کانادا و عربستان سعودی توافق کرده‌اند تا روابط دیپلماتیک کامل خود را بازگردانند و سفرای جدید منصوب کنند و به مناقشه سال ۲۰۱۸ پایان دهند که به روابط و تجارت آنها آسیب زده است.

عربستان و کانادا

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، بر اساس بیانیه‌های کانادا و عربستان سعودی، این تصمیم پس از گفت‌وگوهایی میان جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در حاشیه اجلاس سران مجمع همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) در بانکوک در نوامبر سال گذشته اتخاذ شد.

در بیانیه‌های منتشرشده آمده است: «این تصمیم از تمایل هر دو طرف برای احیای روابط دیپلماتیک بین دو کشور بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک ناشی می‌شود.»

درگیری در سال ۲۰۱۸ پیش از قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار در اواخر همان سال بود که کانادا و همه کشورهای غربی آن را محکوم کردند. این موضوع از زمانی آغاز شد که سفارت کانادا در ریاض با انتشار توییتی به زبان عربی خواستار آزادی فوری فعالان حقوق زنان در عربستان سعودی شده بود.

این امر، ریاض را بر آن داشت تا سفیر خود را فراخواند و او را از بازگشت منع و تجارت جدید را ممنوع کند.

یک منبع دولتی کانادایی که با این توافقنامه آشناست و مجاز به صحبت در این باره نبود، گفت: «تدابیر تجاری تنبیهی برداشته خواهد شد. مشخص نیست که این اختلاف چه تأثیری بر تجارت داشته است.»

طبق داده‌های رسمی، عربستان سعودی بزرگ‌ترین بازار صادراتی کانادا در منطقه در سال ۲۰۲۱ بود که مجموعاً به ۲.۲ میلیارد دلار کانادا (۱.۶۵ میلیارد دلار) می‌رسید. واردات از عربستان نیز ۲.۴ میلیارد دلار اعلام شده بود. تقریبا تمام واردات کانادا از این کشور نفت و پتروشیمی بوده است. بیش از ۸۰ درصد صادرات به عربستان سعودی را تجهیزات حمل و نقل تشکیل می‌داد.

کد خبر 762845

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha