صحنه یکی از شهرهای شهرستان صحنه در استان کرمانشاه است. این شهر جاذبه‌های دیدنی فراوانی دارد که گردشگران را شیفته خود می‌کند.

صحنه

همشهری آنلاین - گروه زندگی: به دلیل بلند شدن روز در فصول بهار و تابستان سفر رونق بیشتری پیدا می‌کند؛ از طرفی گردش در برخی نقاط ایران که پاییز و زمستان سردی را تجربه می‌کنند در این فصول راحت‌تر امکان‌پذیر است. یکی از استان‌هایی که می‌توان در بهار و تابستان به آن سفر کرد و لذت برد کرمانشاه است. ما در این مطلب یکی از نقاط دیدنی کرمانشاه را با نام صحنه به شما معرفی می‌کنیم. اما قبل از هر چیزی مسیر دسترسی به صحنه را مرور می‌کنیم.

برای ورود به استان کرمانشاه چندین مسیر وجود دارد، اما مهم‌ترین محور ورودی به کرمانشاه مسیر تهران- ساوه است. بیش از ۸۰ درصد سفرهای داخلی از ورودی این جاده که در شرق استان واقع است، انجام می‌شود، بنابراین ما نیز سفرخود را از همین محور شروع می‌کنیم. شما نیز می‌توانید باتوجه به مبدا خود مسیر ما را از هرکجا که می‌توانید دنبال کنید.

باید بدانید که در این مسیر از شهرهای همدان و اسدآباد می‌گذرید. فاصله کرمانشاه تا تهران حدود ۵۰۰ کیلومتر است. این مسیر کوتاه‌ترین مسیر تهران به کرمانشاه محسوب می‌شود. فاصله زمانی کرمانشاه به تهران از این مسیر نیز حدود ۶ ساعت است.

پس از گذر از اسدآباد همدان، به کنگاور و سپس صحنه وارد ‌شوید. صحنه به باغ‌شهر معروف و از کنگاور تا صحنه ۳۶ کیلومتر راه است. صحنه نیز نقاط گردشگری منحصربه‌فردی دارد. همچنین این شهر پر از باغ‌های گردو و گیلاس و دیگر میوه‌های باغی است. حتما از عسل این شهرستان بخورید و روغن حیوانی خوش‌عطر و بوی آن را تجربه کنید.

سراب صحنه یا دربند

برای رسیدن به سراب صحنه باید به جاده کرمانشاه-همدان بروید، به کیلومتر ۵۵ کرمانشاه که برسید طبیعتی چشم‌نواز مسحورتان می‌کند. در سراب صحنه چشمه‌سارها و رودخانه‌ها، آب و هوای دلپذیری را به‌وجود آورده‌اند. سراب صحنه در محلی به‌نام دربند قرار دارد و به‌همین دلیل به سراب دربند هم معروف است. طبیعت بی‌نظیر این مکان باعث شده که امکانات تفریحی و اقامتی زیادی هم برای رفاه حال گردشگران ایجاد شود، برای همین با خیال راحت به‌سمت این سراب حرکت کنید. آب دره از چهارچشمه سرچشمه می‌گیرد که شگفت‌انگیز است. 

جاهای دیدنی صحنه کرمانشاه ؛ گوردخمه شیرین و فرهاد اینجاست | این قلعه محل پنهان شدن یکی از خلفای اموی است

آبشار سراب صحنه

آبی که از چهارچشمه در سراب دربند می‌جوشد بعد از طی ۵۰۰ متر به آبشار اصلی می‌رسد. آب با فشار زیاد از دل کوه به بیرون می‌ریزد و صحنه‌ای بی‌نظیر را خلق می‌کند. اگر در فصل بهار به اینجا بروید آبشار با آب فراوانش در اوج زیبایی قرار دارد. وجود جلبک نیز در صخره زیر آبشار رنگ سبز چشم‌نوازی را پدید آورده و به جاذبه آبشار اضافه کرده است.

گوردخمه شیرین و فرهاد

گوردخمه صحنه، گوردخمه دربند، قبر کیکاوس یا دخمۀ شیرین و فرهاد در شمال شهر صحنه و سمت راست رود دربند حجاری شده‌ است. این گوردخمه ‌در بین اهالی به قبر کیکاوس، فرهاد تراش و گور شیرین و فرهاد نیز معروف است. در طول مسیر رسیدن به گور دخمه صحنه، که یکی از نادرترین گوردخمه‌های دو طبقه مادها محسوب می‌شود، درختان میوه و درختان جنگلی وجود دارد که پوشش زیبایی را به این منطقه بخشیده‌اند.

جاهای دیدنی صحنه کرمانشاه ؛ گوردخمه شیرین و فرهاد اینجاست | این قلعه محل پنهان شدن یکی از خلفای اموی است

روستای کندوله

کندوله یکی از ۱۴ روستای هدف گردشگری استان کرمانشاه در شهرستان صحنه است که در ۶۲ کیلومتری شهر صحنه قرار دارد. روستای کندوله در ناحیه کوهستانی قرار دارد، بنابراین با توجه به آب و هوای سرد و خنک این روستا بهتر است در بهار و تابستان به کندوله سفر کنید. این روستا  معابر عریض دارد و در برخی از آنها درختان بلند و نهرهای آب، فضای دلپذیری را به وجود آورده است.

تاکستان‌ها و خوشه‌های انگور آویخته از تاک‌ها در تابستان دیدنی هستند. همچنین دیدن باغ‌های پلکانی واقع در دامنه کوه را در کندوله از دست ندهید. خانه‌های این روستا از خشت و گل و سقف خانه‌ها نیز مسطح و با تیرهای چوبی و اندود کاهگل پوشیده شده است. برخی بناهای روستا را به  زمان آل بویه نسبت می‌دهند.  

بناهای «امامزاده پیرافته»، «قلعه مردان» و آثار باقی مانده دیگر نشانگر قدمت و سابقه تاریخی این روستاست. بقعه امام‌زاده پیرافته بر فراز تپه بلند «پیرافته» قرار دارد و «قلعه مروان» نیز بر بالای کوه دره «قه‌لا» در شمال‌شرقی کندوله واقع شده و مردم کندوله معتقدند که این قلعه محل پنهان شدن مروان خلیفه اموی بوده است.

جاهای دیدنی صحنه کرمانشاه ؛ گوردخمه شیرین و فرهاد اینجاست | این قلعه محل پنهان شدن یکی از خلفای اموی است

روستای کرتویج

کرتویج نام روستایی از توابع بخش دینور شهرستان صحنه است. کرتویج علیا یا «کرتی بانئن» به‌عنوان قدیمی‌ترین روستای خاورمیانه با قدمت نزدیک به ۱۲هزارسال شناخته شده است.

کارگاه‌های سازسازی صحنه

صحنه میعادگاه تنبورسازی و تنبورنوازی ایران است. هنوز هم پیرمردان صحنه بر کوی و برزن می‌نشینند و تنبور می‌نوازند. درحال حاضر تنبورسازانی مسن در صحنه زندگی می‌کنند که در خانه‌های خود تنبور می‌سازند. اما فقط دو کارگاه در این شهر  تنبورهای دست‌ساز روانه بازار می‌کنند که به سازسازی نکیسا و سازسازی زندی معروف هستند.   

منطقه شکار ممنوع امروله و دالاخانی

منطقه شکار ممنوع امروله و دالاخانی در حوزه استحفاظی سه شهرستان صحنه، سنقر و کنگاور قرار دارد. امروله و دالاخانی دو کوه بلند این منطقه هستند که نام این منطقه نیز از این دو برگرفته شده است. این منطقه سبز و زیباست و در آن انواع گونه‌های جانوری مانند پلنگ، سیاه گوش، گربه وحشی، شغال، روباه، کفتار، کمرکولی، عقاب طلایی، دلیجه، چکچک پشت سفید و آگامای قفقازی وجود دارد.

کد خبر 766816
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پیشنهاد سفر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha