همشهری آنلاین – ثریا روزبهانی: مواد شوینده دوستدار محیط زیست،غیرسمی است. چون از منابع طبیعی و سازگار با محیط زیست ساخته شدهاند. «زهرا طالبیان» شهروند حامی محیط زیست منطقه۲۲ درباره این شویندههای دوستدار محیط زیست که در منطقه۲۲ عرضه میشود، میگوید: «پاککنندههایی که در بازار عرضه میشود، مواد شیمیایی خطرناک دارند که سلامت انسان را به خطر میاندازد. این شویندهها علاوه برپاککنندگی و تمیزی، برای شهروندان و محیطزیست خطری نداشته و شهروندان میتوانند با خرید آن پسماند کمتری تولید کنند. چون اهالی این محصولات را در ظروفی که خودشان میآورند، ریخته و مصرف میکنند. به همین خاطر پلاستیک کمتری برای تهیه ظروف شویندهها تولید شده و این موضوع به سود طبیعت و محیط زیست است. نباید فراموش کرد با این محصولات دیگر سفرههای آبزیرزمینی و به طور کلی محیط زیست نیز آسیب نمی بینند.»
خواندنیهای بیشتر را اینجا دنبال کنید
«زهرا سیده میرموسوی» ساکنان قدیمی محله شهرک راهآهن از مشتریان پرطرفدار این شویندههای دوستدار محیط زیست است. او تا قبل از اینکه این شویندهها در خانه بیاورند، آن را ار یکی از فروشگاههای میدان المپیک میخرید. موسوی درباره اثرات مفید این شوینده میگوید: «بیخطر بودن این شویندهها از مزیت آن است، اما مسئله مهم دیگر این محصولات، به صرفه بودن آن است. وقتی خودمان ظرف میبریم باتوجه به نوع محصول بین ۵ تا ۱۵هزار تومان آن را ارزانتر میخریم. این یک تیر و ۲نشان است. هم سالم میمانیم و هم خرید اقتصادی داشتیم.»
زندگی تمیز با چاشنی سلامت
«سیده مطهره معافی مدنی» تولید کننده و مدیرعامل شرکتی که محصولات شوینده دوستدار محیط زیست را ارائه میدهد، درباره اید و نحوه عرضه محصولات دوستدار محیط زیست میگوید: «حدود ۶سال است که در زمینه تولید و توزیع شویندههای دوستدار انسان و محیط زیست فعالیت میکنیم. پاککننده چندمنظوره، مایع دستشویی، مایع ظرفشویی، شیشهپاککن، مایع لباسشویی و لکهبر لباس از جمله محصولات دوستدار محیط زیست است. اعتقاد داریم وقتی محصولی دوستدار محیط زیست است، باید عرضه آن هم به شکلی دوستدار محیط زیست باشد. به همین خاطر تولید نکردن پسماند در عرضه شویندهها با توجه به حذف کارتن، لیبل و بطری و در نهایت کاهش ورود پلاستیک به طبیعت و کاهش قطع درختان از آسیبهای روز افزون به محیط جلوگیری میکنند که این اقدام به سود طبیعت و محیط زیست است، اما در واقع با حذف بسته بندیهای مرسوم اینگونه محصولات، قیمت آنها نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا میکند و به واسطه انجام این طرح شهروندان دیگر پول اضافه برای بستهبندی شویندهها نمیدهند و شویندههایی باکیفیت عالی را حداقل ۲۵درصد ارزانتر میخرند. این مسئله میتواند به اقتصاد خانوارها کمک کند.»
آغاز راه ارائه محصولات شوینده دوستدار محیط زیست به مشتریان شکل جالبی داشت و برخلاف بستهبندی شویندههای شیمیایی پرزرق و برق، ساده و ابتدایی و به لحاظ اقتصادی برای مشتریان به صرفهتر بود. اسماعیلی در این باره میگوید: «کلید این طرح از سال ۱۳۹۷ با ریختن مواد شوینده در ظروف شیردار و قرار دادن آن در فروشگاه زده شد و شهروندان هر میزان که شوینده نیاز داشتند در ظروفشان میریختند و هزینهاش را حساب میکردند. وقتی بستهبندی حذف شود، از بُعد اقتصادی خرید برای مصرف کننده به صرفهتر است. دوستداران محیطزیست در شهرهای مختلف مانند اراک، قم، اصفهان و شهرهای جنوبی به ما پیوستند و این طرح گسترش یافت.»
عرضه محصولات شوینده جلوی خانه اهالی
. مدیریت فروش محصولات شوینده دوستدار محیط زیست میگوید: «برای دومینبار این طرح را در سال ۱۴۰۱ اجرا کردیم و اینبار بازخورد خوبی داشت و توانستیم محصولات دوستدار محیط زیست را مستقیم از طریق فروشگاههای حامی و همچنین خودروهای سیار به شهروندان عرضه کنیم. اکنون این طرح به صورت آزمایش در منطقه۲۲ اجرا میشود. شهروندان برای سفارش محصولات و عرضه آن جلوی منازلشان میتوانند درخواستشان را به ما اعلام کنند و محدودیتی برای عرضه خودرویی در محل نداریم و خودروها میتوانند در همه جای تهران تردد داشته باشند. همچنین فروشگاههای عرضه کننده محصولات دوستدار محیط زیستی هم در نقاط مختلف تهران مانند میدان المپیک، تهرانسر یا گیشا قرار دارند و شهروندان میتوانند با مراجعه به آنها محصول مورد نظرشان را تهیه کنند.»
نظر شما