چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: سران 3 کشور عربستان، مصر و سوریه دیروز در ریاض در نشستی به بررسی اوضاع منطقه‌ای و راه‌های پایان دادن به اختلافات در جهان عرب پرداختند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، بشار اسد و حسنی مبارک رؤسای جمهوری سوریه و مصر در ریاض در نشستی با عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی کردند.  این در حالی است که شبکه العربیه پیش از این از برگزاری نشست 5 جانبه میان رهبران عربستان، مصر، اردن، سوریه و قطر خبر داده بود.

این شبکه هدف از برگزاری این نشست را بررسی راه‌های برطرف‌کردن شکاف میان اعراب اعلام کرده بود. از سوی دیگر ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن، پیام شاه این کشور را به بشار اسد ابلاغ کرد.

این پیام درباره تحولات منطقه و راه‌های گسترش روابط دوجانبه است. گفتنی است، برگزاری این نشست آشتی بنا بر درخواست پادشاه عربستان سعودی که در نشست اقتصادی سران عرب در کویت به آن دعوت کرده صورت می‌گیرد.  پیش از برگزاری نشست دیروز رسانه‌های عربستان به گمانه‌زنی‌هایی درارتباط با این جلسه  پرداختند.

لازم به یاد آوری است، سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی طی دیدار از سوریه در هفته گذشته از بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه دعوت کرد تا ازعربستان سعودی دیدار کند. به اعتقاد کارشناسان منطقه‌ای، هدف از برگزاری این نشست، کاستن از تشنج‌های منطقه‌ای واحیای اتحاد از دست رفته میان اعراب است. این نشست در حالی برگزار شد که قرار است نشست سران کشورهای عرب در پایان ماه جاری در دوحه پایتخت قطر برگزار شود.

درخواست برای میانجیگری آمریکا

رئیس‌جمهوری سوریه در آستانه جلسه دیروز اعلام کرد: اگر آمریکا به‌عنوان یک میانجی عمل کند، دمشق آماده است به‌طور مستقیم با رژیم صهیونیستی  وارد مذاکرات صلح شود.  بشار اسد در مصاحبه‌ای که دیروز در روزنامه آساهی شیمبون   به چاپ رسید، ضمن استقبال از روی کار آمدن دولت باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: ما می‌خواهیم آمریکا در مذاکرات برای صلح منطقه مشارکت داشته باشد، لیکن وی خاطر نشان کرد: بلندی‌های جولان که هم‌اکنون در اشغال اسرائیل است، باید به سوریه بازگردانده شود. اسد چند روز پیش هم همین خواسته را تکرار کرده بود.  به نوشته آساهی، بشار اسد در این مصاحبه تأکید کرد: هرگونه پیشرفت در چنین مذاکراتی به دولت آینده اسرائیل بستگی دارد.

گفتنی است، سوریه سال گذشته به میانجیگری ترکیه، تماس‌هایی را درباره ازسرگیری مذاکرات صلح با اسرائیل برقرار کرد. مناسبات میان سوریه و آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش رئیس‌جمهوری سابق با تنش روبه‌رو بود.

پایان اتحاد کشورهای عربی

اختلاف میان اعراب بیش از دوستی میان آنان است. در میان همه جلساتی که سران کشورهای عربی در 50 سال گذشته برگزار کرده اند، بیستمین اجلاس اتحادیه عرب در دمشق بیش از همه اجلاس‌های برگزار شده اختلافات بنیادین میان اعراب را به نمایش گذاشت. اجلاس پیشین اتحادیه عرب را باید آغاز شکاف در ناسیونالیسم عرب دانست.

اما آنچه در اجلاس دمشق اتفاق افتاد بی‌پروایی اعراب از علنی کردن اختلافات میان خود بود. نزدیک به نیمی از ۲۲ کشور شرکت‌کننده در اجلاس دمشق در سطوح بسیار پایینی در این اجلاس شرکت کردند.

تحلیلگران تاریخ عرب معتقدند دودستگی میان اعراب از زمان ورود خاورمیانه به عرصه مجادله قدرت‌های بزرگ آغاز شد. ادامه تنش میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی مهم‌ترین بخش این مجادله را تشکیل می‌دهد. امروز فرایند صلح میان اسرائیل و فلسطین بیش از هر زمانی دچار سردرگمی است و چشم‌انداز روشنی برای آن مشاهده نمی‌شود.

کد خبر 77073

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز