دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۶:۲۸
۰ نفر

گروه دانش: علیرضا شیخ عطار سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان در اولین روز برگزاری نمایشگاه سبیت 2009 از غرفه ایران بازدید کرده و با نمایندگان شرکت‌های تجاری حاضر گفت‌وگو کرد.

وی همچنین در گفت‌وگویی صمیمانه با خبرنگار اعزامی همشهری به سبیت، ضمن حمایت از مشارکت شرکت‌ها و بخش‌های اقتصادی و تجاری ایران در نمایشگاه‌های تخصصی در آلمان خواستار فراهم شدن تسهیلات از سوی نهادهایی مانند وزارت بازرگانی و سازمان توسعه تجارت شد.

شیخ عطار گفت: نفس حضور شرکت‌های ایرانی در سبیت می‌تواند به ارتقای سطح بینش و رویکرد تجاری آنها در تولید و صادرات محصولات جدید کمک کند. وی افزود: ایرانیان در زمینه تولید نرم افزار دارای هوش و نبوغ خاصی هستند و باید برای شکوفا کردن این استعداد‌ها اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد. متن کامل گفت‌وگو در پی می‌آید.

  • به‌نظر شما حضور ایران در نمایشگاه‌هایی مانند سبیت چه تاثیری بر افزایش قدرت اقتصادی و تجاری ایران خواهد داشت؟

یکی از دستاوردهای حضور ایران در سبیت این است که شرکت‌های ایرانی با این فن و دانش آشنا می‌شوند و در شرایطی که دنیا با مشکل اقتصادی مواجه است فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند به‌عنوان یک فرصت تلقی شود. البته همین بحران اقتصادی باعث شده که تعداد شرکت‌ها در سبیت تا 20 درصد کم شود. این نشان می‌دهد که حتی در چنین شرایطی هم فناوری اطلاعات می‌تواند به حیات و بالندگی خود  ادامه دهد. اهل این حرفه در ایران می‌توانند با برقراری ارتباط با فعالان ‌آی‌تی دنیا،  هم آموزش ببینند و هم بیزنس خود را انجام دهند. به عقیده من حضور در چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند به اندازه یک ترم دانشگاهی برای افراد آموزنده باشد.

  • آیا این نوع مشارکت‌ها و ارتباطات تجاری می‌تواند در تسهیل ارتباطات سیاسی و بین‌المللی نیز نقش داشته باشد؟

 قطعا همین طور است. در ایران ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه روابط علمی و فنی و فناوریک با خارج وجود دارد که باید برای شکوفا کردن آن اقدامات لازم را انجام داد.

  • آیا دستگاه دیپلماسی ایران از حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های تخصصی حمایت می‌کند؟

کار وزارت خارجه اجرایی نیست اما سفارتخانه‌های ایران این نوع کارها را انجام می‌دهند،  مثلا یکی از وظایف ما این است که در زمینه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی اطلاع رسانی کنیم. البته همین جا من گله می‌کنم که دوستان ما در بخش‌های تجاری هم چندان استقبالی از این اطلاعات نمی‌کنند و عکس‌العمل‌ها بسیار کند است. هم وزارتخانه‌ها و هم بخش خصوصی خیلی کند عمل می‌کنند. کار دومی که ما انجام می‌دهیم حمایت‌های لازم از شرکت‌هایی است که در نمایشگاه‌های خارج شرکت می‌کنند. خوشبختانه در این ایام فضایی برای گفت‌وگو با صاحبان صنایع فراهم می‌شود.

  • حضور ایران در سبیت را چگونه دیدید؟

خوب است اما حتما مطلوب نیست. شرکت در نمایشگاه‌ها به خصوص نمایشگاه های‌ آی‌تی هزینه‌هایی دارد که باید اسم آن را سرمایه‌گذاری گذاشت. در ایران شرکت‌های خوبی در زمینه فناوری اطلاعات،  محصولاتی در مورد نرم‌افزارهای بانکی تولید کرده‌اند که قابل رقابت با مشابه خارجی هستند؛ نرم‌افزارهای مدل‌سازی‌ مخازن نفت تولید شده که فقط نمونه‌هایش در نروژ و فرانسه وجود دارد.

جوان‌های ایرانی کارهای بزرگی در زمینه نرم‌افزارهای بورس و کنترل دیتا انجام داده‌اند که جای آنها در اینجا خالی است. اینکه فقط 6 شرکت در غرفه ایران حضور بیابند که سه ‌تای آنها کار فرهنگی کنند و  سه  تای دیگر  کار تخصصی، نشان دهنده نمونه‌ای از پیشرفت آی‌تی در کشور ما نیست، لذا من از وزارتخانه‌های ذی‌ربط مانند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بازرگانی و مرکز توسعه صادرات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقع دارم که در زمینه صادرات نرم‌افزار اقدامات جدی‌تری انجام دهند. من صراحتا می‌گویم که برای صادرات نرم افزار حمایت جدی از سوی نهادهای ذی‌ربط انجام نمی‌شود. هندی‌ها ده‌ها میلیارددلار صادرات نرم‌افزار دارند. ما هم در زمینه دانش فنی و هم استعداد‌های داخلی هیچ‌چیز از هند کم نداریم.

  • با توجه به مسئولیت قبلی شما در وزارت خارجه چه اقداماتی در زمینه توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات در این وزارتخانه و سفارتخانه‌ها انجام شده است؟

وزارت خارجه در زمینه کاربست فناوری اطلاعات یکی از دستگاه‌های نمونه است. مکاتبات ما قابل ارسال از طریق شیوه‌های سنتی نیست. مثلا استفاده از شیوه‌های رمزنگاری یکی از روش‌های مرسوم در این ساختار است.

  • بله و شاید به همین دلیل است که مدیرکل فناوری اطلاعات نیز یک استاد دانشگاه با تخصص رمزنگاری است؟

بله. علاوه بر اینها محیط اداری وزارتخارجه و سفارتخانه‌ها به‌صورت پیپرلس است.

  •  درخصوص خدمات کنسولی و ویزای الکترونیک چطور؟

بله،  در این زمینه نیز اقدامات مؤثری انجام شده است و به‌صورت نمونه در برخی کشورها این روش را اجرا می‌کنیم.

  • در زمینه وب‌سایت‌های اطلاع رسانی و پرتال وزارت خارجه و سفارتخانه‌ها چه اقداماتی برای برقراری ارتباط مؤثر‌تر بین شهروندان ایرانی خارج با داخل کشور انجام شده است؟

اکثر سفارتخانه‌های ایران در خارج کشور دارای وب سایت هستند. البته من خودم به بسیاری از این وب‌سایت‌ها انتقاد دارم. بخشی از این مشکل به مسائل فنی برمی‌گردد و برخی دیگر به مسائل تولید محتوا و به روزرسانی. اما در هر حال به‌نظر می‌رسد
وزارت خارجه جزو یکی،  دو دستگاه دولتی اول باشد که ازآی‌تی استفاده مؤثر و مفید می‌کند.

کد خبر 76836

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز