نشست سه‌جانبه‌ای میان رؤسای جمهوری ایران، پاکستان و افغانستان 20 اسفند در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش همشهری، آصف علی زرداری و حامد کرزای رؤسای‌جمهوری پاکستان و افغانستان که امروز به‌منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) وارد تهران می‌شوند، در نشستی مسائل گوناگون بین‌المللی، منطقه‌ای و چندجانبه را در کنار محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.
مقام‌های ایرانی در مورد این نشست و مباحث مدنظر برای طرح در خلال برگزاری آن اظهارنظری نکرده‌اند.

وزارت امور خارجه‌ پاکستان هم روز گذشته اعلام کرد که سفر زرداری به تهران 2 روزه خواهد بود و وی در جریان این سفر علاوه بر شرکت در اجلاس اکو، با مقام‌های ایرانی درباره موضوع افغانستان نیز به رایزنی می‌پردازد.

عبدالباسط، سخنگوی این وزارتخانه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه که ایسنا به آن اشاره کرد، گفت: علاوه بر بحث در مورد افغانستان، موضوع دیگری که در دیدار احمدی‌نژاد و زرداری مورد بحث قرار می‌گیرد، پروژه انتقال گاز ایران به هند از طریق پاکستان است.

رئیس‌جمهوری پاکستان هم روز گذشته در آستانه سفر به تهران در گفت‌وگو با ایرنا ضمن تأکید بر لزوم گسترش روابط همه‌جانبه با ایران گفت: نقش مثبت ایران در مناسبات منطقه‌ای غیر‌قابل انکار است و اسلام‌آباد نیز فارغ از دوستی و اشتراک‌های تاریخی و مذهبی، برای این کشور جایگاهی ویژه در سیاست خارجی خود قائل است.

وی افزود: ایران و پاکستان با مشکلات مشترک منطقه‌ای مواجه هستند که به‌طور قطع همکاری‌های نزدیک 2 کشور می‌تواند ضمن غلبه بر این چالش‌ها، روند همگرایی منطقه‌ای را تقویت کند.اجلاس سران اکو فردا با حضور رؤسای جمهوری ایران، افغانستان، پاکستان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان، آذربایجان، نخست‌وزیر قزاقستان، معاون نخست‌وزیر قرقیزستان و رئیس مجلس سنای ازبکستان در تهران برگزار خواهد شد و امروز مقامات مذکور وارد تهران می‌شوند.

در همین حال، روز گذشته روزنامه حریت، چاپ ترکیه مدعی شد که عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه در جریان سفر به تهران، در دیدار احمدی‌نژاد، پیام واشنگتن را به وی ابلاغ خواهد کرد.2 روز قبل، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا با سفر به ترکیه، موضوع ایران را مورد بحث و بررسی قرار داده بود. 

به گزارش ایسنا، علی باباجان، وزیر امور خارجه ترکیه هم پیش از آنکه دیروز به تهران بیاید، اعلام کرده بود چنانچه ایران و آمریکا تمایل داشته باشند، آنکارا می‌تواند به‌عنوان میانجی از جانب هر دو طرف اقدام کند.  کلینتون یکشنبه گذشته پس از گفت‌وگو با مقام‌های ترکیه در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی این کشور، خواستار کمک آنکارا به تعامل واشنگتن با تهران شده بود.

کد خبر 76913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز