محققان دانشگاه کوونتری 88 نوجوان در سنین 10 و 12 سال را برای مطالعه تأثیر نوشتن اساماس بر مهارت زبان آنها مورد مطالعه قرار دادند.
این مطالعه در British Journal Of Developmental Psychology منتشر شدهاست به تأثیر مثبت استفاده از زبان رایج در متنهای اساماس بر توانایی استفاده از کلمهها و جملهها میپردازد.
در بخشی از این مقاله آمدهاست: "استفاده کودکان از متن اساماسی نه تنها تأثیر مثبت بر قابلیت خواندن کلمات آنها دارد، بلکه میزان خواندن آنها را گسترش میدهد."
نوجوانانی که در این مطالعه شرکت کردند، 10 موضوع مختلف در مورد ساختن یک متن اساماسی در دست داشتند.
نتایج این مطالعه کاملاً با باور عموم مردم تفاوت دارد. مطالعه دیگری از دانشگاه تورنتو نیز به نتایجی مشابه دست یافته بود.