اسپیس ایکس بیش از ۱۰۰۰ تغییر در «استارشیپ» قبل از پرتاب بعدی انجام می‌دهد. پرتاب قبلی «استارشیپ» که در ۲۰ آوریل سال جاری با هدف فرستادن مرحله فوقانی استارشیپ به اطراف زمین انجام شد با سقوط در اقیانوس آرام پس از انفجاری کنترل شده در نزدیکی هاوایی به پایان رسید.

استارشیپ

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سایت اسپیس،کمپانی «اسپیس ایکس» ظاهرا از اولین پرواز آزمایشی موشک غول پیکر «استارشیپ» که در حدود دو ماه پیش که به شکست انجامید، چیزهای زیادی آموخته است. ایلان ماسک در این باره می‌گوید استارشیپ بعدی نیز همان اهداف را دنبال می‌کند، اما برای رسیدن به ان اهداف و انجام پرتابی موفقیت آمیز تغییرات فنی بسیاری در استارشیپ انجام گرفته است. 

۱۰۰۰ تغییر جدید برای پرتاب دوباره استارشیپ | ایلان ماسک درباره مهم‌ترین تغییرات توضیح می‌دهد

ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیر عامل اسپیس ایکس،در گفت‌وگویی توییتری به اشلی ونس خبرنگاری که زندگینامه‌ای از وی را در سال ۲۰۱۵ انتشار داده،  گفت که این شرکت از زمان پرتاب استارشیپ در ۲۰ آوریل که با تخریب کنترل شده این فضا پیمای غول پیکر بر فراز خلیج مکزیک به پایان رسید، بیش از ۱۰۰۰ تغییر در طراحی استارشیپ ایجاد کرده است.

اسپیس ایکس پس از اینکه استارشیپ با مشکلات متعددی مواجه شد، فرمان خود تخریبی را ارسال کرد، از جمله این مشکلات جدا نشدن دو مرحله‌ای  این فضاپیما طبق برنامه‌ریزی قبلی بود. ماسک گفت که این شرکت تلاش می‌کند تا مطمئن شود که مشکل اخیر در پرواز بعدی «استارشیپ» تکرار نمی‌شود.

ماسک گفت: «بنابراین، ما تغییراتی انجام دادیم که این جدا سازی دیر هنگام تر انجام شود که واقعا برای نحوه عملکرد جداسازی مرحله‌ای بسیار مهم است، به همین منظور «مرحله داغ» را به مراحل جداسازی اضافه کرده‌ایم  .

در مرحله داغ، موتورهای طبقه بالایی فضا پیما پیش از خاموش شدن موتورهای مرحله اول بوستر شروع به کار می‌کنند. ماسک گفت: این استراتژی که معمولا روی موشک‌های روسی به کار می‌رود، باید ظرفیت حمل بار  استارشیپ به مدار را تا حدود ۱۰ درصد افزایش دهد.با این حال، تصمیم به اجرای «مرحله داغ» نیازمند مجموعه‌ای از تغییرات طراحی در «استارشیپ» بود.

۱۰۰۰ تغییر جدید برای پرتاب دوباره استارشیپ | ایلان ماسک درباره مهم‌ترین تغییرات توضیح می‌دهد

ماسک گفت: پلاسمای بسیار داغ موتورهای مرحله بالایی باید از جایی خارج شود. بنابراین ما بخش «بوستر» را توسعه می‌دهیم که تقریبا همه دریچه‌های تهویه «بوستر» را شامل می‌شود. به طوری که به نوعی تهویه بوستر تقویت شود و باعث خود انفجاری آن نشود.

پرتاب ۲۰ آوریل همچنین آسیب قابل توجهی به پایه پرتاب مداری در «استار بیس»، تأسیسات «اسپیس ایکس» در ساحل خلیج تگزاس جنوبی وارد کرد. این شرکت برای تعمیر پایه پرتاب و محافظت از آن در برابر آسیب‌های مشابه در پرتاب‌های آینده اقدام کرده است.

به عنوان مثال، اسپیس ایکس در حال ریختن حدود ۱۰۰۰ متر مکعب بتن با مقاومت بالا در این پایه این تاسیسات است. ماسک گفت این شرکت در حال نصب یک صفحه فولادی بخش کننده آب نیز در آنجا است.

او به ونس گفت: این صفحه فولادی مانند یک سر دوش غول پیکر وارونه است که اساسا در حالی که موشک روی پد قرار دارد، آب را با شدتی زیاد به سمت بالا پرتاب می‌کند می کند تا با گرمای فوق زیاد بدنه فضا پیما مقابله کند.

این گرما از ۳۳ موتور رپتور در مرحله اول «استارشیپ» می‌آید؛ پوستر غول پیکری که شرکت آن را «فوق سنگین»( Super Heavy) می نامد. مرحله فوقانی، فضاپیمای ۵۰ متری استارشیپ، دارای شش رپتور است.

ماسک گفت: «استارشیپی» که در ۲۰ آوریل پرواز کرد، توسط رپتورها نیرو می‌گرفت، طراحی این فضاپیما تا حدودی ملغمه‌ای بود از مجموعه ای که در طول یک سال یا بیشتر ساخته و آزمایش شده بود. «استارشیپی» که برای پرواز بعدی آماده می شود دارای موتورهای یکنواخت تر با چندین پیشرفت جزئی اما مهم خواهد بود. این کارآفرین میلیاردر به ونس گفت: این تغییرات بسیار فنی هستند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 769951

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha