مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

ایران‌موزیکولوژی در سال ۱۳۹۹ توسط جمعی از دانشجویان موسیقی به منظور ایجاد بستری برای مطالعه و نگارش مقاله‌های تخصصی موسیقی تاسیس شد.

عکس

 در ابتدای تاسیس سایت، تعداد اعضای فعال وب‌سایت انگشت‌شمار بود و فعالیت نگارشی به مسائل پایه‌ای موسیقی و موسیقی‌شناسی اختصاص داشت. رفته‌رفته با استقبال علاقه‌مندان موسیقی، پای ژانرهای مختلف موسیقی به وب‌سایت باز شد و نویسندگان با سلیقه‌های متفاوت جذب گروه شدند.

ایران‌موزیکولوژی تا به امروز ده‌ها مقاله در باب موسیقی کلاسیک غربی، کلاسیک ایرانی، مردمی ایران، مردم‌پسند، نقد و بررسی کتاب‌ و مقاله‌های علمی– پژوهشی منتشر کرده‌است.

ایران موزیکولوژی و سالی که گذشت

همانند تمامی فعالیت‌های اجتماعی، ایران‌موزیکولوژی نیز سال گذشته از روند طبیعی فعالیت خود بازماند. روز رونمایی از بخش کتاب‌فروشی سایت همزمان شد با پاک شدن نابه هنگام محتوای سایت(البته بخشی از مطالب سایت مجدداً بارگذاری شد). نیمۀ اول سال ۱۴۰۱ اوج فعالیت نگارشی وب‌سایت ایران‌موزیکولوژی بود و بر اساس آمار وب‌سایت، بازدید از مطالب و رتبۀ مقاله‌ها در گوگل بهتر از همیشه بود.

ایران موزیکولوژی

ایران‌موزیکولوژی و سال ۱۴۰۲

با این حال، پس از چند ماه تلاش دوباره تیمِ فنی، کتاب‌فروشی و وب‌سایت دوباره  و بهتر از قبل فعالیت خود را شروع کرند و همچنین با آغازِ سال ۱۴۰۲ فعالیت‌های فرهنگی و نشر مطالب ایران‌موزیکولوژی دوباره از سرگرفته شد. سالِ نو برای تیم ایران‌موزیکولوژی سالی بسیار حائز اهمیت است چرا در قدمی بزرگ این گروه در تلاش است تا تمامیِ کتاب‌های بخشِ موسیقیِ «درآمدی بسیار کوتاه» از انتشارات آکسفورد را به کمکِ نشرِ هم‌آواز ترجمه و به چاپ برساند. این مجموعه‌ی ۱۳ جلدی که موضوعات گوناگونی از ارکستر تا موسیقی فولک یا موسیقی ملل را در بر می‌گیرد، می‌تواند مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به موسیقی که پیش‌تر فرصت آشنایی با موسیقی‌ کلاسیک را نداشته‌اند، قرار گیرد.

تا امروز گروه ایران‌موزیکولوژی افتخارِ همکاری با بسیاری از استاید و دوست‌داران موسیقی را داشته و امیدوار است تا با کمکِ اهالی موسیقی قدمی هرچند کوچک در اشاعه‌ی فرهنگ ایران و موسیقی بردارد. امروز ۴ بخشِ اصلیِ ایران موزیکولوژی، موسیقی‌ایرانی، موسیقی کلاسیک، موسیقی قدیم و موسیقی ملل توسط چهار دبیر؛ غزل مقدم، آریا طاری، عماد وشاحی و شهاب جعفری مدیریت می‌شوند و آرش احمدزاده نیز سردبیری وب‌سایت را بر عهده دارد. 

دبیرهای ایران موزیکولوژی

یکی از انتقادهای مهمی که به فعالیت وب‌سایت وارد بود، نقش کمرنگ موسیقی مردم‌پسند و بررسی پدیده‌های مرتبط با آن بود. حال در سال جدید و از سرگیری بسیاری از فعالیت‌های هنری، ایران‌موزیکولوژی در صدد است با جذب همکاران جدید و گسترش حیطۀ فعالیت خود، سال ۱۴۰۲ را قوی‌تر از گذشته آغاز کند. در چند دهه‌ی اخیر مطالعات میان رشته‌ای در رشته‌ی موسیقی بسیار مورد توجه موسیقی‌شناسان قرار گرفته است و موضوعاتی مثلِ موسیقی و جنیسیت، موسیقی و سیاست، موسیقی و تکنولوژی زمینه‌های پژوهشی تازه‌ای را برای موسیقی‌شناسان ایجاد کرده‌اند. گستردگی و تنوعِ موضوعات مربوط به موسیقی و اضافهِ شدنِ زمینه‌های پژوهشی جدید، سبب شده تا حتی تکمیلِ مباحثِ پایه هر بخش، باتوجه به تعدادِ نویسندگان، به امری زمان‌بر مبدل شود.

برای بازدید از فروشگاه کتاب موسیقی کلیک کنید.

کد خبر 761212

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha