اعظم کرمی منتخب سومین دوره رقابت علمی کنز که همراه با گروهی از محققان موفق به طراحی و اجرای سامانه هوشمند عیب‌یابی در خطوط انتقال برق با استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد شده، توضیحاتی را در خصوص طرح خود ارائه کرده است.

دكل برق

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ستاد ارتباطات و ترویج بیناد مصطفی (ص)، اعظم کرمی دانشیار دانشکده فیزیک دانشگاه شهید باهنر و مسئول آزمایشگاه روباتیک و پردازش تصویری این دانشگاه،

با گروهی از محققان رشته‌های مختلف از جمله هوش مصنوعی، هوافضا و برق و نرم‌افزار موفق شده است، سامانه هوشمند عیب‌یابی خطوط انتقال نیرو را طراحی و تولید کند.

کرمی می‌گوید: «گروه ما در این طرح شامل سه دسته بود. یکی طراحان و تولیدکنندگان پهپاد، متخصصان تحلیل و پردازش تصویری و یادگیری ماشینی و طراحان نرم‌افزار که در نهایت موفق به طراحی الگوریتمی جدید برای هوش مصنوعی و طراحی سامانه هوشمندی به منظور شناسایی عیوب تجهیزات خطوط انتقال برق شدند.»

سامانه هوشمند چیست و چگونه کار می‌کند؟

او در ادامه به چرایی اهمیت عیب‌یابی در خطوط انتقال برق به‌عنوان مهم‌ترین دلیل قطع برق اشاره کرد و افزود: «قطع برق دیگر حتی برای یک ثانیه هم قابل قبول نیست. روش‌های سنتی برای جلوگیری از قطع برق مانند بازبینی‌های دوره‌ای با عامل انسانی از دکل‌ها و استفاده از بالگرد هم طولانی است، هم خطرناک و گران. همچنین بازبینی تصاویر گرفته شده توسط پهپاد هم گران است و هم زمان‌بر. استفاده از پهپادها برای این منظور اخیرا توجهات زیادی را جلب کرده است.»

کرمی در مورد روند طراحی و اجرای این سامانه شرحی ارائه داد و گفت: «این سامانه خودکار است و سرواژه‌های آن (AFTL / Automatic Fault Detection in Power Transmission Lines) یعنی سامانه خودکار هوشمندعیب‌یابی خطوط انتقال نیرو. گروه ما از ۴ سال قبل کار بر روی این طرح را آغاز کرد. ما بیش از سه میلیون تصویر با پهپاد از عیوب خطوط انتقال برق گرفتیم و این تصاویر را با نرم‌افزاری که خود طراحی کرده‌ بودیم داده و تفسیر و پردازش کردیم.»

استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: «این تصاویر را از خطوط انتقال برق دکل‌های مختلف در شهرهای گوناگون ایران گرفتیم. سپس شبکه‌ای را برای آموزش تشکیل دادیم و با استفاده از یادگیری عمیق، سامانه‌ای را طراحی کردیم که بیش از ۸۰ نوع عیب شامل عیوب برقی و مکانیکی را در تجهیزات خطوط انتقال نیرو تشخیص داده و قالب گزارش فنی در قالب نرم‌افزارهای مختلف اکسل، پی‌دی اف یا کی‌ام‌زد ارائه می‌دهد. این سامانه مبتنی بر وب است و به همین دلیل ابتدا در سطح ملی و بعد بین‌المللی ارائه شد. مشتری می‌تواند وارد سامانه شده و تصاویر گرفته‌شده با پهپاد را بارگذاری کند و با استفاده از نرم‌افزارهای نقشه گوگل یا گوگل ارث محل دکل معیوب را شناسایی کرده و متوجه آن شود. عیوب خطوط انتقال نیرو در این سامانه به سه دسته تقسیم می‌شود. عیوب عادی، هشداردهنده و شدید.»

او برخی از مزایای این سامانه را برشمرد و گفت: «ایران کشور بزرگی است و ما انواع مختلفی از خطوط برق را در کشور داریم که ساختارهای آنها با هم متفاوت است درحالیکه در بسیاری کشورها اینطور نیست و فقط از یک ساختار استفاده می‌شود. بنابراین ما در ایران فرصت داشتیم تا پایگاه داده‌ای با بیش از ۳ میلیون تصویر تشکیل دهیم که انواع مختلفی از عیوب خطوط انتقال نیرو را در برمی‌گرفت.»

کرمی در مورد پهپاد مورد استفاده در این طرح اظهار داشت: «نوع خاصی از پهپاد را به نام هیلا طراحی کردیم که با توجه به میدان مغناطیسی عمیق و گسترده موجود در اطراف خطوط نیروی برق می‌تواند با پردازش تصویری هدایت شود. این پهپاد دوربینی با کیفیت و با زوم بالا دارد و می‌تواند عیوب خطوط انتقال نیرو را ردیابی کند. این پهپاد همچنین با استفاده از فناوری اسلم (SLAM) محلی‌سازی و نقشه‌برداری همزمان فاصله را با دکل‌ برآورد می‌کند.»

مزایای سامانه هوشمند عیب‌یابی خطوط انتقال نیرو

کرمی ادامه داد: «این سامانه برای استفاده در دیگر کشورها بازطراحی شده و مولفه‌هایی مانند دسترسی به اطلاعات دکل‌ها و زبان عربی، امکان انتشار گزارش فنی به آن اضافه شده است.»

کرمی با اشاره به طراحی مدل کسب و کار برای توسعه تجاری این دستاورد اظهار داشت: «مزایای رقابتی این طرح شامل یافتن ۸۰ نوع عیب، ۳ میلیون تصویر در پایگاه داده، هزینه کم، نرم‌افزار با انعطاف‌پذیری بالا، دوره استفاده رایگان است و در رویدادهای علمی پیشین مانندجیتکس ۲۰۲۲ دبی به عنوان بهترین استارتاپ هوش مصنوعی تقدیر شده، جایزه پروژه از توانیر در سال ۲۰۱۹ را دریافت کرده و سه مقاله علمی از روی آن نوشته شده است.»

کد خبر 770149

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha