یک وکیل پایه یک دادگستری به تشریح مواد لایحه «حمایت از عفاف و حجاب» (لایحه نهایی اصلاحی از سوی دولت) پرداخت و از میزان جریمه های نقدی برای افراد بی حجاب و برهنه‌نما و همچنین تشدید مجازات برای آمران به معروف و ناهیان منکر خبر داد.

حجاب

به گزارش همشهری آنلاین، اواخر هفته گذشته لایحه پیشنهادی قوه قضائیه با تغییرات دولت درباره عفاف و حجاب به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. در این لایحه فناوری‌های نوین و سامانه‌های هوشمند جایگزین روش‌های قبلی برخورد با جرم کشف حجاب شده است. 

پیش از این نیز در نظام حقوقی ایران و در قوانین مدونی همچون قانون مجازات اسلامی و قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر (مصوب سال ۱۳۹۴) پیش‌بینی‌های مناسبی برای حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب و بنیاد خانواده صورت گرفته، اما برخی از اقتضائات و نیازهای روز ایجاب می‌کرد قوانین جدید و با رویکردهای متفاوتی در این زمینه تصویب شوند.

از همین رو قوه قضائیه، با توجه به نیازهای روز فضای اجتماعی کشور، لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب را پس از مشورت صورت گرفته با سایر مسوؤلین و کارشناسان و متخصصان امر، تدوین و آن را به دولت ارسال کرد. دولت نیز پس از بررسی‌های کارشناسی انجام شده این لایحه را به مجلس شورای اسلامی فرستاده تا مورد بررسی نمایندگان مردم قرار گیرد. با این وجود لایحه منتشر شده نتوانسته نظر مثبت مردم و جامعه نخبگانی را جلب کند، در همین رابطه با هدف تشریح مواد لایحه حجاب  و عفاف با محمدمهدی توکلی، وکیل پایه یک دادگستری به گفتگو پرداخته ایم. 

نظر شما در رابطه با لایحه عفاف و حجاب چیست؟ 

توکلی: اخیراً لایحه‌ای تحت عنوان صیانت از عفاف و حجاب توسط قوه قضائیه تنظیم شده که دولت با برخی اصلاحات (بدون آنکه ساختار و نگرش کلی حاکم بر لایحه را تغییر دهد) و با تغییر عنوان به «حمایت از عفاف و حجاب» آن را به مجلس ارسال کرد. صرفاً از حیث تشریح مواد لایحه نهایی اصلاحی از سوی دولت، و نه از باب تأیید یا نقد، چند نکته قابل ذکر است.  

در ماده ۱ لایحه اصلاحی از سوی دولت، نقض هنجارهای اجتماعی من‌جمله کشف حجاب تخلّف دانسته شده است؛ درحالیکه ماده ۱ لایحه قوه قضائیه فقط به برهنگی کامل سر اشاره کرده بود.  

بنابراین، این ماده با بیان عبارت تمثیلی «منجمله کشف حجاب»، لایحه قوه قضائیه را که فقط ناظر به برهنگی کامل سر بود، توسعه داده است. با این وجود به دلیل ابهام عبارت «کشف حجاب»، همچنان معلوم نیست که منظور از کشف حجاب، کشف حجاب کامل است یا عدم رعایت هر جزئی از حجاب شرعی، کشف حجاب تلقی می‌گردد.  

احتمالاً بعد از تصویب این لایحه با توجه به رویکرد پیشین دستگاه قضائی و با توجه به اصل تفسیر مضیق قوانین کیفری، همان تفسیر اول تقویت می‌شود و منظور از کشف حجاب، کشف حجاب کامل و برهنگی کامل سر قلمداد خواهد شد. 

در صورت عدم کارآیی سامانه ها راهی برای مقابله با کشف حجاب در این لایحه پیش بینی شده است؟

توکلی: در لایحه دولت نیز مانند لایحه قوه قضائیه، در وهله اول صرفاً تذکر پیامکی پیش بینی شده است. بنابراین در متن لایحه دولت نیز مانند لایحه قوه قضائیه این تذکر مقیّد شده است؛ یعنی باید با استفاده از سامانه‌های هوشمند مانند ارسال پیامک به عمل آید؛ و نه تذکر زبانی مأمورین.

بنابراین در صورتی‌که به هر دلیلی در مکانی، چنین ابزار و سامانه‌هایی در دسترس نباشد یا به دلایلی، مانند پوشیدگی یا عدم تشخیص چهره، سامانه‌ها کارایی نداشته باشند، هرگونه برخورد انتظامی منتفی است و ضابطین قضائی نباید اقدام به دستگیری یا برخورد دیگری کند. 

چه مجازاتی برای افراد بی حجاب و یا کم حجاب در این لایحه پیش بینی شده است؟

توکلی: در این لایحه، جریمه بی حجابی منوط به آن شده که ابتدا شخص از طریق چهره‌نگاری رایانه‌ای، شناسایی و برای او پیامک ارسال شود. به نظر می‌رسد که چنین سامانه‌ای حتی اگر از لحاظ فنی و عملیاتی محال نباشد، با توجه به شرایط اقتصادی ناشی از تحریم، شدنی نباشد. می‌توان گفت که در این لایحه، سازوکاری مهیا شده است که جریمه کردن اقدام بی‌حجابی، معلّق به محال شود.  

جریمه کشف حجاب در این لایحه چقدر است؟ 

توکلی: در صورت تکرار بعد از دریافت پیامک، در دفعات دوم و سوم، جریمه صادر می‌شود. بنابراین مجازات اشخاص و دریافت جریمه در دفعات دوم و سوم منوط به آن است که آن شخص برای یک بار پیامک رعایت حجاب با استفاده از فن‌آوری‌های نوین مانند چهره‌نگاری دریافت کرده باشد. این جریمه در دفعه دوم، با توجه به آخرین به روز رسانی مبالغ ریالی مجازات‌ها، یک ششم حداکثر مجازات نقدی درجه ۸ (۵۰۰ هزار تومان) و در دفعه سوم، یک سوم حد اکثر جزای نقدی درجه ۸ (۱ میلیون تومان) است و در دفعه چهارم، یک دوم حد اکثر جزای نقدی درجه ۸ (۱ میلیون و پانصد هزار تومان) است. 

در لایحه دولت، جریمه‌ها از مبالغ مندرج در لایحه قوه قضائیه بیشتر شده است و برای بار چهارم نیز علاوه بر مجازات کیفری، جریمه انتظامی پیش‌بینی شده است؛ درحالیکه در لایحه قوه قضائیه، برای بار چهارم جریمه انتظامی در نظر گرفته نشده است.  

مجازات‌های انتظامی نقدی مندرج در بند فوق بدون رسیدگی قضائی و از طریق سامانه‌های هوشمند مانند چهره‌نگاری صادر می‌شود. البته با توجه به خطاپذیری سامانه‌های مزبور، امکان اعتراض به پیامک ارسالی و جریمه‌ها وجود دارد.  

گرچه دولت جریمه‌های مندرج در لایحه قوه قضائیه را افزایش داده است، اما اساساً بعید است که نوبت به اخذ جریمه‌های موضوع این لایحه قانونی برسد؛ چراکه اخذ جریمه منوط به آن است که ابتدا تذکر پیامکی به عمل آید که با توجه به پیچیدگی‌های فنی و هزینه‌ بالای مالی، غیرممکن به نظر می‌رسد. 

در صورت تکرار بی حجابی بعد از این سه بار (یک بار ارسال پیامک و دو بار جریمه ۵۰۰ هزار و یک میلیون تومانی) در بار چهارم، شخص مرتکب علاوه بر جریمه یک میلیون و پانصد هزار تومانی، به مراجع قضائی معرفی می‌شود تا جزای نقدی درجه ۷ (از سه میلیون تومان تا حد اکثر شش میلیون تومان) اِعمال شود. این مجازات نیاز به حکم دادگاه دارد و برخلاف مجازات‌های قبلی از طریق سامانه قابل اِعمال نیست. مجازاتی غیر از جزای نقدی در این خصوص قابل تعیین نیست. 

نمایاندن قسمتی از بدن یا پوشیدن لباس نازک نیز همین جریمه را دارد؛ یعنی حداکثر جزای نقدی درجه ۷ (شش میلیون تومان) که آن هم توسط سامانه‌های انتظامی مقرر می‌شود. در لایحه قوه قضائیه این مجازات منوط به آن شده بود که نمایاندن قسمتی از بدن یا پوشیدن لباس نازک، منجر به جریحه‌دار شدن عفت عمومی گردد؛ در غیر این صورت مجازات نداشت. ولی در لایحه دولت این قید برداشته شده است.

علاوه بر این، در صورت تکرار این جرم، بعد از یک بار جریمه انتظامی ۶ میلیون تومانی، شخص برای اِعمال مجازات حداکثر جزای نقدی درجه ۶ (۲۴ میلیون تومان) و محرومیت درجه ۶ از حقوق اجتماعی به قوه قضائیه معرّفی می‌شود. 

مجازات برهنگی کامل چقدر است؟ 

توکلی: مجازات برهنگی کامل بدن، حدکثر حبس یا جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه ۶ است. یعنی قاضی می‌تواند برای آن شخص، دو سال حبس یا ۲۴ میلیون تومان جریمه در نظر گیرد. یکی از این دو مجازات (یا حبس یا جزای نقدی) قابل در نظر گرفتن است. در لایحه قوه قضائیه، حد اکثر مجازات در نظر نگرفته شده بود؛ بلکه دست قاضی در تعیین حداقل مجازات باز بود.  

اگر یکی از کارمندان دستگاه‌های اجرایی اقدام به نقض هنجارهای اجتماعی در محل کار کند، در لایحه دولت مجازات‌های اداری و انضباطی برای آن شخص در نظر گرفته شده است که لایحه قوه قضائیه فاقد این موارد بود. 

آیا مجازاتی برای آمرین به معروف و ناهیان از منکر در این لایحه تشدید شده است؟

توکلی: بر اساس این لایحه، توهین، ضرب و جرح، تهدید، افترا و دخالت در حریم شخصی توسط شخصی که اقدام به امر به معروف و نهی از منکر می‌کند، دارای مجازات قانونی است. البته در لایحه پیشنهادی از سوی قوه قضائیه مجازات آمرین به معروف و ناهیان از منکر تشدید شده باشد به این ترتیب که آمر به معروف و ناهی از منکر، علاوه بر مجازات مقرّر در سایر مواد قانونی، به مجازات تکمیلی یا محرومیت از حقوق اجتماعی تا ۶ ماه نیز محکوم می‌شد. صرفاً بخش تشدید مجازات از لایحه اصلاحی از سوی دولت حذف شد.  

با تصویب احتمالی این لایحه، تبصره ماده ۶۳۸ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی که در حال حاضر متن قانونی در باب جرم انگاری بی حجابی است، به‌طور ضمنی نسخ می‌شود و جریمه‌های موضوع این قانون که معلّق به تشخیص چهره رایانه‌ای است و قابل اجرا به نظر نمی‌رسند، جایگزین می‌شوند.  

کد خبر 764576
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 101
  • نظرات در صف انتشار: 48
  • نظرات غیرقابل انتشار: 26
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    مجلس انقلابی باید قانونی را تنظیم و تصویب نمایند که بر اساس آن اگر شخصی برای خانم بی حجاب که خودش قانون را زیر پا گذاشته ،ایجاد مزاحمت کرد و یا کسی آنها را مورد آزار و اذیت و تجاوز قرار داد ، یا سارقی به اموال خانم های‌ بی حجاب دستبردی زد و مالی را از آنها به سرقت برد ، قانون از این خانم های‌ بی حجاب هیچگونه حمایتی نکرده و نخواهد کرد . چون این افرادی که خود قانون را نقض کرده و به قانون مقید نیستند ،چگونه از قانون و دستگاه قضا انتظار خواهند داشت که به حمایت از آنها بیاید ؟!!!!!!!!!!!!!!! مگه منطقی هست که فردی خودش قانون را نقض کند و آن را زیر پا بگذارد و در جایی دیگر از قانون کمک بخواهد؟!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      کاربر ۸:۳۱همون طور که اقازاده ها دارن قانون رو دور میزنند ویا صف اولی ها در استخدام ها در اولویت هستند و بانک های اسلامی و...... مواردی که اگه بنویسیم طومار هست.از خدا بترس نان اور شیطان نباش
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      موافقم.درضمن این خانمهای بدحجاب ساعتی دلارمیگیرن.پس با نرخ دلاربایدجریمه بشوند.درودبرمجلس انقلابی.
    • افشین IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      کو گوش شنوا واقعا منم موافقم ، حیف بیت المال که خرج این وحوش عریان بشه ، باید این قانون تصویب بشه
    • US ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      اتفاقا باید قانونی تصویب کنه که امسال شما پشت میله‌های زندان بمونین...وجود شما برای جامعه و نظام ضرر داره
    • ایرانی IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      252 5
      من چهره رفتارکشورهای غربی درموردحجاب راازدروغ صداوسیماشناختم اگردرکشورهای امریکا،انگلیس،لندن،فرانسه ،المان،و... که اگرگیروفشاروزوربه حجاب بودالان چراپس هزاران یاچندمیلیون باحجاب درهرکشوری ان جاراحت زندگی می کنندودرمحافل،دانشگاه ها،پارک ها،وسایل حمل ونقل ،خیابان هابه راحتی وکاملا ازادانه راست راست می گردندوترددمی کنندپس معلومه اون جابه عقایدوپوشش هااحترام بسیارخاص می گذارندنمونه هاش صداوسیما گزارش هایی ازباحجابان ان هاتهیه می کنیدوبه مانشان می دهدکه چگونه بدون دغدغه وترس درهمه جای جامعه ان کشورهاحضوردارندکه اگرترسی ومشکلی برای ان هاداشت هرگزبه هیچ وجه ممکن حاضربه گرفتن مصاحبه گزارش نمی شدندوهمیشه درخفاواسترس وخطرودربیابان ودشت وصحراوکوه زندگی می کردندوفراری بودندیااگرباحجاب هاان جامشکل داشتنداعتراضات زنان باحجاب همیشه به خاطرتبعیض وفرق گذاشتن وفشارهاوناراحتی وجودداشت که ان ها راحت ترازمن وشماان جازندگی می کنند.پس ان جااحترام به عقایدوپوشش هاوادیان حرف اول واخررامی زند.
    • ملینا IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      202 3
      حجاب ربطی به پیشرفت یاپس رفت نداره این همه کشورقدرتمندوبامردمان حتی بهترازماایانبودحجاب مشکلی برای ان هادرست کردپس ربطی به رفتارانسان هاوپیشرفت نداره درهرکشورمردمان ان تلاش گروپایبندودرست باشندان کشورهم مردمان خوبی خواهدداشت وهمه پیشرفت هاوبرعکس پس خودرادرموردحجاب بیهوده وبی موردنگران نکنید.اگرمن درست نمی گم تحقیق کنید
    • فریده IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      200 3
      اخه جالب این جاست این جریمه هاهم میره خزانه وبادیگرپول هااختلاس گران برمی دارن می برندواگرهم پیدایشان کنندپول هاهم معلوم نیست چه کارمی شودوبازخرج کشورنمی شود
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    خب اینطور که معلومه حکومت قصد داره با دستان خودش یک انقلاب واقعی فراهم بیاره.
    • رسول IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      نمیدونم چه دین و مسلکی داری ولی خوب من که مدعی مذهبی بودن ندارم! ماجرای خلخال زن یهودی رو شنیدم و تعجب می‌کنم کسی در این مملکت زندگی کرده باشه و آین ماجرا رو نشنیده باشه. ما تیاز به اصلاح بنیادین در تربیت افرادی داریم که تصور می‌کنند تحت تعالیم مذهبی بوده اند.
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      اینا همش حرفه...میخوان به تندرو‌ها بگن ما خیلی سفت و سختیم، وگرنه خودشون اعتراف کردن که قافیه رو باختن
  • علی IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    خوشم میاد واسه این چیزا فورا قانون میدید بیرون اما واسه قیمت اجناس ن
    • فتاح حسینی IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      میدونی چرا؟؟ چون توی تورم و بدبختی مردم منافع این بزرگواران به خطر نمیفته اما با آزادی اجتماعی تمام منافعشون به خطر میفته
    • علی IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      هدف اصلی حفظ قدرت و منافع شخصی حضرات است .
  • ازاد IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    با این بازی ها فکر کنم منافع یه عده بدجوری به خطر افتاده که این ارگان ها دارن دست و پا میزنن،درست مثل تحریم ها که برای بعضی ها نون داره
  • غریبه IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    ... کشور را رانت و رشوه و چپاول و دروغ فرا گرفته و آمرین به معروف مشغول حجاب و یا مردم را مشغول حجاب اجباری کرده اند
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      178 5
      کاش برای دزدان اموال مردم و هزاران کج روی اقا و اقا زادها هم بخصوص دزدان فرش های سعد ابادمجازات سختی مثل حجاب تصویب میکردند
  • ارجمند IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    نه شاه تونست کاری بکند نه شما می توانید ولی شما به جهت خالی بودن خزانتان هر کاری می کنید واقعا خجالت دارد شما بروید جلوی شاسی بلندهای اهدایی به نمایندگان را بگیرید نه حجاب را
  • بابک IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    بی حجابی پسندیده نیست ولی دروغ از گناهان کبیره است. آمرین ابتدا باید به رئیسی تذکر بدهند وعده های انتخاباتی چه شد؟ دلار ۵ هزار تومانی چه شد؟
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      بابک جون زمان انتخابات ازجنگ اکراین وتحریمهای غرب وتورم کالاتوکل کشورهای دنیاخبری نبود.ولی باجنگ اکراین همه کشورها به گدایی وتورم کالا افتادن.پس یادت نره
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      190 7
      تو هم یادت باشه رئیسی گفت بیخود تورم و گرانی را به تحریم های غرب گره نزنید . جنگ روسیه با اوکراین چه ربطی به ما داشت چرا ما خودمان را نخود هر آشی میکنیم آخرش هم بد جوری میبازیم
  • سعید IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    شرط میبندم .میبازید ..
  • RU ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    عزیزان من والا اگه از ای کارا دست برداریم بهتره ،ننگ هست که بخاطر یک روسری مردم شرافتمند ایران را آزار بدین ، حالا جریمه گذاشتین جریمه برای اون پولدار که مبلغی نیست ، ولی یک بدبختی که دارد از گرسنگی میمیرد باید چکاربکند
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      😂 اون بدبخت بجای اینکه روسری ازسرش برداره اول بره شکمش روسیرکنه بعدبیادبیحجابی راه بندازه.
  • آشنا IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    باید به این بی حجابان گفت پشت چراغ قرمز می ایستید چون" میدانید" اگر عبور کنید جریمه میشوید چون قانون را نقض کرده اید . حجاب هم یک قانون شرعی است اگر رعایت نکردید باید جریمه شوید
    • پرفسور IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      رد کردن چراغ قرمز در تمام دنیا جرم هست دکتر جان. یاد گرفتید تا یچیزی میشه با چراغ قرمز مقایسه کنید. شما نشون بده کدوم کشور موهاتو نپوشونی جریمه میشی بعدم اعمال قانون
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      62 7
      اگه قانون شرعی است باید حد شرعی رو رعایت کرد. حجاب شرعی حدش اینه که فقط و فقط گردی صورت مشخص باشه، نه اینکه طبق یه قانون من دراوردی کوچکترین پارچه که روی سر انداخته میشه رو جای حجاب شرعی جا بزنید! شماها میخواید زنها تمکین کنن و روشون تسلط داشته باشید، وگرنه دردتون شرع نیست.
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      4 144
      مسخره بازی ها چیست، لیست قیمت گذاشتید؟؟!! دو بار تذکر ،. بعدش،. 10 میلیون تومان جریمه و یک ماه حبس ،. اگر دوباره تکرار شد، جریمه 10 برابر شود ، واز خدمات اجتماعی محروم شود ،، والسلام
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    خخخخخخخخخخ فکر کردم برا غارت بیت المال قانون نوشتن
  • مهدی IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    جریمه دروغگویی ورانتخواری واختلاس مسئولان چقدرهست؟!!!!
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      اونا همه خودی و برادر هستن! کسی از برادرش جریمه میگیره! چه انتظاری دارین
  • علی IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    آقا دنبال چی هستی این همه گرونی .بدبختی .دنبال حجابی
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    کسی اینها وحمایت از عفاف ‌حجاب را قبول ندارد ،،،دولت برای خالی نبودن عریضه این کار را می کند ..والا اکثریت این قانون من دراوردی را قبول ندارند
  • ایرانی IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    نمی توانید به زور مردم را به بهشت ببرید ... حال هر قانونی می خواهید در این مجلس و دولت انتصابی تصویب کنید . باد هواست ...
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      72 3
      کی گفته حجاب داشتن باعث ورود به بهشت میشه که حجاب نداشتن نشه؟! چه با حجاب چه بی حجاب، بر اساس اعمال و رفتارشون سنجیده میشن.
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    قوه قضاییه موقع اختلاس و دزدی و متروپل و ... کجا تشریف داشتند که از خودشون قانون بزارند. بخدا زورکی نمیشه مردمو بهشتی کرد
  • جمشید IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    هیچکس. هیچکس قادر به کنترل بی حجابی نیست .اگر وضعیت معیشت را درست می کردید .قانون آن موقع می شد اجرا کرد .شما قادر به اداره زندگی خود نیستید چه رسد به حکومت داری
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    چقدر زشته همه ی مسائلو ول کردن چسبیدن به حجاب😔
  • شهروند IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    بی حجابهادخترکان، نازنینها،خواهرهای،این سرزمین،انها که لخت میشوندحدوحدود ندارند بایدبرخورد درست و حسابی، انها که کم حجاب،بایدخیلی شیک راهکارهای خوب،محبت، مهربانی،تذکر،فرصت، تااصلاح،باید مدبرانه،فقط هرکسی شورش رادراورده لخت،بفرما برخوردباید جامعه راازتنش،همان هدف اول دشمن دورکرد.وقتی دشمنان هرروز تاکتیک جدید پس درمقابل پاتک جدید جواب داد.
    • محمد IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      102 2
      جلوی گرونی ومشکلات اقتصادی هم نظرت چیه
  • محمد IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    انقد مزاحم این مردم رنج کشیده نشید، منی که زندگیم از فقر داره میپاشه چیزی برای از دست دادن ندارم، گفتم نگی نگفتی
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      54 1
      ما که دیگه چیزی برا ازدست دادن نداریم نه پول داریم بدیم جریمه نه هیچ بریم زندان حداقل سقفی بالای سرمون هست و یک لقمه نون گیرمون میاد علی برکت الله
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    89 25
    هر چقدر حکومت تو این موضوع دست پا بزنه بدتر میشه. موضوع معشیت را رها کرده چسبیده به زندگی خصوصی مردم
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    72 28
    یهویی همه رو ببرید داخل زندان با این ترفند کسری بودجه ازبین نمیره کپ نیست قیلتر شکن ها هم از اونجا سود می‌برید هم بنزین گران میکنید
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    61 11
    ۲۴میلیون زده لطفا مسئولان عزیزتو هیچ چیز راه نیومدن بامردم وملت لطفا بااین یکی کمی راه بیان وکم ترو کم تر باشه هزینه
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    99 18
    یک هزارم این حساسیت های بی اهمیت روی بحث حجاب در قبال دزدی ها ، چپاولگری ها ، به یغما بردن دکل نفتی ، آقاها و آقازاده ها ، رانت و رانتخوری ، فامیل و فامیل بازی ، انتصاب های کاملا" حزبی و حزب بازی ، فروش مشاغل مهم به یکدیگر ، حضور نوبتی حضرات درون رینگ در مشاغل مهم ، چسبیده شدن که تمام جز ، نابودی مملکت هیچ دستاورد دیگری نداشته اتفاق افتاده بود الان همگی در آرامش زندگی میکردن
  • امیر IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    93 25
    دولت برای سرپوش گذاشتن به ناکارامدی خود در تامین معیشت مردم و سر پوش گذاشتن به دزدی ها و اختلاس های سران، مردم و مخصوصا نسل جوان را با مساله حجاب سرگرم می کنند
  • احمد IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    55 15
    انصافا كه قانون گذارهای ما باید برای جهان قانون بنویسند انقدر قوانین نازل می نویسند نه بر مبنای قوانین لیبرالی و سوسیالیستی و نه با قوانین اسلامی هم خوانی دارد...رییس قوه قضاییه دمت گرم
  • ناشناس IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    13 85
    این لایحه صرفا یک بازی موش و گربه است که با توجه به ضعف دوربین های هوشمند پلیس و وظایف مختلف محوله به پلیس باعث افزایش کار ماموران و دادسرا ها می شود .اگر در همان ابتدای کار جرائم سنگینی وضع می شد و بعد هم قبل از اجرای این لایحه اطلاع رسانی لازم به شهروندان صورت میگرفت بازدارندگی لازم را ایجاد می نمود.
  • سید حسین‌گوهریان IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    62 20
    اجرای این طرح همانند مبارزه با ماهواره قابلیت اجرایی نداشته و به مرور زمان به دست فراموشی سپرده خواهد شد ‌و جامعه روی خوش به آن نشان نخواهد داد و به عبارتی شلاق به دریا زدن است
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    56 18
    قانونی هم برای احتکارکننده وعواملی که باعث تورم شده اند بگذارید شایدقیمتهای سربه فلک کشیده اجناس بیان سرجای خودشان،باجریمه وگیردادن به مردم کاری پیش نمیره.
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    68 13
    همون طورکه درمجلس گفته اندنبودحجاب دیگرجرم نیست وتخلف محسوب شده است.
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    69 16
    حال آدم رو بهم میزنین یه جریمه هم برا مسئولین که خون مردم رو تو شیشه کردن تعیین کنید. مردم رو درگیر انواع مشکلات کردین،کسی هم پاسخگو نیست،ولی گیر داین به اینکه روسری از سر یکی افتاده یانه. اصلا به شما چه؟یارو شوهر داره پدر داره،برادر داره
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    44 13
    آقای وکیل که گفته بخاطر تحریم چهره نگاری محاله گویا ایشان بی خبره اتفاقا در این زمینه ها خوب هم از بیت المال خرج می‌کنند وآدم استخدام می‌کنند ودر ثانی از کشور چین روابط اولیه بخطر همین دور بینهای چهره نگار هست
  • زینت IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    41 14
    مگریک نفرچقدرحقوق می گیردکه ۲۴ میلیون هم پول بدهدقانون درستی نیست واگرهم احیاناپرداخت جریمه درکارباشدبایدهمانندجریمه خودرو درراهنمایی رانندگی باشد
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    13 58
    چند نفر از بی حجاب ها خودرو دارند مثلا تو پارک از طرف بپرسی پلاک ماشینت چنده برات پیامک بفرستیم اصلا چند نفر شماره همراه و پلاک خودروشون با هم ثبت شده یا اگر خانم خودرو پدر یا شوهرش را آورده بیرون پیامک برای اونا میره یا کسی که با لباس نازک بدن نما نشسته تو ماشین رو چطور دوربین تشخیص میده و .... یه لایحه شل و ول نوشتین بی فایده رفع تکلیف بعضی ها
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    58 12
    برای بد حجابی لایحه و جریمه می نویسید اما کسانیکه با عدم مدیریت و عدم تعهد عامل فقر مردم ، اعتیاد،بیکاری،فحشا و.. مردم را به روز سیاه نشانده اند .هیچ برنامه ای ندارید.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    23 27
    خسته شدید این همه تغییرش دادید
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    22 46
    کسی که ماشین چند میلیاردی سوار میشه ۵۰۰ تومن و ۱ میلیون براش چیزی نیست قانون باید بازدارنده باشه نه مشوق
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    14 66
    بنویسید لایحه حجاب بخوانید لایحه کمک به بی حجاب
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    46 14
    به مشکلات اصلی مردم رسیدگی کنید . مردم را به جان همدیگر نیاندازید. وقتی طرف سفره اش خالیست و توان خرید نان ندارد چادر و روسری و مانتو و...را چگونه فراهم کند . اگر راست می گویید به جای تهدید و جریمه و زندان تشویق را سر لوحه قرار دهید . مثلاً هدیه چادر و مانتو و روسری و ... یا فقط می خواهید به این بهانه ها جیب عمیق خود را پر کنید
  • Amir IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    54 19
    یعنی تمام مشکلات کشو رو ول کردین دودستی چسبیدین ب حجاب .لعنت
  • زهرا IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    عزیزان اغلب پولدارها بی حجاب و برهنه و اروپائی میشن و میگن پولش رو میدیم شما بازداشت و شلاق رو به عنوان جریمه قراربده
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      67 1
      زهرا جان شما چرا ایران زندگی میکنید؟! بهتر نیست در ملک طالبان و داعش ادامه ی حیات بدید؟؟؟ والله با طرز فکر و روحیاتتون سازگارترن!!!
  • هموطن IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    66 20
    فقط درایران وافغانستان زنان بایدحجاب داشته باشن چون همه مردان بیمارجنسی هستن عجیبه نه! درسایرمناطق کره زمین مردان سالم هستن !!!!!!این نوعی توهین به مردان ایرانی نیست؟
  • ایران IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    50 11
    این ره که میروید به ترکستان است
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    58 14
    یه جریمه هم بزارید برای کسایی که باعث شدن که بسیاری از جوانان دهه شصتی و هفتادی با بی لیاقتی مسئولین تلف بشن و ازدواج و فرزندآوری و امکانات اولیه نظیر مسکن و خودرو و حتی غذای خوب برایشان حسرت شود
  • محمد IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    42 13
    اگر قراره کشور پیشرفت کنه باید این مشکلات دست و پا گیر که برای رژیم و کشور خیلی پرهزینه است حتما حل شود در غیر این صورت آیند خوبی نخوایم داشت
  • شهلا GB ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    14 49
    مجلس آب دستت بزار زمین به قانون روسری بپرداز که دین برفنا رفت
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    39 14
    مگر شما نمی گوییدنوکر وخدمت گزار مردم هستید پس در خد همان نوکری رفتار کنید نه بیشتر۵۵۲
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    7 44
    اونایی که دوست دارند ظاهرشان را به دلخواه خود درست کنند این جریمه ها هیچ وقت براشون اهمیتی نداره میگین نه پس صبر کنید تا ببینید
  • درد IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    36 16
    هاهاهاهاهاهاها شمشیرتونا غلاف کنید مشکل از خودتونه!وسلام
  • بی حجاب IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    62 15
    واقعا متاسفم براتون که با ناکارآمدی هر روز سفره های مردم رو کوچکتر میکنید بعد ۲ دستی چسبیدید به این دوتا تار مو .لا اکراه فی الدین. در دین اجباری نیست.
  • علی سعید IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    53 14
    بنظر من هدف نظام از لایحه حجاب پوشاندن فساد و بی کفایتی خودش است
  • رضا IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    39 2
    شما مسول بهشت وجهنم نیستید شما مسول رفاه وآسایش مردم کشور هستید مسول مسکن شغل واینده هستید اعمال انسانها درقیامت باخداست وسریع الحساب است معیشت مردم دست شماست که زیربدهی ونداری بااین همه منابع ذلت می‌کشند درکشورچهارفصل به خودتان بیاییدبس است
  • درد IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    28 3
    چسبیدید به قانون من درآوردی حجاب! که یه عده از قبلش نان حسابی میخورن! دست بردارید ازین بازیها!!! هزار جا قانون را به عینه خود مسئولین و مگسهای دور شیرینیشان به راحتی زیر پا میگذارند و نقض میکنند و مردم بدبخت باید تاوان آنها را پرداخت کنند
  • داود IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    44 3
    شما تمام باور مارو از ما گرفتین
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    44 3
    حالا که برای بی حجابی لایحه نوشتید بهتر است یه لایحه هم برای دزدی اختلاس ورانت خوار ی بنویسید یا اینکه اونا برادران دینی هستند و کارشان حلاله؟
  • Ja ad IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    25 3
    یه قانون هم برای محکومیت مسببین برهنگی فقرا وضع کنید
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    36 3
    اگربرای جنس زن قانون حجاب جریمه اش بایدکرد چرانبایدبرای ریش تراشیدن جنس مرد قانون نداشت و پیامک برایش ارسال کنید این تبعیض نیست اگرجوان با دیدن موی سر زن تحریک می‌شود خوب زن هم بادیدن صورت صاف وتراشیده مرد تحریک مبگردد
  • سجاد IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    42 4
    مفهوم سرمایه اجتماعی رو میدونید یعنی چی؟چیزی که شاه نداشت قذافی نداشت صدام نداشت.بعضی مسایل زوری نمیشه کارفرهنگی میخاد واقعن دلم برا ایران و شیعه میسوزه .نقدپذیرباشیم
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    38 2
    اجاره مسکن گرونی بیداد میکنه شما دنبال تامین بودجه از بی حجابی هستید
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    23 1
    ای کاش اینهمه زمان ووقت وهزینه راصرف اقتصادکشورمیکردن گرچندکه سوادواراده اینکارندارن۶۶۴
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    44 2
    به نظر من بی حجاب ها را به شدت تنبیه کنید . آخه تو کشور اختلاس و دروغ و دزدی آزاده . حفظ ظاهر کنید به اندازه کافی بدزدید بعد بروید کشور دیگه راحت زندگی کنید . نمونه : خاوری مهاجرانی یا ...
  • بینام IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    36 1
    اینوع طرحها توسط تندرروها طراحی شده است هیچوقت حواب نداده ونخواهددادفقط یکدفعه رادنبال میکنندآن هم مخان مردم رامقابل نظام قراردهندولاغیر
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    27 2
    مردم اینجا چقدر مهربانند... دیدند کفش ندارم برایم پاپوش دوختند؛؛ دیدند سرما میخورم سرم کلاه گذاشتند،، و چون برایم تنگ بود کلاه گشادتری و دیدند هوا گرم شد پس کلاهم را برداشتند و چون دیدند لباسم کهنه و پاره است به من وصله چسباندند و چون از رفتارم فهمیدند که سواد ندارم محبت کردند و حسابم را رسیدند . خواستم در این مهربانکده خانه بسازم نانم را آجر کردند گفتند کلبه بساز . .
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    47 3
    فقط قانون مال مردم هست چرا آبروی مردم را میبرید ولی آبروی خودتان باید حفظ شود
  • امیرعلی IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    23 1
    لطفا مجازات احتکار گرانفروشی اختلاس رانت خواری شاسی بلند گرفتن بدون نوبت وقت مجلس رو هدر دادن وآمار دروغ دادن از تورم ورشد اقتصادی و عدم توانایی اداره کشور ...را هم به همین سرعت تصویب واجرا کنید..لطفا لطفا
  • ناشناس FI ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    26 1
    دولت ما خودش جنس گرون میکنه. چه ربطی به جنگ اکراین داره
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    48 2
    دستتون به خانمها بخوره از بازو قطع میشن
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    3 35
    حجاب حکم اسلام و خداست . کسانی که دوست دارن گناه و فحشا توی جامعه گسترش پیدا کنه توی دنیا و آخرت مجازات الهی در انتظارشونه . هرکسی در حد خودش مشوق و یا مانع گناه میتونه باشه چه در سطح جامعه و چه مجازی .
  • ابراهیم IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    27 1
    چرا قانونی برای گرسنگان وآشغال گردها وبیکارها تصویب نمی کنند معلومه همش برای حفظ خودشان اَست
  • غفاری IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    46 1
    با سلام.حجاب ملت به شماربطی ندارد.مگه ماشینه که جریمه کنید.
  • هادی IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    50 3
    8 ماه پیش یه از خدا بی خبر تو چهار مرحله توی چند دقیقه حسابمو خالی کرد. این پرونده چند تا شاکی دیگه هم داره. اصلا و ابدا رسیدگی نکردن. بارها تماس گرفتم گفتن باید مواظب می بودی. حالا اگه یه خانمی موهاشو نپوشونه از هر سوراخی شده پیداش می کنن.
  • یزدان IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    31 2
    دو ایراد در این امور است. ۱_ما با‌گناه مردم نان در می آوریم بعبارتی ما از کسی که گناه بی حجابی را بگردن گرفته و آن دنیا هم مجازات میشود را ،در این دنیا هم پولشو ازش میگیریم. ۲_زنان و مردان این سرزمین خوب که اتحادشان در زمان جنگ هم زبانزد بود.حال با این قانون آنها را در برابر هم قرار میدهیم زیرا بی حجابه مشکلاتشو از باحجابه میبینه و بالعکس. درآخر دولتمردان ما برای همین حجاب چه کرده اند. میدانید یک قواره چادری چند است؟ اومدیم با افراد محجبه چادر با قیمت مناسب بدیم؟ والله چادری شدن هزینه اش بیشتر از بی حجابیه. تورا به جان هرکی دوست دارید مردم را برابر هم قرار ندهید.
  • خیرخواه IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    1 39
    با مسایل فرهنگی،عزیزان،برخوزد فرهنگی شود،،،،با،لازمه،،،،دیده گسترده،،،،تعمق،،،وانعطاف پذیری،،،،،،
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    50 1
    عدالت رو برقرار کنید......چرا ماشین رو ۱۰برابر همسایه ها دست مردم میدید.؟؟؟ ......مگر ماشین وارداتش صادراتش و تولیدش دست خودتون نیست؟؟؟؟چرا قیمت خانه سر به فلک کشیده؟؟؟؟چرا؟؟؟؟چرا اینقدر مصالح ساختمان سازی نایاب و گران هست؟؟؟؟دقدقه مردم جامعه این چیزهایی که مینویسید نیست.....خانه خوراک ازدواج و خودرو وخرید گوشی ساده هست.یک سر به مدارس غیر انتفاعی بزنید و برید شهریه هارو ببنید.همه چیز فقط به نفع جیب دولت تمام میشه....شما چه قومی هستید؟؟؟
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    39 1
    ای کاش فرهیختگان براداره ی اموربودند
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    39 2
    ضمن موافقت 100 درصد با سلامت اخلاقی جامعه،باید بگم تا مردان رو برای احترام قائل شدن برای زنان تربیت نکنیم همیشه دچار چالش خواهیم بود. به کشور افغانستان نگاهی داشته باشید. در نواحی تحت امر طالبان (در زمان جمهوری) اگر زنان حتی با بُرقه بیرون می آمدن از خانه آزار جنسی، دزدیدن شدن و معیوب شدن پدیده مستمری بود. چرااااااا؟ چون مردان ذره ای ارزش برای زنان قائل نیستند. و هرگز در هیچ زمینه ای رستگار نشده جامعه ای که این فکر رو در مرد خود تقویت کنه. احترام متقابل. احترام. احترام.احترام.
  • Borzoo NO ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    49 4
    در سال 57 که وعده آزادی داده شد 24 میلیون تومان بودجه سالیانه شهرداری 5 استان بود . اما حالا باید بخاطر موی سر 24 میلیون پرداخت شود...جل الخالق...چرا ریال را بی ارزش کردید و به دلار آمریکایی جریمه میکنید؟
  • سمانه SE ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    51 4
    حجاب اختیاری حق هر ایرانی است