به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیکی آسیا، براساس گزارش انجمن خودروسازان چین، صادرات خودروی چین در دوره ژانویه تا مارس ۵۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و به ۱.۰۷ میلیون دستگاه رسیده است.
گزارش انجمن خودروسازان ژاپن نیز نشان میدهد که این کشور در مدت مشابه ۹۵۰ هزار دستگاه خودرو صادر کرده است که نسبت به سال گذشته ۶ درصد افزایش داشته است. البته سبقت چین در حوزه صادرات خودرو چیز جدیدی نیست. سال ۲۰۰۹ نیز آنها موفق شدند از ایالات متحده پیشی گرفته و به بزرگترین بازار خودروهای جدید در جهان تبدیل شوند.
دولت چین با ارائه مشوقهای خرید و مالیات و همچنین با توسعه زیرساختهای شارژ برای وارد کردن خودروهای الکتریکی، به رشد صنعت داخلی خودروهای برقی کمک کرده است.
تغییر از خودروهایی با سوخت فسیلی به سمت خودروهای برقی، باعث رشد چین بهعنوان قطب صادرکننده خودرو شده است. صادرات ۳ ماهه اول۲۰۲۳ خودروهای جدید که شامل خودروهای برقی نیز میشود، ۹۳ درصد در سال افزایش یافت و به ۳۸۰ هزار دستگاه رسید. خودروهای برقی تقریبا ۴۰ درصد از کل صادرات خودروی چین را در بر میگیرند.
مهمترین مقاصد خودروهای برقی ساخت چین کشورهای بلژیک، استرالیا و تایلند است. جایگاه سوم تایلند در این لیست نشان میدهد که خودروسازان چینی از خودروهای برقی برای ایجاد سهم بازار در آسیای جنوب شرقی استفاده میکنند؛ منطقهای که خودروسازان ژاپنی مدتها در آن تسلط داشتهاند.
بیشتر بخوانید:
نکته قابل ذکر این است که روسیه بزرگترین مقصد صادراتی تمام خودروهای ساخت چین، در ۳ماهه اول ۲۰۲۳ بود. صادرات به این کشور نسبت به سال گذشته بیش از ۳ برابر شده و به ۱۴۰هزار دستگاه رسیده است. پس از آغاز بحران اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، تویوتا موتور، فولکس واگن و سایر خودروسازان جهانی کارخانههای خود در روسیه را تعطیل کردند و از بازار خارج شدند و به این ترتیب خودروسازان چینی این خلأ را پر کردند.
نظر شما