به گزارش همشهری آنلاین، پس از جنجالی که ایلان ماسک برای توییتر ایجاد کرده، بخش قابل توجهی از کاربران، تصمیم به مهاجرت از این پلتفرم میکروبلاگ گرفتهاند. در این میان، وضعیت کاربران ایرانی قابل توجهتر است، چراکه پرداخت وجه برای «توییتر بلو» از سوی کاربران ایرانی بسیار دشوار است. کاربران در واکنش به این اقدام توییتر، پلتفرمهای دیگری را معرفی میکنند. «بلو اسکای» و «ماستودون» شناخته شدهترین میکروبلاگهای بینالمللی هستند. در این میان، کاربران ایرانی گزینه دیگری به نام «ویراستی» دارند که معروف به توییتر ایرانی است.
دعوتنامه میلیونی
اگر سری به پلتفرمهای خرید و فروش کالا و خدمات مانند «آنلاین» بزنید، با یک جستوجوی ساده، آگهیهای فروش کد دعوت به پلتفرم Bluesky در دسترس شما قرار میگیرد. این کدها که تا یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان هم قیمتگذاری شده، اکنون قابل استفاده نیستند، چراکه Bluesky بهدلیل استقبال گسترده کاربران، فعلا ثبت نامها را متوقف کرده است. blue sky و mastodon را شاید بعد از توییتر بتوان بزرگترین میکروبلاگهای فعلی دانست. به همینخاطر بسیاری از کاربران و کسبوکارها علاقهمند به حضور در این دو پلتفرم هستند. طبیعی است که چنین تقاضایی در کشور ما بازار سیاه دعوتنامه هم ایجاد کند. با این حال، نکته قابل توجه این بازار سیاه، نبود امکان صحتسنجی کدهای دعوت است، وگرنه دعوتنامههای ۴۰هزار تومانی هم در اپهای خرید و فروش دیده میشوند.
«ویراستی» ایران
یکی از شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هم مدتی است که پلتفرمی شبیه توییتر به نام «ویراستی» را منتشر کرده است.
مهدی انجیدنی، مدیرعامل ویراستی در گفتوگو با همشهری اگرچه به کاربردن عنوان «توییتر ایرانی» برای ویراستی را مناسب نمیداند، اما در عین حال، میگوید: «پروژهها بسته به ذات خود شباهتهایی با هم دارند.» پیشفرض تعداد کاراکتر در هر «ویراست» حداکثر ۳۰۰کاراکتر است که کاربر میتواند با یک رشته ویراست تعداد کاراکتر بیشتری تایپ کند. انجیدنی میگوید: «ما برای ویراستی برنامههای گسترده و متنوعی داریم و مخاطبان تقریبا بهطور روزانه شاهد ویژگیها و آپدیتهای جدید آن هستند.» یکی از این ویژگیها قابلیت «ریاکشن» است که حتی توییتر از آن برخوردار نیست.
ویژگیهای بلو اسکای
عدمتمرکز، حریم خصوصی کاربر، منبع باز، انتقال دادهها، شفافیت، میانهروی مبتنی بر اجتماع و مقررات فدرال آمریکا بخشی از ویژگیهایی است که باعث ترغیب کاربران به استفاده از Bluesky میشود. وقتی کاربرا، مسئول گزارش و حذف محتوای مضر باشند و یک نظارت اجتماعی قدرتمند روی دادهها وجود داشته باشد، هنجاری شکل میگیرد که مبنای آن کاربران هستند. این پدیده همان «میانه روی مبتنی بر اجتماع» است.
توییتر ۲
Bluesky شبکه اجتماعیای است که بسیاری از ویژگیهای اصلی توییتر را دارد. به همینخاطر معروف به Twitter ۲.۰شده است. با این حال، غیرمتمرکز بودن آن نکته جالبی است که جک دورسی، مدیرعامل سابق توییتر که Bluesky را راهاندازی کرده، میتواند ایده اولیه آن را ارائه کرده باشد. این پلتفرم که با هدف شفافترشدن و بازترشدن فضای شبکههای اجتماعی راهاندازی شده، مبتنی بر یک پروتکل «منبع باز» به نام پروتکل AT طراحی شده که به شبکههای اجتماعی مختلف اجازه میدهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و دادهها را به اشتراک بگذارند.
جذابیت بلو اسکای
یکی از جذابیتهای بلواسکای از دید کاربران ایرانی، فیلتر نبودن آن است. درحالیکه کاربران توییتر برای دسترسی به این شبکه اجتماعی ناگزیر به استفاده از ویپیان هستند. علت فیلتر نشدن بلواسکای را شاید بتوان در ماهیت این شبکه اجتماعی جستوجو کرد. بهعبارت دیگر، فیلترکردن این شبکه اجتماعی بهدلیل ماهیت غیرمتمرکزآن، بسیار دشوار است.
گزارش: عمادالدین قاسمیپناه
نظر شما