حمید ضیایی پرور: از نخستین روزهای اسفند امسال اختلال در دستگاه‌های خودپرداز که سمبل سیستم بانکداری الکترونیک ایران به شمار می‌رود مردم را با مشکل مواجه کرده است.

هر ساله در آستانه سال جدید و از حدود 15 اسفند به بعد چنین اختلالاتی به‌طور طبیعی رخ می‌دهد اما امسال ظاهرا بانک‌ها زودتر به استقبال عید نوروز رفته‌اند.

تقریبا 90‌درصد خودپردازهای بانکی از ساعت 4 یا 5 بعد از ظهر به بعد موجودی پولشان تمام می‌شود و بعد از آن مشتریان را دچار مشکل می‌کنند. همچنین قطعی شبکه شتاب مشکل آشنایی برای مشتریان است.

هیچ‌یک از بانک‌ها نه بانک‌های خصوصی، نه بانک‌های دولتی قادر به حل این مشکل نبوده و حتی قراردادن چک پول در عابر بانک‌ها هم مشکلی را حل نکرده است.

اما تأسف‌بار‌ترین بخش ماجرا، جایی است که این دستگاه‌های ظاهرا هوشمند، در هنگام نداشتن پول نیز مشتریان را سرکار می‌گذارند، یعنی به جای اعلام نبود موجودی، ابتدا از مشتری کارت، رمز، مبلغ و سایر تقاضاها را سؤال کرده و بعد در نهایت می‌گویند پول نداریم.

صف‌های طویل تشکیل شده در مقابل خودپردازها در طول روز نیز گواهی بر تقاضای بالای مردم برای نقل و انتقال وجه در آستانه سال جدید است که برای آن هیچ فکری نشده است.

هدف از بانکداری الکترونیک تسهیل در امر تبادلات بانکی مردم بود؛ طرحی که هنوز هم به‌طور کامل اجرا نشده و خدمات الکترونیکی تبلیغ شده در رسانه‌ها در حد‌رؤیا و خیال است؛

چرا که برای دریافت هر یک از این خدمات باید هفت خوان رستم را گذراند. شاید وقت آن رسیده باشد که سیستم بانکی کشور اسفند ماه را ماه بحران بانکی اعلام کند و برای آن تدابیر ویژه‌ای بیندیشد.

کد خبر 75858

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز