کمتر از ۴۵روز از آغاز طرح ساماندهی بنگاه‌های املاک می‌گذرد و این طرح در آستانه فصل جابه‌جایی مستأجران در حال سرعت گرفتن است.

مسكن

 به گزارش همشهری آنلاین، کمتر از ۴۵روز از آغاز طرح ساماندهی بنگاه‌های املاک می‌گذرد و این طرح در آستانه فصل جابه‌جایی مستأجران در حال سرعت گرفتن است. پیش‌ازاین، گشت‌های ساماندهی بنگاه‌های املاک فقط در شهرهای جدید تهران فعال بودند؛ اما حالا اجرای این طرح به ۳استان سرایت کرده و تاکنون ۱۰۶ بنگاه ملکی متخلف پلمب یا جریمه شده‌اند.

شرایط بازار زمین و مسکن در ایران به‌گونه‌ای است که شرایط را در بنگاه‌های مشاور املاک به‌عنوان دلالان بازار املاک و مستغلات، برای کسب درآمدهای قابل‌توجه و کم زحمت فراهم می‌کند و در این میان، ضمن اینکه برخی از بنگاه‌ها با تخلف از قوانین صنفی به این درآمدها می‌رسند، برخی نیز با راه‌اندازی بنگاه بدون مجوز وارد میدان می‌شوند. یکی از تبعات اینگونه تخلفات، نابسامانی بازارهای مسکن و اجاره و آشفتگی قیمت‌هاست؛ اما امسال، همزمان با تصویب قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها که تمهیداتی نیز برای کنترل بازیگران این بازارها یعنی مشاوران املاک اندیشیده است، طرح ساماندهی بنگاه‌های املاک براساس قوانین موجود نیز با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف ازجمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، سازمان تعزیرات، اصناف، فراجا، امور مالیاتی و بسیج اصناف در دستور کار قرار گرفته و تا اینجای کار نسبت به ابعاد اجرای طرح دستاوردهای قابل دفاعی داشته است؛ هرچند با احتساب فعالیت حدود ۳۰هزار بنگاه ملکی در این ۳استان، تخلف ۱۰۶بنگاه، نمی‌تواند بر اثرگذاری این صنف در معادلات بازار مسکن و اجاره دلالت داشته باشد. ‌

تعزیر بنگاه‌ها در ۳ استان

طرح ساماندهی بنگاه‌های املاک از ۱۵اردیبهشت در شهر جدید پردیس آغاز شد؛ اما حالا دامنه اجرای این طرح به ۳استان رسیده و گشت‌های تعزیرات با حضور نمایندگان وزارت صنعت، وزارت راه و شهرسازی و اتحادیه املاک در استان‌های تهران، البرز و زنجان مشغول بازرسی دفاتر مشاور املاک هستند.

براساس گزارش شورای‌عالی مسکن، تاکنون ۱۰۶ بنگاه متخلف در این ۳استان پلمب و جریمه شده است. طبق گزارش شورای‌عالی مسکن، در شهر جدید پردیس ۱۵۳بنگاه مشاور املاک مورد بازرسی قرار گرفتند که از این تعداد ۲۹واحد پلمب تعزیرات و اماکن شدند. در شهر جدید پرند نیز ۵۴بنگاه  بازرسی ۲۰بنگاه پلمب شد.

در شهر جدید هشتگرد از ۲۰بنگاه مشاور املاک بازرسی شده نیز ۶بنگاه مشاور پلمب شد. براساس این آمار، در استان زنجان ۵۱بنگاه مشاور املاک توسط تعزیرات و اماکن پلمب شد. مجموع جرائم ۱۰۶بنگاه مشاور املاک در مرحله نخست ساماندهی  از ۳میلیارد تومان بیشتر شد.

نظارت‌ها تشدید می‌شود

البته این مرحله اول اجرای طرح ساماندهی مشاوران املاک است و انتظار می‌رود از روزهای آینده که فصل جابه‌جایی مستأجران آغاز می‌شود، استان‌های بیشتری مشمول این طرح شوند و گشت‌های بیشتری بر عملکرد بنگاه‌های مشاور املاک نظارت کنند. علاوه بر اینکه، آنگونه که اخیراً رئیس مجلس نیز گفته بود، تلاش می‌شود قانون ساماندهی بازارهای مسکن و اجاره‌بها تا قبل ازتابستان ابلاغ شود که در این صورت، ابعاد بیشتری از فعالیت بنگاه‌ها زیر ذره‌بین خواهد رفت و رصد و نظارت بر آنها نیز تقویت خواهد شد.

همچنین از آنجاکه امسال نیز اجرای قانون تعیین سقف قیمت برای افزایش اجاره‌بها تمدید شده، انتظار می‌رود بعد از ابلاغ سراسری این قانون که احتمالاً در روزهای آتی خواهد بود، ضرورت پایش فعالیت دلالان ملکی بیش از پیش افزایش یابد و به همین مناسبت برخورد با متخلفان نیز شتاب بگیرد.

جزئیات ساماندهی بنگاه‌های ملکی

طرح ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک درماه گذشته توسط وزارت راه و شهرسازی اجرایی شد و براساس قوانین موجود، تخلفاتی نظیر نداشتن جواز کسب، ثبت قرارداد در مبایعه‌نامه غیرمجاز و عدم‌دریافت کد رهگیری، دریافت حق‌الزحمه بالاتر از قانون، عدم‌صدور صورتحساب، نصب نکردن جواز کسب در رؤیت مشتریان، رعایت نکردن مصوبه سقف افزایش اجاره، کتمان درآمد مالیاتی و... احراز شد و به اجرای مجازات مرتبط با تخلف اعم از جریمه یا پلمب واحد صنفی انجامید.

در گشت‌های مشترک ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک نماینده وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور، نمایندگان سازمان تعزیرات حکومتی، نماینده اصناف، نماینده فراجا، نماینده سازمان امور مالیاتی و بسیج اصناف حاضر هستند و مبنای قانونی فعالیت آنها، همین قوانین صنفی موجود است؛ اما در گام بعدی ساماندهی املاکی‌ها که بعد از ابلاغ قانون جدید مجلس مبنی بر ساماندهی بازارهای مسکن و اجاره‌بها اجرا خواهد شد، به‌واسطه تغییر برخی قواعد فعالیت این صنف، تخلفات دیگری نیز مشمول برخورد خواهد بود.

در قانون جدید، قاعده تعیین حق کمیسیون مشاوران املاک تغییر می‌کند و مشاوران املاک مستقیماً در قراردادهایی که با قیمت بالاتر از قانون منعقد می‌کنند نیز مسئول شناخته خواهند شد.

حلقه مفقوده ساماندهی بازار

دولت و مجلس به‌صورت فشرده در حال تأمین محمل‌های قانونی برای ساماندهی بازار املاک و مستغلات به‌ویژه مسکن و اجاره هستند؛ اما در کمال تعجب، برای سیاست تعیین سقف افزایش قیمت اجاره که در ۳ سال گذشته اجرایی بوده و در سال‌جاری نیز باید اجرا شود، هیچ اقدام عملی انجام نمی‌دهند.

درحقیقت، براساس این قانون که نخستین بار به‌واسطه شرایط اضطراری کرونا در سال ۱۳۹۹تصویب شد، همه قراردادهای اجاره درصورت تمایل مستأجر به‌صورت خودکار با حداکثر افزایش قیمت مصوب (۲۵درصد در تهران و ۲۰درصد در سایر نقاط شهری) تمدید می‌شود و مراجع قضایی به‌جز در شرایطی خاص، امکان صدور حکم تخلیه ندارند. این در حالی است که در سال‌جاری، باوجود تصویب قانون جدید مجلس برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره و اجرای طرح‌هایی نظیر ساماندهی مشاوران املاک، نه‌تنها هیچ‌یک از مراجع متولی در بازار اجاره به اجرای قانون سقف افزایش اجاره اشاره‌ای نمی‌کند بلکه این قانون به‌عنوان یک امر لازم‌الاجرا به‌صورت رسمی نیز به مشاوران املاک ابلاغ نشده است.

به‌نظر می‌رسد، مجلس، وزارت راه و شهرسازی و اتحادیه مشاوران املاک باید به قید فوریت به ترک فعل در این حوزه پایان داده و نسبت به رفع این خلأ در ساماندهی بازار اقدام کنند، در غیراین صورت بسیاری از مستأجران که چشم امید به حمایت‌های دولت و مجلس دوخته‌اند، در سکوت خبری قربانی نابسامانی‌های بازار خواهند شد.

براساس گزارش شورای‌عالی مسکن، تاکنون ۱۰۶ بنگاه متخلف در ۳استان تهران، البرز و زنجان پلمب و جریمه شده اند.

نقره‌داغ املاکی‌ها | تاکنون ۱۰۶ بنگاه متخلف در این ۳ استان پلمب و جریمه شده‌اند

کد خبر 768251
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • احمد IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    9 14
    بنگاه املاک فقط توافق دو طرف را برای معامله مسکن مینویسد و حق التحریر میگیرد و هیچ نقشی در افزایش یا کاهش قیمت ندارد 106 بنگاه هر بنگاهی 4 نفر و هر نفر یک خانواده 4 نفری میشود 1696نفر از نون خوردن میافتند مشکل در عرضه مسکن است
    • محمد IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      1 0
      چند خانواده باید از نان خوردن بیفتند تا قیمت های نجومی کمیسون بنگاه هارا که به دلخواهشان تایین میکنن را بدهند ! اگر بنگاهی از نان خوردن میفته میتونه شغلشو تغیر بده نه زندگی مردم رو ...
  • ناشناس IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    4 6
    کسی بدون جواز کسب مبادرت بکار بنگاهداری میکند غلط است و باید برخورد شود . ولی اینکه میفرمایند شغل راحت و بدون هرگونه سختی باید عرض شود کاملا اشتباه فکر میکنید اگر هرکس به این عقیده است توانست دوماه در بنگاه مسکن کار کند حرف اورا میپذیریم بقول قدیمی ها صدای دهل شنیدن از دور خوش است اولا در فصل های گرما و سرما یک نفر بنگاهی باید حدود 5 تا ده متقاضی را با بدبختی و خواهش و تمنا و حتی التماس به مالکین ببرد برای بازدید منازل و شده در یک ماه حتی یک مورد را هم کسی پسند نکرده یعنی بعد از یک یا دو ماه این اقای بنگاهی که دارای زن و بچه و دقدقه های زندگی است با جیب خالی به منزلش برود چون هنوز کسی موردی را پسند نکرده خوب وجدانهای بیدار که دائم دم از انسانیت و تقوی و خداشناسی میزنند کجا هستند ؟ کدام نهاد و ارگانی به داد این شخص بنگاهی میرسد چه کسی به داد زن و بچه این شخص میرسد . متاسفانه از وجود مشکلات در این صنف کمتر کسی مطلع میباشد . برادر بنده با 4 فرزند که بنگاهدار است میگوید شش ماه است نتوانستم کرایه مغازه را بدهم چون کاسبی نبوده . نباید چشم بسته مشکلات اجتماعی را به گردن دیگران انداخت .
    • ایرانی IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
      8 2
      اگر یک سر سوزن وجدان داشتند که دل آدم نمیسوخت. الان عمده بنگاه های املاک نشستند تا یک در به دری ماحصل عمری زحمتش را بیاره یه سقفی بالای سر خونوادش جور کنه اونوقت حضرات بنگاهی نشستند کل دار و ندار فرد را میبینند نه بدبختی هایی که براش کشیده و سهمشون را طلبکارند. به نظر من باید کمسیون املاکی ها دونه ای حساب بشه و با حجم کاری که میکنند بخونه و نهایت ماهی ده تا پونزده میلیون داشته باشه نه ماهی ده میلیارد
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    3 0
    فصل جا به جایی همه ی فصلهاست و در همه ی سال جا به جایی انجام میشه، فقط در تابستان بیشتره و برنامه ها در کل سال باید مجدانه و مستمر اجرا بشه و نه مقطعی که دردی رو دوا نمی کنه. مشاوران املاک خیلی هاشون کد رهگیری نمیدن و حق کمیسیونی بسیار بالاتر از نرخ مصوب می گیرن و آن را در قرارداد هم ثبت نمی کنن، الآن اجاره ها هم سر به فلک کشیده، مجلس و دولت علاوه بر ساماندهی این حوزه برای همیشه فکری هم برای تعدیل و پایین آوردن این نرخهای نجومی در زمان فعلی بکنن. اون مصوبه یذتعیین سقف اجاره فقط در صورت تمدید رعایت میشه ولی در قراردادهای جدید چه که صاحبخانه ها هم به راحتی بلدن که چه طور این مصوبات رو دور بزنن و مستأجر جدید بیارن و قرارداد نجومی جدید. یه کار ضروری دیگه هم اینه که موجران ملزم بشن و نظارتی بشه که خانه رو در وضعیت مناسب به مستأجر تحویل بدن نه این که نه قفل درستی داره نه تمیزه و ... تقریباً در شرایط فعلی دارن همه چیز رو به مستأجر تحمیل می کنن و فقط اجاره ها رو به دلخواه و بی قاعده و نجومی بالا می برن.
  • ناشناس JP ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    3 2
    کاش بنگاههای متخلف شیراز هم نقره داغ میکردند که مردم رو به فلاکت کشوندن
  • غلامحسین IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    2 0
    بااحترام اگر واقعان درگاهش قیمت ها گشت وبازرسی اثرگذار است چرااین طرح راسراسرس راه اندازی نکردین بهتره به فکر مشاورین املاکی که مستاجر هستن و کرایه میدم وقولنامه ای هم ننوشتن فکری بکنید مقام ۲۰۰ میلیون به املاکی های مستاجر وام بدین
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 2
    سلام قیمت اجاره خانه ماهی 8میلیون تومان شده .جان عزیزانتان حقوق من که حداقل از سازمان تامین اجتماعی مستمری میگیرم را به اندازه تورم مسکن اضافه کنید.توراخدا تورا قرآن التماس میکنم .واینکه یک عمر دعا میکنم و اینکه قیمت طلا باید گران شود.تا بورس کاهشی نشود.اگرجامه اطلس ندارم دلق کهن می‌پوشم واگر ظرف گران قیمت ندارم .بادو کف دست آب میخورم
  • محمد IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    5 2
    این اقای بنگاهی مظلوم ... معامله های مردمو به نفع کسب خودشون تایین یا حتی بهم میزنند عده زیادی از بنگاهی ها نان خونین به زنو بچه خود میدهند دیده شده بخاطر دبه کردن بنگاهی برای دریافت پورسانت بیشتر معامله رو بهم زده اینهارو باید دار زد
  • اورانوس IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    1 2
    چرایه قانون مثل اروپا وجوامع دیگر دنیا تصویب واجرایی نمیکنیدکه هم مستاجرراحت باشه هم برای مشاوراملاک صرفه داشته باشه وچرااینقدپروانه میدید فقط زورتون به مشاورین املاکی ها رسیده
  • ازی IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    1 0
    لطفا به شهرک بعثت کرج در مشکین دشت و گرمدره هم سر بکشید درضمن با مستاجرینی که با املاکیها باند تشکیل دادند هم رسیدگی کنید
  • فاطمه ایزدی US ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    3 1
    لطفا ی سری به املاکی های کلاه بردار بهارستان در ۱۰کیلومتری اصفهان سری بزنید که مثل قارچ سبز شده واقعا بازار زمین وآپارتمانی را خودشان تعیین می کنند.بدون مجوزدرحال کارکردن هستند
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    8 1
    بنگاهدارهااضافه برکمیسیون ازدوطرف درخواست شیرینی وپول چایی هم میکننداین دیگرچه صیغه ای است که میگیرندباکمال وقاحت پول شیرینی میخواهند
  • علیرضا قربانی IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    2 0
    اکر راست میکید بیاید فرحزاد خ امامزاده داوود رو ببندید 100تا بنکاه متخلف هست
  • مستاجر IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    2 0
    یک سر کوچیک به شاهین شهر اصفهان بزنین مرز بین مرگ و زندگی را مشاهده خواهین کرد مشاور املاک که نمیشه گفت باید بگیم مالک خونه و صاحب خونه مستاجر و شهر تا بتونن ظلم میکنن هر جا هم نتونن میزننش به دعوا و آبروریزی هیچ نهاد نظارتی هم وجود نداره تمام شد
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    1 0
    درهمه استان هااجرایی شه
  • h IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    2 0
    خدا لعنتشون کنه بحق ابروی فاطمه زهرا دیگه بریدم بااین کرایه ها چرا یکی نیست نظارت کنه براین بی وجدانها 293
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    2 0
    توتهران اجرایی نشده توخیابان وحیدیه تهران نظام آباد هر10متر یک بنگاه سبز شده انواع خلاف ها انجام میشودمیوه فروشی جمع شدبنگاه شد نانوایی جمع شد بنگاه شدپس حتما سوددارد بنگاه توافزایش قیمت مسکن موثراست صاحب خونه من گفت 6میلیون اجاره بده من 300میلیون رهن بودم گفتم چرا گفت ازچندتا بنگاه استعلام کردم قیمت همین است پس بنگاه موثراست ---بعدبنگاه آپارتمان های خالی همین صاحب خونه ما2تاآپارتمان خالی دارد نگه داشته احتکارکرده گران ترشود بیشتراز نیاز بازار ومستاجران آپارتمان خالی داریم اینها یابفروشندیااجاره یامصادره زوری واردشوید --به هرمستاجرواجدشرایط 80درصدپول خریدملک راوام بدهید به جای مسکن سازی بیفایده بااین جمعیت روبه کاهش شدید وام زیادبدهید مستاجران صاحب خونه شوند سرمایه گذاری خوب برای دولت حل شدن مشکل مستاجران --شماره تلفنی اعلام کنید مردم اگردهمسایگی شما آپارتمان ملک خالی هست به این شماره اطلاع بدهیدخیلی خانه خالی داریم -مشکلات حل شدنی است به شرط کمک دولت ومجلس