنون به‌منظور ارتقای کیفیت نظام آموزش عالی ایران و همچنین تبادل نظر درباره چگونگی تنوع بخشیدن به جذب منابع مالی در آموزش عالی کشور از طریق کارآفرینی از دیگر اهداف این کنفرانس به شمار می‌رود.

کد خبر 75607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز