چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۵ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین ‌: پاناما پس از یک دور رای گیری محرمانه به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت پذیرفته شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پاناما در این رای‌گیری محرمانه که پس از 48 دور رای گیری برای تعیین کرسی آخر آمریکای لاتین و کشورهای حوزه‌ دریای کارکائیبانحام شد، 164 رای یعنی بیش از دو سوم آرای مورد نیاز 189 عضو رای‌دهنده در مجمع عمومی را برای عضویت غیر دائم در شورای امنیت کسب کرد.

 ونزوئلا 11 رای ، گواتمالا 4 رای و باربادوس 1 رای را کسب کردند و 9 کشور نیز در این رای‌گیری غائب بودند.

شیخه هیا راشد الخلیفه، رییس مجمع عمومی سازمان ملل با اعلام این نتیجه و ضمن ابراز خرسندی از پیروزی پاناما گفت: تمامی پنج عضو جدید شورای امنیت بلژیک، اندونزی، ایتالیا، پاناما و آفریقای جنوبی اکنون انتخاب شده‌اند. آن‌ها اول ژانویه به شورای امنیت 15 عضوی می‌پیوندند.

مارتین توریخوس اسپینو، رییس‌جمهور پاناما نیز در اولین واکنش پس از این رای گیری، گفت:پیروزی کشورش مایه‌ی سربلندی است. او افزود:پاناما سعی می‌کند تا کشورهای حوزه‌ی دریای کارائیب و آمریکای لاتین را متحد کند و به این شورا در دستیابی به اجماعی در خصوص مسایل دشوار کمک کند.
توریخوس در ادامه گفت: ما همیشه امیدوار بودیم ،بتوانیم نقش مثبتی را در اتحاد میان کشور‌ها ایفا کنیم.

جورج اسکینر کلی، نماینده‌ گواتمالا در سازمان ملل نیز از هر یک از 116 کشوری که از کاندیداتوری این کشور حمایت کردند تشکر کرد و این پیروزی را به پاناما تبریک گفت.
او افزود: اگر چه ما از قطبی شدن این مبارزات متاسفیم با این وجود به مبارزات گواتمالا که با عزت و احترام انجام شد افتخار می‌کنیم.
اسکینرکلی گفت: گواتمالا 61 سال منتظر بود تا به عضویت شورای امنیت درآید و اکنون کاندیداتوری‌اش در گروه آمریکای لاتین و دریای کارائیب برای کرسی این منطقه را در سال‌های 2012 تا 2013 اعلام می‌کند.

جان بولتون، نماینده‌ی آمریکا در سازمان ملل نیز گفت اینکه گواتمالا نتوانست به پیروزی برسد خیلی بد بود. مابه دنبال همکاری با پاناما هستیم و مطمئن هستیم آن‌ها نقش سازنده‌ا‌یی ایفا می‌کنند.
او افزود: آمریکا اقدامات فوق‌العاده‌یی در مداخله در این رقابت‌ها به دلیل خطر بروز اختلال در شورای امنیت با حضور ونزوئلا انجام داد.

فرانسیسکو آریاس کاردناس، نماینده‌ ونزوئلا ضمن نکوهش سخنان بولتون گفت: برای کشورهای بزرگ این امر باید روشن شود که مجمع عمومی ،تحمیل را نمی‌پذیرد و آزادانه در دموکراسی عمل می‌کند. ما هم‌چنین باید برای تقویت اقتدار  مجمع عمومی بکوشیم.

پیشتر ونزوئلا وگواتملا دو کشوری که بر سر کرسی غیر دائم شورای امنیت رقابت داشتند با انجام یک  دور مذاکره به نفع پاناما کناره گیری کرده بودند.

کد خبر 7736

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز