عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: با تصویب این کمیسیون، محاسبه میانگین حقوق ۵ سال پایانی دوره خدمت به عنوان ملاک پرداخت حقوق بازنشستگی از لایحه برنامه هفتم حذف شد.

مجلس شورای اسلامی - صحن علنی

به گزارش همشهری آنلاین، محمد خدابخشی عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس درباره مصوبه امروز این کمیسیون در خصوص کاهش دوره محاسبه حقوق دریافتی در دوره بازنشستگی اظهار کرد: در لایحه دولت که برای برنامه هفتم توسعه به مجلس ارائه کرده ذکر شده است که میانگین حقوق ۵ سال پایانی دوره خدمت به عنوان مبنای حقوق بازنشستگی در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: ما در این کمیسیون تصویب کردیم تا میانگین ۵ سال حذف شود بنابراین همچنان میانگین ۲ سال پایانی دریافتی به عنوان مبنای حقوق بازنشستگی ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: این مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس باید در کمیسیون تلفیق برنامه توسعه هفتم نیز به تصویب برسد.

به گفته خدابخشی مصوبه امروز کمیسیون برنامه بودجه مجلس به عنوان پیشنهاد به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارائه خواهد شد و در صورت تصویب در کمیسیون تلفیق برنامه به صحن علنی مجلس خواهد آمد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس یادآور شد: سن مذکور برای بازنشستگی در لایحه برنامه هفتم توسعه در نشست امروز کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تغییر نکرد.

در ماده «۶۷» لایحه برنامه هفتم توسعه آمده است: «میزان مستمری بازنشستگی در تمامی صندوق‌ها و سازمان‌های بازنشستگی از سال اول برنامه عبارت است از یک سی‌ام متوسط حقوق یا دستمزد ماهیانه مشمول کسور فرد در ۵ سال آخر بیمه پردازی ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه مشروط بر آنکه از سی و پنج سی‌ام متوسط مذکور بیشتر نباشد. معادل یک دوم جمع قدر مطلق درصد افزایش ضریب سالانه حقوق یا دستمزد طی ۳ سال آخر به حقوق یا مستمری محاسبه شده فوق اضافه می‌گردد.»

در صورت تصویب این ماده از برنامه هفتم توسعه، حقوق بازنشستگان بر اساس متوسط حقوق در پنج سال آخر محاسبه خواهد شد و البته درصد افزایش ضریب سالانه در سه سال آخر نیز به آن اضافه می‌شود. این درحالی است که نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان در ماده «۸۲» قانون برنامه ششم توسعه میانگین دو سال آخر دریافتی دارای کسور بازنشستگی است.

کد خبر 770030
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 73
  • نظرات غیرقابل انتشار: 48
  • داود IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    188 1
    اخه کی میانگین پنج سال اخرو پیشنهاد داده این کار خیانت به حقوق بگیر ضعیفه از خدا بترسین این قدر ظلم نکنین
  • علی IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    148 5
    امیدواریم مجلس محترم درخصوص بازنشستگی هم ، نظر دولت درلایحه برنامه هفتم توسعه را هم حذف کند،ولله نمیتوان بیشتراز سن ۶۰ سالگی ، دیگه کار کرد.
  • آلزایمر IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    105 6
    همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری با شاغلان را در برنامه هفتم بیاورید.
  • نعمت IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    56 1
    من کارگر ساختمانی کارمون فصلی هست ،در طول سال با این کارهای کم ساخت ساز شاید شیش ماه کار نکنم.کارباشه حقوق دارم نباشه ندارم چرا 35 سال باید بیمه بریزم بعد اگه عمری توانی بمانه بعد 35سال اون حقوق بازنشستگی به کجام میرسه .
  • ناشناس IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    55 2
    بنویسید حقی که گم شد
  • حسن IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    69 2
    میانگین ۵ سال وافزایش سن بازنشستگی خیانت محض است نماینده ها کجا هستن ما به چه کسانی رای دادیم که باید شاهد این ظلم ها در حق خودمان باشیم
  • جواد IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    72 1
    کاش مسولین قبلی تأمین اجتماعی را به واسطه ی سهل‌انگاری در سرمایه‌گذار با پول صندوق را به اشد مجازات تنبیه کنند . که اگر خوب سرمایه‌گذار کرده بودند وضعیت فعلی صندوق ها به این شکل نبود
  • محمد حسن IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    53 0
    اینجانب که سریع درخواست بازنشستگی را دادم
  • ناشناس IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    49 0
    پیشنهاد دهنده احتمالا یا ایرانی نیست و یا قصد ضربه به نظام را دارد . اقتصادی با این تورم که حقوق امسال دو برابر پنج سال پیش شده چطور میشه میانگین ۵ سال لحاظ کرد خدا شفا بده به پیشنهاد دهنده این بند از بذنامه رو ..
  • اکبر IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    48 1
    بعضی صندوقهای باز نشستگی کاملا خصوصی بوده مثل( صندوق بازنشستگی نفت) مجلس هم نمیتواند در مورد انها قانون وضع کند.
  • اکبر عادل دهنوی09132169047 IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    35 2
    ما که سواد نداریم. اما خواهشا. کلاه سر ما راننده کامیونت ها نرود. آخر کاریه.
  • بنده خدا IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    39 2
    همسان سازی بازنشستگان یکی از خواسته های بازنشسته ها ی کشوری ولشکری است..... اصلا تباید در این مورد کوتاه آمد
  • فرهنگی بازنشسته US ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    48 2
    سلام و تشکر. کاش به جای ما بودید. کاش می دونستی بی پولی و بیکاری فرزندان و سروسامان نگرفتن فرزند چه معنی داره. مریض هستم دکتر نمی‌ریم چون پول نداریم. کلی درد و مشکل و بی پولی داریم و کلی وام اقساط متنوع. کلی درد و مریضی. ...دارید چه پست می کنید. به فکر فرزندان بیکارم این باشید. به فکر اضافه حقوق باشید. جاتون گرمه دارید الکی پست وعده سر خرمن میزارید.
  • حامد IR ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    42 1
    ضمن عرض سلام و خداقوت خدمت دست اندرکاران محترم صفحه همشهری آنلاین و نمایندگان و وکلای ما مردم، باید به استحضار برسانم که علارغم سه مرتبه مرور خط به خط این خبر، الحق که هیچی متوجه نشدم.
  • حامد IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    25 1
    من فکر میکردم که درآمد موکل باید از وکیل بیشتر باشه، آنچه تصور میشه این که حقوق تنها وکیل ما مردم در مجلس از حقوق کل موکلین هم استانی خودش بیشتر البته مدیرانی که زحمت میکشن و از تهران قدم به دیدگان مامیگذارند برای قبول مسئولیت استان رو قلم بگیرید.
  • سپنتا IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    32 4
    دیگه با این خورد خوراک شیمیایی. و زندگی پر از بدبختی و گشنگی. و تنگدستی..مگه کسی تا 60سال زنده هست .همه دل مرده و ارزو بدل می‌میریم.
  • هلاکو زا رع IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    24 1
    فکری به حال حداقل بگیران کنید من بیست سه ملیون دادم برای سربازی یک سال کم تا شده ده سال دو ملیون شصد حقوق دارم به خدا پول تو جیبی بچهای شما بیشتر است چه کنم یک دفعه بیمه زنبورداری قطع کردند وگرنه ما هم تکمیل بودیم
  • 0641011997 US ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    12 6
    عالی میشه حق من ک خیلی ضایع شده چون بازنشسته سال۱۳۸۷بودم و کلی بابد حقوفم افزایش یابد کمترین پاداش بازنشستگی وحقوق را درسال ۸۷ و ۸۶ داشتند من عضوصندوق بازنشستگی هم لودم ولی یک مفدارناچیزی پادلش گرفتم درحد ۶ میلیون وحقوق ۱۸۰ هزارت
  • Pedram IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    16 4
    کجای قانون ایران و فرهنگی که اینا درست کردن با دنیا و حقوق بین الملل مطابقت دارد تو تمام دنیا حقوق فرد بازنشسته میشه ۹۰ درصد حقوق فردی مشابهش که در حال حاضر دارد کار می کند بخدا از این وضعیت دیگه خسته شدیم از همه چی خسته شدیم امیدوارم به یاری حق تعالی این ظلم و فساد هر چه زودتر بر چیده شود
  • ماراکشتید IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    29 4
    بااین تورم که در کشور عزیزمان هست که ثانیه میزنه این قشر بازنشسته بااین حقوق اندک فقط 10روز شکمشون سیر هست الباقی ماه را باید اشکنه یا آب‌دوغ خیار بخورم
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    31 1
    میانگین که هیچی اگر ۱۰برابر حقوق سال آخر را هم برا دوران بازنشستگی بذارن با این فرمونی که دارن میرن بدرد هیچی نمیخوره
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
      10 0
      کجای کاری آب دوغ خیار؟؟؟با پولی که از بازنشتگی میگیریم وبا این گرانی لبنیات دیگر آب دوغ خیار هم نمیشه خورد...ماست سطلی صدهزاروخورده ای وخیارقیمت روزافزون؟؟.
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    8 3
    رانندگان را مخصوصا تاکسی ها و کامیونها را جز مشاغل سخت قرار دهید
  • خاکستری IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    22 1
    تا زمانی که صندوق های بازنشستگی درآمدشان از هزینه ها بیشتر بود و شده بود حیاط خلوت دولتها ،مجلسیان در خواب تشریف داشتند! الان که نفس صندوق های بازنشستگی به شماره افتاده ،می خواهند بار آنرا بر گرده بازنشستگان مظلوم بیندازند.!!! حقوق هایی که به روز جوابگوی هزینه های زندگی نیست اگر متوسط پنج سال در نظر گرفته شود و افزایش سنواتی دولت که نصف تورم هم نیست به این اضافه شود ،چگونه مخارج زندگی بازنشسته را تامین خواهد کرد ؟!
    • سلام بنده سن ۶۴ است ۲۲ سال کار کردم بیمه شده ۱۲ ست IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
      5 0
      بنده سن ۶۴ است کارکردم ۲۲ سال بیمه شده ۱۲ سال بادوملیون پانصد نه سنواتی ونه چیزیدگه ندادن تاکی عمر بنده کفاف هرسال آضافه شود نگاه خدای خود بکنید حق مارا بگرید
  • Hamid LT ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    16 8
    بهتر است میانگین 5سال آخر حقوق دریافتی جهت بازنشستگی مبنای محاسبه قرارگیرد چون بعضی افراد حقوق نجومی دریافت مینمایند و حق کسانیکه سطح دریافتی آنها پایین است ضایع میشود ،برای افرادی که میزان دریافتی آنها پایین است همان میانگین 2سال آخر را در نظر بگیرند تا عدالت بر قرار شود
  • زهرا IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    15 8
    سن بازنشستگی رو بیارید پایین تا حد اقل او بدبختی که چند سال بیمه ریخته چند سالی از بیمه استفاده کنه نه باشه برای پس از مرگش
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    29 1
    ما مطابق قانون، چندین سال پول بیمه را به تامین اجتماعی دادیم و حالا که زمان پرداخت حقوق بازنشستگی برای تعداد زیادی از دهه پنجاهیا نزدیک شده، دنبال این هستین که حقوق مردم را کم کنین و سنوات کار را زیاد ؟! تامین اجتماعی عملا خدمات درمانی هم نداره و اگه بیمه تکمیلی نباشه، انگار بیمه نداری ! با این همه پول که تو این سالها گرفتید چکار کردین؟ چرا مردم باید خسارت سوء مدیریت شما را بدهند؟
  • سامان IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    29 1
    سلام و خدا قوت محاسبه حقوق بازنشستگی بر مبنای 5 سال آخر را نباید مد نظر گرفته و به اندیشید مگر تاکنون دولتمردان توانسته آمد تورم را در دو سال کنترل کنند. با تورم سالیانه که در کشور حاکم است اگر نمایندگان و دولتمردان در راستای حفظ منافع حقوق بگیر باشند باید حقوق بازنشستگی بر مبنای آخرین سال کارکرد باشد.
  • Zahra IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    18 1
    تو رو خدا برای مشاغل سخت شرط سنی نزارید .این بی انصافی .من اگه 25 سالم کار کنم باز به سن مورد نظر نمیرسم .
  • بازنشسته IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    13 2
    لطفا کاری کنيد که‌ به نفع مردم باشد واکثر بازنشستگان فقط ۱۰روز رابا اين حقوق می‌گذرانند و۲۰روزدیگر راچکار کنند،فکری به حال این قشر زحمتکش وضعیف بکنيد.
    • خالو IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
      8 0
      آقا من پنجاوپنج سالمه راننده تریلی بیابان هستم کبدم چرب وزنم بالاست فشار خون دارم چشمم ضعیفه چرا دست از سرمان بر نمی دارند بریم کنار جوانها بیایند
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    7 0
    چرا همسان سازی حقوقها را دردستورکارقرار نمی دهید. میانگین 5 سال حقوق ظلم به بازنشستگان است بابا از همه چی گذشته ظلم به خودتان است شمانمایندگان که با کمترین رای به محلس رفتید اگرسواد دارید به ضرر خودتان کارنکنید
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    14 0
    چه جوریه گاهی اوقات قیمت بنزین رابا دنیا مقایسه میکنید ولی حقوق ودستمزد را با دنیا مقایسه نمی کنید الی برکت الله
  • محمدزاده IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    10 0
    پس چی شد تحقیق و تفحص مجلسی‌ها از صندوقهای بازنشستگی؟ ؟؟؟؟؟
  • امیر وکیلی حسنوند IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    11 0
    از هر سمت که حساب میکنم می‌بینم به ضرر کارگر یچاره است . کارگر بیچاره باید نصف جون بشه سی سال بردگی بکنه بعد دست آخر هم یه چندرقاز بخور و بمیر بهش بدن . کارگر باز نشسته ایرانی زمانی که بازنشسته میشه که دُچار هزار درد و بلا شده و اون چندرقاز رو باید بده به دارو و درمان تازه اگه کفاف کند . اینو بدونید هیچکی به فکر کارگر بازنشسته نیست فقط به خدا توکل کنید بینم چی میشه
  • مجید IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    12 0
    پول صندوق رو بین خودشون خوردن حالا میخوان توانشو از کارگران مظلوم بگیرین با این افزایش سن و ۵سال کردنهاشون
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    10 0
    پس کی دولت سنوات بازنشستگان سال 401را پرداخت می کند،اصلا خبری نیست چرا دولت حقوق ما را بلوکه کرده،بدون سود ،سود این سنوات در جیب کدام اقازاده میره که دوست ندارید او آزرده خاطر شود ،،ای بدبختی بری که رو به عقب نیایی،ارگان دیگه نهایت سه ماه اما آموزش و پرورش ؟؟؟؟!