جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمریکا عضو دیوان بین‌المللی کیفری نیست اما سفیرش در سازمان ملل بر موضع واشنگتن مبنی بر ضرورت پیگیری پرونده رییس جمهور سودان تاکید دارد

روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ گزارش داد، به گفته سوزان رایس، ایالات متحده از این دادگاه در این خصوص حمایت می‌کند که "مسوول جنایت علیه بشریت – و نسل‌کشی - در دارفور مشخص شود." بیشتر از این اظهارات، از واشنگتن اعلام نظر رسمی صورت نگرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم نخواست تایید کند که آیا باراک اوباما، رییس جمهور این کشور از حکم بازداشت همتای سودانی‌اش استقبال می‌کند یا خیر.

این نوع موضع‌گیری شاید به این دلیل باشد که آمریکا جزو 108 کشوری نیست که اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری را امضا کرده‌اند. برای همین سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پاسخی به این سوال فرضی نداد که اگر بشیر به خاک این کشور سفر کند، آیا دیوان مسترد خواهد شد یا خیر.

Al-Bashir hit out at the West as he addressed crowds of supporters in Khartoum [AFP]

توافقنامه صلح در دارفور
دولت بوش با اقدامش در شورای امنیت به شکل عملی از اقدام دیوان  بین‌المللی کیفری حمایت کرد، گرچه به شکل اصولی مخالف تاسیس این دیوان بود. در حال حاضر آمریکا مشغول بازنگری در خصوص موضع خود در قبال دیوان بین‌المللی کیفری است، با این حال هیچ کس انتظار ندارد ایالات متحده به این زودی معاهده رم را که اساسنامه این دیوان است، امضا کند و آن را به رسمیت بشناسد.

در همین حال احتمال می‌رود واشنگتن همراه با لندن و پاریس قطعنامه‌ای را که پکن یا مسکو برای تعلیق تعقیب بشیر در شورا مطرح کنند، با وتو بگیرند.

کد خبر 76574

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز