اگر هم فرزند بزرگ‌تری دارید و هنوز در یاد گرفتن جدول ضرب مشکل دارد، مطلب این هفته به شما کمک می‌کند.

حساب

 همشهری آنلاین: در خانه‌ای که دانش آموز کلاس سومی وجود داشته باشد، شنیدن آواز «سه چهار تا، دوازده تا، پنج پنج تا بیست پنج تا، هفت هشت تا پنجاه و شش‌تا، ... (با آهنگ مخصوص بخوانید!)» خیلی معمولی است. بچه‌ها در حفظ کردن جدول ضرب مشکل دارند و این مشکل بیشتر در ضرب اعداد بزرگ‌تر از پنج وجود دارد. جدول ضرب ۶ و ۷ و ۸ و ۹ سخت‌تر به خاطر سپرده می‌شود. ابتدا روشی برای ضرب اعداد در ۹ با کمک انگشتان دست ارایه می‌کنیم. فرض کنید می‌خواهید ۴ را در ۹ ضرب کنید.  

دو دست خود را به صورت باز روبه‌روی خود بگیرید. چهارمین انگشت از سمت چپ را خم کنید. جواب جلوی روی شماست. سه انگشت در سمت چپ انگشت خم شده و شش انگشت در سمت راست انگشت خم شده، یعنی ۳۶! اگر خواستید ۶ را در ۹ ضرب کنید، این بار ششمین انگشت از سمت چپ را خم کنید.  

روش جالبی است. نه؟ فقط حیف شد که ما قبلا جدول ضرب را حفظ کرده‌ایم!  ضرب اعداد در ۲ و ۳ معمولا ساده است. برای ضرب اعداد در ۴، می‌توانید آن‌ها را دوباره در دو ضرب کنید و ضرب اعداد در ۵ هم خیلی ساده به خاطر سپرده می‌شود. می‌ماند ضرب اعداد در ۶ و ۷ و ۸. برای این اعداد هم روش انگشتی! وجود دارد که در هفته آینده شیوه‌اش را خواهید خواند.

کد خبر 757913
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha