هیأت امنای محله‌های تهران در مناطق تشکیل می‌شود تا جایگزین شورایاران شود. در ترکیب این هیأت امنا از معتمدان محلی و نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای دولتی استفاده خواهد شد.

امانی - عضو شورای شهر

همشهری آنلاین- ابوذر چهل امیرانی: عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اعلام این خبر در جلسه اعضای شورای شهر و مدیران شهری منطقه۱۲ گفت: «چندی است در شورای شهر جلساتی را با معتمدان محله‌ها آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم به گزارشی کلی از (وضعیت) محله‌های شهر تهران، به صورت مستقیم از زبان کسانی که در آنها زندگی می‌کنند، دست پیدا کنیم.»

«ناصر امانی» با بیان اینکه با توجه به اهمیتی که منطقه۱۲ به عنوان منطقه مرکزی و قلب طهران دارد، دومین جلسه این برنامه در این منطقه برگزار شد، مهم‌ترین موضوع در کمک به اداره شهر را مشارکت‌های مردمی دانست .

او با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت محله‌ها که در سال‌های گذشته به نام شورایاری‌ها ایجاد شده بود، استفاده کرد، افزود: «ما بر همین اساس چارچوبی که سال گذشته در شورای اسلامی شهر تهران به عنوان «نظام‌نامه مدیریت محلات» تصویب شد، در دستورکار شورا قرار دادیم و تصمیم گرفتیم اشکالی که دیوان عدالت اداری در مورد شورایاری‌ها گرفته بود؛ مبنی بر اینکه «برگزاری انتخابات نیاز به قانونی در سطح ملی دارد و شورای شهر، مرجع تصویب و برگزاری انتخابات نیست»، با مصوبات جدید اصلاح کنیم.»

امانی افزود: «در پی این جلسات مقرر شد در فضایی به نام هیأت امنای محلات، ترکیبی از معتمدان محله‌ها با نمایندگان سازمان‌ها و نهادهایی که در محله‌ها مستقرند (دولتی و غیردولتی)، ایجاد کنیم که این هیأت امنا، جایگزین شورایاری‌های سابق شوند.»

امانی با ابراز امیدواری از تشکیل ستادی به نام «ستاد مدیریت محله» در شورا برای پیگیری جدی‌تر این موضوع گفت: «پس از آن می‌توانیم با معرفی ناظران خودمان در هر محله، هیأت امنای محلات را تشکیل دهیم.»

به گفته وی، بحث و گفت‌وگو برای پیش‌بینی بودجه سال‌جاری براساس جمع‌بندی مسائل و مشکلات محله‌ها و نیازسنجی طرح‌های توسعه محلی و پروژه‌های کوچک‌مقیاس، دومین هدف برای تشکیل این جلسه بود.

استفاده از سرمایه‌ای به نام معتمدان محلی

در این جلسه، عضو کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهرداری با درک نادرست از دانش عمیقی که در بستر شورایاری‌ها نسبت به شیوه مدیریت شهری وجود داشته، افزود: «ما در محافل داخلی شورای شهر در حال رسیدگی به این موضوع هستیم. ما باید به فهم درستی از این قضیه برسیم که چطور باید از این سرمایه غنی در مدیریت شهری استفاده کنیم. خوشبختانه مسیر هم در حال باز شدن است.»

«علی‌اصغر قائمی» با اشاره به بیان مشکلات محله‌ها در این نشست از سوی معتمدان چهارده‌گانه منطقه۱۲ افزود: «به عنوان اعضای ستاد مدیریت محله در شورای شهر تهران، دنبال این موضوع‌ هستیم که این توان و دانش برای مدیریت بهتر شهر استفاده شود. امروز و در این جلسه نیز مصادیق کاربردی‌ بودن این دانش دیده شد. چه کسی جز معتمدان محلی می‌توانند با این دقت مسائل و مشکلات محله‌ها را بازگو کنند؟»

وی با تأکید بر ضرورت کاربردی بودن این جلسات گفت: «وظیفه ما در شورای شهر این است که از برنامه‌هایی که شهردار منطقه و همکاران‌شان ارائه می‌دهند، حمایت و آنها را تصویب کنیم و اعتبارات لازم را به آنها اختصاص دهیم. در ادامه نیز به وظیفه نظارتی خود برای اجرای برنامه‌ها رسیدگی خواهیم کرد.»

مرکز شهر در همه جای دنیا از مراکز مهم گردشگری است

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران هم در این جلسه با اشاره به عمده آسیب‌ها و مشکلات منطقه۱۲ از جمله بافت فرسوده گفت: «به‌حق مشکلات میراثی در زمینه ساخت‌وساز در منطقه۱۲، مسئله بسیار مهمی است؛ اینکه با افزایش تراکم ساختمان‌ها (بیش از ۳طبقه) موافقت نمی‌کنند، سبب شده ساختمانی به اسم بنای تاریخی به صورت مخروبه حفظ شود و بازسازی نشود. در اینجا ما دچار پارادوکس شده‌ایم؛ یعنی هم بنای تاریخی را دارای اهمیت می‌دانیم و هم بودجه برای ساخت‌وساز آن نداریم و هم اجازه ساخت‌وساز و نوسازی نمی‌دهیم.»

«سیدجعفر تشکری هاشمی» افزود: «فاجعه‌ای بالاتر از این نیست که جان و مال و آینده و سرمایه مردم را روی تفکری گذاشته‌ایم که متأسفانه فقط الگویی بیمارگونه از آن انتخاب کرده‌ایم؛ یعنی فهمیده‌ایم میراث تاریخی مهم است، ولی نفهمیده‌ایم که جان آدم‌ها مهم‌تر است. مرکز شهر در همه جای دنیا، تاج سر شهر و محل گردشگری است. اگر در محله‌های دیگر شهر تهران سرمایه‌گذاری کنید، به‌راحتی سوددهی خواهید داشت، ولی در مرکز شهر به همین دلایل این رشد را شاهد نیستیم و مسئله‌ای که (وزارت) میراث ایجاد کرده، سرمایه‌های مردم را از بین برده است.»

از ما کارهای ضربتی مطالبه نکنید

 تشکری هاشمی در ادامه به وضعیت ترافیکی منطقه۱۲ اشاره کرد و گفت: «حل این مسأله نیاز به مداومت دارد. از ما در این زمینه، کارهای ضربتی و دفعتی مطالبه نکنید که نتیجه‌ای جز فریب‌کاری و کارهای ظاهری نخواهد داشت. موضوع ترافیکی در این منطقه، یک مسأله بلندمدت است.»

وی با یادآوری اجرای طرح خط سفید در سال۱۳۹۰ افزود: «آن زمان بحث استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران در درازمدت به اجرا درآمد که متأسفانه بعد از مدتی این طرح رها شد. بنابراین در اینجا نیاز به طراحی‌های پیچیده نیست و همین که کارهای معمولی و عادی را به اجرا درآوریم و با اراده استمرار بخشیم، به نتیجه می‌رسیم.»

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر بر ضرورت همکاری جدی پلیس راهور، سازمان ترافیک و شهرداری در این زمینه تأکید کرد و افزود: «جلساتی با پلیس راهور و نیروی انتظامی داشته‌ایم که طی آن مواردی همچون فراهم‌کردن امکانات برای استقرار پلیس راهور از سوی شهرداری منطقه، احداث کلانتری و سرکلانتری ویژه برای این منطقه، هماهنگی با دستگاه قضا برای رسیدگی به موضوعات خاص منطقه در دادسراها و شعبات قوه قضائیه به طور جدی‌تر بحث و بررسی شد.»

وی گفت: «در مجموع نظم‌بخشی ترافیکی به این منطقه همچون تردد چرخ‌دستی‌ها، موتورسیکلت‌ها، وانت‌بارها، وسایل حمل‌ونقل عمومی، خودروهای شخصی و... از اولویت‌های ماست. کارهایی هم در این زمینه‌ها تا کنون انجام شده که گزارش آنها متعاقباً اعلام خواهد شد.»

بهبود وضعیت حمل‌ونقل در بازار تهران با اجرای ۸برنامه

تشکری در پایان با اشاره به اجرای بیش از ۸برنامه برای بهبود وضعیت حمل‌ونقل در بازار تهران و بقیه نقاط شهر گفت: «امسال ۶۲۰میلیارد تومان اعتبار نقد برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها با حرکت به سوی موتورسیکلت‌های برقی درنظر گرفته شده است. برای بهبود وضعیت جابه‌جایی مسافر در همه مناطق و به طور خاص در محدوده بازار تهران، هزار و ۳۵۰میلیارد تومان اعتبار از طریق ارائه تسهیلات به تاکسیرانان برای نوسازی تاکسی‌ها و... در نظر گرفته شده است. برای شبکه اتوبوسرانی در محدوده بازار هم برنامه ویژه‌ای درنظر گرفته‌ایم تا مردم از این پس با رغبت بیشتری از این ناوگان استفاده کنند.»

نوسازی بدون استعلام از وزارت میراث فرهنگی

در این جلسه شهردار منطقه۱۲، وجود بافت فرسوده را از مهم‌ترین مشکلات این منطقه به‌ویژه محدوده بازار تهران دانست و گفت: «درخصوص ارتفاع بناها بحث‌های جدی‌ با میراث فرهنگی داریم چون بیش از ۳تا ۴طبقه به ساختمان‌ها تراکم داده نمی‌شود و این مشکلات باعث شده سازندگان تمایل زیادی برای مشارکت در ساخت‌وساز در منطقه۱۲ نداشته نباشند؛ چرا که ارزش‌افزوده چندانی نصیب آنها نمی‌شود.»

«امیر یزدی» با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده در بازنگری طرح تفصیلی اعلام کرد: «سال گذشته بعد از ۳۰ تا ۴۰جلسه که با مشاوران برگزار کردیم، طرحی تهیه و به کمیسیون ماده۵ ارائه کردیم و منتظریم نتیجه و رأی خوبی در این کمیسیون کسب کند. در این طرح همه مشکلات محله‌ها دیده شده که یکی از مهم‌ترین آنها این است که در مورد ساختمان‌های بحرانی بافت فرسوده، نیازی به استعلام از میراث فرهنگی نداشته باشیم و فقط نظریات خود را به طرح‌ها اضافه کند؛ چرا که ‌اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که در محله‌های بازار تهران و سنگلج، شهرداری الزام به دریافت استعلام از میراث فرهنگی دارد.»

شهردار قلب تهران با بیان اینکه در این محله‌ها حدود هزار خانه وجود دارد که واجد اثر تاریخی به‌شمار می‌روند، ادامه داد: «به‌زودی قرار است بازدید میدانی با پیگیری‌های شورای شهر و با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از محدوده بازار برای درک بهتر وضعیت فرسودگی و ناایمن آن صورت گیرد.»

ساخت پارکینگ برای موتورسواران در محدوده بازار

شهردار منطقه به برگزاری جلسات متعدد با رئیس سازمان اوقاف اشاره کرد و گفت: «این جلسات با استقبال خوبی روبه‌رو بوده و با پیگیری‌های ایشان، ۴پلاک از ساختمان‌های اوقاف برای احداث پارکینگ اختصاص یافته که خبر خوبی است و به ما قول داده‌اند ۶ تا ۸پلاک دیگر برای این منظور دراختیار قرار دهند. این امر می‌تواند ما را در احداث پارکینگ‌های ایمن برای پارک موتورسیکلت در بازار یاری دهد.»

یزدی با بیان این نکته که برآورد ما از تعداد موتورسیکلت‌ها در این منطقه، ۵۰۰هزار دستگاه است، ادامه داد: «حدود سه‌پنجم یا چهارپنجم این موتورسیکلت‌ها، صبح‌ها در منطقه پارک و شب‌ها خارج می‌شوند. اگر ما پارکینگ ایمنی برای موتورسواران داشته باشیم، زنجیره انفجاری از موتورسیکلت‌های پارک‌شده در پیرامون بازار به‌وجود نمی‌آید. در برخی نقاط مانند حاشیه خیابان خیام، تا ۲ردیف به صورت قطعی و گاه تا ۳ردیف پارک موتورسیکلت داریم و اگر آتش‌سوزی رخ دهد، می‌تواند به یک خطر جدی  تبدیل شود.»

شهردار منطقه، دلیل دیگر معضل کمبود پارکینگ در بازار را پیاده‌راه‌ بودن آن دانست و گفت: «بازار، محدوده پیاده‌راه است و به همین دلیل، شهرداری منطقه به هیچ عنوان امکان تأمین پارکینگ ندارد. مجوزهایی که ما به سازندگان این محدوده می‌دهیم، ۱۲۰درصد بدون پارکینگ و ۲۲۰درصد با تأمین پارکینگ است، درحالی ‌که اصلاً امکان تأمین پارکینگ در این محدوده وجود ندارد. در شعاع ۲۵۰ تا ۳۰۰متری هم که طرح تفصیلی به ما پیشنهاد می‌دهد، باز هم امکان تأمین پارکینگ نیست. پرداخت عوارض هم در این محدوده به همین دلایل با اما و اگر همراه است.»

وی افزود: «برای حل این مشکل به تدبیر شورای اسلامی شهر تهران نیاز است تا بتوانیم به خواست بازاریان در این زمینه پاسخگو باشیم و اساساً یکی از راه‌های بازسازی بازار تهران همین تأمین پارکینگ است.»

افزایش رغبت سازندگان به سرمایه‌گذاری در محله هرندی

شهردار قلب طهران با قدردانی از توجه و حساسیت مسئولان به منطقه۱۲ ادامه داد: «خوشبختانه مسئولان بازدیدهای متعددی از محله‌هایی همچون هرندی دارند که به عنوان آسیب‌پذیرترین محله کشور از آن یاد می‌شود. ما هم تلاش کرده‌ایم اتفاقات خوبی برای این محله بیفتد؛ از جمله اینکه مراکز آسیب را از این محله دور کنیم. به هر حال، جایی که جذب آسیب داشته باشد، برای آسیب‌دیدگانی همچون معتادان متجاهر جذابیت دارد.»

یزدی ادامه داد: «اقدام دیگر این بود که در طرح تفصیلی، تراکم این محله را تا ۵ و ۶طبقه افزایش داده‌ایم. بر این اساس، جلساتی با سازندگان برگزار کردیم و خوشبختانه رغبت آنها برای کار در این محله افزایش یافته است. در این محله نه بحث میراث (فرهنگی) داریم و نه محدودیت ارتفاع. حتی یک پلاک این محله (گاراژ بوربور) با متراژ ۲هزار مترمربع که متعلق به شهرداری بود را با پیشنهاد ۱۱طبقه به کمیسیون ماده۵ ارائه دادیم که خوشبختانه توانستیم برای ساخت بنا تا ۹طبقه رأی موافق کسب کنیم.»

وی با اشاره به اینکه انتشار خبر این اتفاق سبب رشد قیمت زمین‌های محله هرندی شد، افزود: «اگرچه ما با گرانی موافق نیستیم، ولی تعادل قیمت بین محله‌ها باعث می‌شود از محله‌ای همچون هرندی که برای سکونت محله بسیار مناسبی می‌تواند باشد، محرومیت‌زدایی شود. مهم‌ترین علت افزایش تقاضا در این محله هم پایین بودن نرخ زمین و ملک و مناسب بودن آن برای کسانی است که توان مالی کمتری دارند. البته این تقاضا در ۵ناحیه دیگر منطقه هم وجود دارد.»

کد خبر 767023

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha