دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: کمال‌السید، نویسنده عراقی و برگزیده دوره گذشته کتاب سال رضوی، سرانجام پس از 25 سال تابعیت ایرانی گرفت.

کمال‌السید، حدود 25 سال پیش به صورت مخفیانه به ایران گریخت و زندگی‌اش در عراق مصادره شد. پس از آن در ایران به ادامه کار و نگارش آثار داستانی و زندگی‌نامه ائمه (ع)پرداخت.

پا در میانی رضا امیرخانی، نویسنده و رئیس انجمن قلم ایران، پس از آشنایی با کمال‌السید که در جریان برگزاری کتاب سال رضوی رخ داده است از علاقه او به ایران و داشتن تابعیت ایرانی آگاه شد و نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشت و اعطای تابعیت ایران را به این نویسنده عراقی درخواست کرد.

امیرخانی دراین نامه نوشته است:

« محضر رهبر عزیز و گران قدر
عذر خواهی بابت تصدیع، با اجازه‌ی حضرت عالی در ذهن خود ، مخاطب را شخصی دیگر فرض می کنم تا بتوانم سهل تر بنویسم و بل بنویسم اصالتا . مثلا مخاطب را مسئولی فرهنگی درحکومت فرض می‌کنم که اهل تدبیر باشد البته یافت می‌نشود و اگر یافت می‌شد که مزاحم اوقات ....

در ایالات متحده یک کارگر مکزیکی که از مرز به صورت قاچاق عبور می‌کند، به شرط پنج سال کار (تازه آن هم کار سیاه و بدون مجوز) می‌تواند اجازه اقامت و مسافرت قانونی به آمریکا بگیرد، چه رسد به اساتید دانشگاه و اهل فرهنگ و ...

آقای کمال االسید از نویسندگانی است که در حوزه‌ی ادبیات مذهبی و برای مخاطب نوجوان فعالیت می‌کند. مختصری از سابقه ‌ی کار ایشان و جوایزشان در نامه‌ی ایشان ذکر شده است . ویژه‌گی بارز کتب ایشان، خضوع درمقابل نصوص تاریخ است و پرهیز از ترویج خرافات.

بنده اول بار که راجع به ایشان صحبت کردم،‌ ایشان را مرحوم کمال السید گفتم و جالب تر این که هیچ کدام از اعضای جلسه نیز معترض نشدند! مرحوم گفته بودم چراکه خیال نمی‌کردم از نسل بزرگانی که سالم می‌نوشتند،‌کسی باقی مانده باشد!!

توفیق شد در جلسه‌ای که به مشهد دعوت شده بودم ، با ایشان هم سفر شدم. انسانی بسیار متین، خلیق و مومن یافتمشان. جایزه کتاب سال رضوی را گرفته بود و صحبتش را با  آیه‌ی شریفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی کسانی که علو را در ارض نمی‌خواهند، آغاز کرد.

در طول هم سفری فرصتی پیش آمد و ایشان از مصادره‌ی زند‌‌‌‌‌‌ه گی‌اش درعراق گفت و گریختن خائفا یترقبش به ایران و  مشکلی که حالا پس از ربع قرن زنده‌گی فرهنگی درایران داشت .... همان مساله‌ی عدم ثبت نام قانونی فرزندان و ...
بعدتر هم از بازگشتش به عراق گفت و این عشیره اش در عراق به دلیل تفاوت فرهنگی که در این چند سال پیدا کرده بود، نپذیرفته بودندشان و سکونت دوباره اش در ایران.

تقدیری است برای این خادم اهل بیت داشتن شناسنامه‌ی ایرانی تاتدبیر حضرت عالی چه باشد.

والاامر الیکم
رضا امیر خانی»

گزارش همشهری آنلاین حاکی‌است که کمال عباس در نامه‌ای به انجمن قلم ایران عضویت دراین انجمن را خواستار شده است.

درخواست عضویت انجمن قلم عباس موسوی (همان کمال‌السید که  تغییر نام داده است) در نامه‌ای زیبا و ادیبانه به امیرخانی، درخواست کرده است تا به عضویت انجمن قلم ایران درآید. 

متن کامل این نامه دو زبانه از این قرار است:

«بسمه‌الجمیل برادر بزرگوار، جناب استاد امیرخانی  و فرت الکلمات... کلمات الحمد والشکران... ترکتنی وحیداً... وانکسر القلم... فهل بمقدور قلم مقهور أن یکون له شرف الانتماء لی رابطه القلم؟!  گریختند، همه واژه‌های تشکر و سپاس... احساساتم را، تنها گذاشتند... و قلم من شکست... آیا قلمی شکست خورده، می‌تواند افتخار عضویت در انجمن قلم داشته باشد؟! ارادتمند شما 7/8/85»

عباس موسوی که مدادی شکسته را نیز همراه نامه‌اش برای امیرخانی فرستاده ،حالا عضو انجمن قلم ایران است.

کد خبر 7575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز