همشهری آنلاین: دبیر کل حزب‌الله کشورهای عربی را ترغیب کرد از همکاری کشورهایی مانند ایران و ترکیه استفاده کنند و یا این کشورها دشمنی نکنند.

به گزارش ایسنا سیدحسن نصرالله در سخنرانی خود به مناسبت میلاد حضرت رسول اکرم(ص) که از طریق تلویزیونی در میان طرفداران حزب‌الله در زاویه بیروت جنوبی پخش شد، عنوان کرد: هرگونه آشتی کشورهای عربی موجب خوشحالی و امیدواری ماست و باید از این مساله حمایت کرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان بیان کرد که دشمنان جهان عرب نمی‌خواهند که ما به یکدیگر نزدیک شویم؛ آنها می‌خواهند بر مقدسات، منابع طبیعی‌، آب، نفت، تصمیم‌گیری‌های سیاسی و بازارهای تجاری ما تسلط یابند. آنها نمی‌خواهند که ما همانند یک دست واحد عمل کنیم.

سیدحسن نصرالله بیان کرد: حزب‌الله لبنان از هرگونه آشتی میان کشورهای عربی و اسلامی و هرگونه آشتی که اخیرا میان کشورهای عربی حاصل شده استقبال می‌کند و ما از این مساله حمایت می‌کنیم. هیچگونه نگرانی به‌رغم برخی از شایعه‌پراکنی‌ها نسبت به این مساله نداریم.

دبیرکل حزب‌الله لبنان، کشورهای عربی را که پایان ماه مارس در نشست دوحه شرکت می‌کنند به همکاری با کشورهای دیگر که از حقوق ملت‌های عربی حمایت می‌کنند، نظیر ایران و ترکیه فراخواند.

سایت اینترنتی شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از دبیرکل حزب‌الله لبنان گزارش داد: هر کشوری که در جهان حقی داشته باشد و دریابد که در حق آن ظلم شده است، به دنبال کسی می‌گردد که از آن حمایت کند.

وی این سوال را مطرح کرد که آیا کشوری مثل ونزوئلا که از حق کشورهای عربی حمایت می‌کند مایه قدرت اعراب نیست؟ و ما باید با آن به خاطر جورج بوش رییس‌جمهور سابق آمریکا مبارزه کنیم؟ ما باید چگونه به کشورهایی که از حق کشورهای عربی حمایت می‌کنند پاسخ دهیم در حالی که مسوولیت ما این است که به دنبال کسی بگردیم که از مسایل جهان عرب حمایت کند؟

دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره مساله فلسطین تصریح کرد: مذاکره‌ی فلسطینی‌ها که در قاهره در حال برگزاری است، مورد حمایت همه است اما برخی مشکلات مانع حل پیچیدگی‌ها در مساله فلسطین شده است و آنها باید با درایت و انعطاف‌پذیری لازم به حل و فصل این مساله بپردازند. البته برخی هستند که اتهاماتی را به این کشور یا آن کشور در منطقه وارد می‌کنند و آن را متهم می‌کنند که مانع مذاکرات فلسطینی‌ها می‌شود.

سیدحسن نصرالله اضافه کرد: گروه‌های فلسطینی که متهم به تشکیل ائتلاف با ایران یا سوریه هستند همواره در تیررس این اتهامات هستند و من باید بگویم که هیچ کس با این گروه‌ها ائتلاف ندارد و هیچ کس راه‌حل خود را بر آنها تحمیل نمی‌کند. هیچ‌کس به آنها نمی‌گوید که چه کاری انجام دهند آنها خودشان تصمیم می‌گیرند انجام می‌دهند و توافق می‌کنند آنها خودشان هستند که با برخی مسایل مخالفت می‌کنند؛ ما نیز همانند دیگران از برادران فلسطینی‌مان می‌خواهیم که تمام تلاش خود را برای دستیابی به وحدت و همکاری با یکدیگر و خروج از اختلافات به کار بندند.

سیدحسن نصرالله تاکید کرد: برخی رسانه‌های عربی یا لبنانی سعی دارند که حزب‌الله لبنان را به دخالت در برخی از جزییات در نوار غزه و نیز مسئول ساختن آن در برخی از حملات موشکی متهم سازند اما من می‌گویم که حزب‌الله لبنان هیچ گونه تشکیلاتی در نوار غزه ندارد. ما هرگز در امور آنها دخالت نمی‌کنیم؛ ما می‌خواهیم که احترام متقابلی را با تمام گروه‌های فلسطینی داشته باشیم و به همه‌ی آنها اطمینان دهیم. ما باید فقط به آنها کمک کنیم.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: رهبران گروه‌های فلسطینی کسانی هستند که تصمیم به برقراری آتش‌بس یا حملات موشکی یا عملیات‌های دیگر صورت می‌دهند و هرگونه دخالتی در این زمینه به منزله‌ی نابودی منافع فلسطینی‌هاست.

سیدحسن نصرالله درباره‌ی اوضاع سودان تاکید کرد: حزب‌الله لبنان تصمیم دادستان دادگاه لاهه مبنی بر دستگیری عمر البشیر رییس‌جمهور سودان را محکوم می‌کند؛ این دادگاه همان دادگاه ناعادلانه‌ای است که خارج از معیارهای سیاسی عمل می‌کند.

سیدحسن نصرالله تاکید کرد: برخی اقدامات تروریستی هستند که عملا به وقوع پیوسته و طی 33 روز جنگ اسراییل در ژوییه 2006 تمام جنایت اسراییلی از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد؛ کشتار زنان، ‌کودکان، نابودی کامل روستاها به دستور ایهود المرت نخست‌وزیر مستعفی اسراییل و لیونی وزیر امور خارجه‌ی اسراییل صورت گرفت اما دادگاه لاهه هیچ کاری در برابر این جنایت‌ها نکرد؛ همانطور که در برابر جنایت‌های نوار غزه نکرد. ما شاهد شهادت بیش از هزار و 300 فلسطینی بودیم که نیمی از آنها کودک و زن بودند حتی ندیدیم که هیچ یک از اعضای دادگاه لاهه یک کلمه صحبت کنند.

نصرالله عنوان کرد: دادگاه یکی از سازمان‌های بین‌المللی است که از آن برای تسویه‌ حساب‌های سیاسی و خدمت به طر‌ح‌های سیاسی در جهان استفاده می‌شود و سودان از سال‌ها پیش مورد هدف است. آنها وحدت، منابع طبیعی، آب و نفت سودان را هدف قرار دادند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد که تصمیم دادگاه مبنی بر دستگیری عمرالبشیر فضاحتی بزرگ برای این دادگاه و دادستان است که چشم خود را بر کشته شدن صدها هزار مسلمان می‌بندند و رییس این کشور را به اتهاماتی که هنوز ثابت نشده و هنوز تحقیقاتی درباره آن صورت نگرفته تحت تعقیب قرار می‌دهد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: دادگاه لاهه احتمالا باز دست به چنین کارهایی خواهد زد و تمام کسانی که مورد هدف آمریکا و طرح صهیونیستی هستند باید هوشیار باشند. این سازمان بین‌المللی براساس اصول قضایی و قانونی عمل نمی‌کند؛ این دادگاه بر اساس مسایل سیاسی عمل می‌کند.

سیدحسن نصرالله درباره‌ی اوضاع داخلی لبنان گفت: برخی حوادث امنیتی در لبنان موجب متشنج شدن اوضاع می‌شود و برخی نیز می‌گویند که معارضان پشت این ناامنی‌ها هستند برای چه؟ آنها مدعی‌اند که معارضان خواهان تعطیلی انتخابات هستند این مساله مضحک است چرا که معارضان اگر انتخابات صورت گیرد هیچ مشکلی با آن ندارند. چون معارضان در انتخابات چیزی را از دست نمی‌دهند و معارضان می‌خواهند که انتخابات برگزار شود و از این رو خواهان حفظ امنیت و ثبات اوضاع برای برگزاری انتخابات هستند تا نتایج آن را ببینند.

نصرالله درباره‌ی آنچه که درخصوص موضع‌گیری جدید آمریکا و امکان مذاکره با حماس و حزب‌الله لبنان مشروط به این مساله که باید اسراییل به رسمیت شناخته شود و خشونت‌ها پایان داده شود گفت: اولا که آمریکا زمانی که می‌خواهد مذاکره کند آن هم مشروط ، این مذاکره دیگر با انگیزه‌های اخلاقی نخواهد بود. قرار دادن شروط برای مذاکره به علت شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه است.

سیدحسن نصرالله درباره مساله‌ی ایران تصریح کرد که ایران هر روز قوی‌تر می‌شود از این رو به انزوا کشیدن آن و مبارزه با آن، ‌اعمال فشار بر آن هیچ فایده‌ای ندارد، منطقی است که کشورهایی که به دور از مذاکره با کشورهای تاثیرگذار در منطقه از جمله سوریه و ایران هستند، بدانند که این سیاستی که در پیش گرفته‌اند به شکست منتهی می‌شود.

نصرالله عنوان کرد:‌ این مساله بر گروه‌های سیاسی، جنبش‌های سیاسی و مقاومت صدق می‌کند. اگر مقاومت ضعیف و شکست‌خورده بود آنها هرگز به مذاکره با آن حاضر نمی‌شدند چون مذاکره با گروه ضعیف و شکست خورده معنی ندارد.

نصرالله تاکید کرد که آمریکا شرط گذاشته است که حزب‌الله را از لیست تروریست‌ها پاک خواهد کرد اگر اسراییل را به رسمیت بشناسد. شرط آمریکا برای این است که سیاست آمریکا در منطقه مرتبط با اسراییل است از این رو خواسته است که ما دست از مقاومت برداریم و اسراییل را به رسمیت بشناسیم.

سیدحسن نصرالله تصریح کرد: اسراییل یک رژیم غاصب و یک دولت غیرقانونی و غیرشرعی، دولتی نژادپرست، متجاوز و تروریست است؛ چطور یک انسان مسلمان و عرب می‌تواند این رژیم را به رسمیت بشناسد؟ من این مساله را اعلام می‌کنم که ما در حزب‌الله لبنان، اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسیم.

وی افزود: ما، فرزندان و نوه‌های ما هرگز اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسیم. تا زمانی که این رژیم، رژیمی تروریست و غاصب است، مقاومت نه تنها موضع‌گیری‌های خود را کنار نخواهد گذاشت بلکه با همکاری و همبستگی و رقابت مثبت در راستای بازگرداندن شرافت و عزت ملت‌های مسلمان و عرب و نیز دفاع از مقدسات اسلامی عمل خواهد کرد.

کد خبر 77225

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز