گروه بورس: تازه‌ترین آمار بورس تهران نشان می‌دهد در پی رکود دامنه دار در 5 ماه گذشته 40 درصد از ارزش سهام شرکت‌های معدنی، فلزی و شیمیایی فعال در بورس تهران کاسته شده است.

به گزارش همشهری، ارزش بورس تهران از شهریور ماه به این سو 25 میلیارد دلار کاهش یافته است. شاخص کل بورس تهران که در مهر ماه امسال هنوز 5 رقمی بود با فرارسیدن دومین ماه پاییز به زیر مرز 10 هزار واحد سقوط کرد و در پایان آبان‌ماه تابلوی معاملات بورس تهران عدد9 هزارو 895 واحد را برای این شاخص نمایش می‌داد.

شاخص کل بورس تهران که هنوز ملاک تصمیم‌گیری اکثر فعالان بازار است در طول آبان ماه امسال بیش از هزار واحد کاهش یافت پس از آن نیز این شاخص معادل 2 هزار واحد دیگر تنزل کرد و تا مرز 8هزار واحد پایین آمد.

کارشناسان بازار سرمایه ابتدای امسال امیدوار بودند به‌دلیل صعودهای ناگهانی بازار سرمایه در اواخر بهار و اوایل تابستان این شاخص بتواند از مرز 14‌هزار واحد نیز عبور کند و رکورد تاریخی 13‌هزار و 800 واحد را که در آذر ماه سال‌83  به ثبت رسید، بشکند، اما پیش‌بینی کارشناسان هرگز محقق نشد.

نزول بورس تهران در حالی این روزها ادامه یافته که امیدها به سهام بانک ملت، کم رنگ شده است. سهام بانک ملت برخلاف تصور اولیه نتوانست به موتور محرک شاخص‌های بورس تبدیل شود. در این شرایط به‌نظر می‌رسد سازمان خصوصی‌سازی‌ که در روزهای بی‌رونق تابستان اهالی بازار را به حراج زمستانی امیدوار کرده بود، فعلا برای عرضه سهام سایر شرکت‌های دولتی دست نگهدارد.

توقف خصوصی‌سازی

پیش از این و با آغاز فصل سرد، سازمان خصوصی‌سازی‌ هربار به بهانه‌ای تاریخ واگذاری سهام شرکت‌های دولتی را به وقتی دیگر موکول کرده بود در نتیجه ده‌ها شرکت وابسته به صنایع مختلف از نفت گرفته تا بانک و بیمه پشت درهای تالار حافظ منتظر نشستند تا شاید متولی واگذاری‌ها زمان را برای فروش سهام، مناسب تشخیص دهد.

گزارش‌های آماری موجود نشان می‌دهد: حال و روز بازار اوراق بهادار تهران امسال 2 روی مختلف یک سکه بوده است در روی خوش سکه، سهامداران در نیمه نخست سال از حرکت جهشی قیمت‌ها و رشد شاخص سرذوق آمدند و برای خریدهای جدید دست به جیب شدند تا بازار دوباره رونق بگیرد و امیدها برای بازگشت به روزهای طلایی سال‌های‌82 و83 تازه شود، اما بهار بورس تهران خیلی زود به آخررسید و یکسره جای خود را به پاییز و زمستان سردی داد که معاملات را از رونق انداخت و شاخص را دچار نزول بی‌وقفه کرد.

حتی در آبان‌ماه‌87 ودر یکشنبه سیاه سال، شاخص با سرعت سرسام آوری به کف نزدیک شد وارزش بازارتهران شدیدترین سقوط روزانه عمر خود را تجربه کرد.

صعود بانک‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها

گزارش‌های موجود نشان می‌دهد: ظاهرا در روزهای افول شرکت‌های صنعتی، سهامداران برای کسب سود به سراغ شرکت‌های گروه مالی یعنی  بانک‌ها، لیزینگ‌ها و البته شرکت‌های سرمایه‌گذاری رفته‌اند با توجه به همین اقبال بازار در طول یکسال گذشته فقط ارزش بازار سهام شرکت‌های واسطه‌گری مالی شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری و لیزینگ‌ها و همچنین بانک‌ها روندی رو به صعود داشته‌اند. آمار شرکت بورس نشان از آن دارد که در یکسال اخیر ارزش شرکت‌های سرمایه‌گذاری 6/1 درصد صعود کرده و بانک‌ها شاهد افزایش 6 درصدی ارزش بازار خود بوده‌اند.

نزول معادن و فلزات

آمارهای رسمی بورس نشان می‌دهند از اول سال‌جاری تاکنون ارزش بازار سهام شرکت‌های معدنی و فلزی بیش از 40‌درصد کاهش یافته که در این میان سهم معادن 49‌درصد و سهم فلزات 43‌درصد بوده است.

این ارقام عنوان بزرگ‌ترین بازنده‌های بازار را شایسته این 2‌گروه کرده، در همین مدت ارزش سهام شرکت‌های تولید‌کننده مواد شیمیایی مانند شرکت‌های پتروشیمی و تولید‌کنندگان مواد شوینده هم 42‌درصد سقوط کرده است. نکته جالب توجه آنکه ارزش بازار سهام هلدینگ‌ها هم 21‌درصد تنزل کرده است.

سهم گروه‌ها از بازار

در حال حاضر 3 گروه معادن، فلزات و هلدینگ‌ها که بیشترین ارقام نزول سالانه را در بازار سهام به‌خود اختصاص داده‌اند در مجموع 28‌درصد از کل ارزش بورس را در اختیار دارند که این موضوع بیانگر عمق مشکلاتی است که سهامداران بورس تهران با آن دست به گریبان هستند. باید توجه داشت که نماد مخابرات هم از آبان ماه به این سو به‌حال توقف درآمده و فعلا امیدی به بازگشایی آن وجود ندارد.

مخابرات ایران هم در مجموع 15‌درصد از کل ارزش بازار سهام را در دل خود حبس کرده است، به‌این‌ترتیب و با افزودن نام برخی صنایع کوچک در یک ارزیای کلی می‌توان گفت که بخش اعظم سهامداران فعال در بورس تهران، امسال را با زیان به پایان خواهند برد

کد خبر 75961

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز