درحالی در فضای مجازی خبری مبنی بر اینکه «تنها یک نفر در امتحانات نهایی امسال در بین سه رشته تجربی، ریاضی و انسانی معدل ۲۰ کسب کرده» منتشر شده که به زعم معاون وزیرآموزش و پرورش، نتایج «تقریبا» گواه همین امر است این در حالیست که رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، این ادعا را رد یا تا

امتحانات نهایی

به گزارش همشهری آنلاین، علی‌رغم تاکیدات مسئولان آموزش و پرورش مبنی بر اینکه سوالات امتحان نهایی خردادماه پایه دوازدهم در سطح کتاب طرح شد و گواه آن تعداد افرادی هستند که نمرات ۲۰ در دروس مختلف کسب کرده‌اند، اما گزارش‌های میدانی و صحبت با دانش آموزان و اولیای آنها همچنین نمرات کسب شده بالاخص در دروس عمومی، گواه سختی بالای سوالات طرح شده در امتحانات نهایی است؛ موضوعی که معاون وزیر معتقد است سختی سوالات بدلیل "مفهومی" بودن آنها بود.

یکی از دانش‌آموزان مدارس خاص تهران که می‌توان گفت در مدرسه‌ای درس می‌خواند که سطح علمی بسیار بالایی دارد می‌گوید که سطح سوالات به ویژه در دروس عمومی بسیار بالا تر از حد عادی بوده و دلیلش برای این سخن، تناقضی است که در نمرات خود دیده است. برای مثال نمره درس زیست شناسی او ۱۹ اما نمره درس بهداشت و سلامتش ۱۵ شده است.

مادر دانش آموز دیگری معتقد است که آموزش و پرورش امسال تعمدی سطح سختی سوالات دروس عمومی را بالا برده است؛ به دلیل حذف دروس عمومی از کنکور سراسری، سوالات امتحان نهایی دروس عمومی بسیار سخت و در حد کنکور برگزار شده است: دختر من در یکی از دبیرستان‌های خاص تهران درس می‌خواند، سطح علمی دانش آموزان واقعا بالاست و نمرات مستمر نتیجه تلاش دانش آموزان است. با این وجود درحالی نمرات مستمر دخترم بالای ۱۹ و اغلب ۲۰ بوده است که بعضا در بین نمرات امتحان نهایی او ۱۶ و ۱۵ هم دیده می‌شود. واضح است که امسال سطح سوالات بسیار بالا بوده است و خود معلمان بعضا به این امر اذعان دارند.

هیچ سوالی خارج کتاب طرح نشده است

محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اما این ادعاها را قبول ندارد. وی پیش‌تر اعلام کرده بود «مبنای طراحی سوالات ما فقط کتاب درسی بوده است. هیچ سوالی خارج کتاب طرح نشده است و این قاعده را رعایت کردیم. بخش محدودی از سوالات سطوح بالای شناختی را مورد ارزیابی قرار می‌داد. نمره ۲۰ که دانش آموزان از دروس مختلف و در سطح توزیع کشوری کسب کرده‌اند نشان می‌دهد سوالات به گونه‌ای بوده است که دانش آموزان از عهده آن بر می‌آمدند. می‌گویند برخی سوالات به گونه‌ای بود که حتی معلم از پاسخ به آن عاجز بود، اما اینگونه نیست.»

با این وجود اخیرا نیز در فضای مجازی خبری منتشر شد که در امتحانات نهایی امسال تنها یک نفر در بین ۳ رشته ریاضی، تجربی و انسانی معدل ۲۰ کسب کرده است.

تقریبا فقط یک نفر معدل ۲۰ کسب کرده است!

در همین راستا محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه می‌گویند در تمام کشور و در میان ۳ رشته تجربی، ریاضی و انسانی تنها معدل یک دانش آموز پایه دوازدهم در امتحانات نهایی خرداد امسال ۲۰ شده است، اظهار کرد: تقریبا همین است. پاسخ دقیق را آقای زارعی (رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش) باید بگویند اما اطلاعاتی که من به دست آوردم تقریبا خبر از همین موضوع داشت.

سوالات در حد کنکور نبود بلکه مفهومی بود!

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شو سطح سوالات امتحان به ویژه در دروس عمومی خیلی بالا و در حد کنکور بود، این را تایید می‌کنید؟، توضیح داد: خیر، بحث کنکور نبود بلکه سوالات آزمون، مفهومی بود. با این حال در این خصوص اطلاع رسانی شده بود. شاید خیلی از بچه‌ها تمرکز  در حوزه امتحان نهایی نداشتند و از طرفی شرایط کرونا و آموزش دو ساله مجازی هم  بی تاثیر نبود که آزمون امسال کمی متفاوت تر برگزار شده بود. طبیعتا در سال‌های اول پس از کرونا دانش آموزان به همان سبک و سیاق درس خواندند و مطالعه کردند و ممکن است این اتفاق بیافتد، لذا به نظر من بخشی از این امر طبیعی بوده است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش معتقد است که باید به سمت آموزش  مفهومی برویم، توجه بیشتری به برنامه درسی داشته باشیم و از حافظه محوری پرهیز داشته باشیم.

در تراز کنکور، سختی سوالات محاسبه می‌شود

کاظمی در پاسخ به اینکه یعنی سوالات سخت نبوده است، گفت: بالاخره همیشه نتایج آزمون متفاوت است. زمانی  یک نفر نمره بالا کسب می‌کند و زمانی  ۱۰ نفر نمره بالا کسب می‌کند. نکته این است که اگر امتحان سخت بوده، برای همه سخت بوده است و اگر آسان بوده برای همه آسان بوده است لذا تفاوتی نمی‌کند. حتی در ترازی که به دست می‌آید نیز سختی و آسانی آزمون مد نظر است و هرچه آزمون سخت تر باشد معمولا تراز بالاتر است. با این حال دانش آموزان تصور می‌کنند اگر نمره آنها پایین باشد تراز آنها با مشکل مواجه شود، اما اینگونه نیست.

تاثیر دروس عمومی در کنکور ۲ برابر می‌شود

وی همچنین با تاکید بر اینکه همه معمان مسئولیت پذیر هستند و هیچ معلمی در تدریس خود کم‌کاری نکرده است، تصریح کرد: سهم دروس عمومی در پذیرش دانشگاه‌ها خیلی بیشتر از گذشته شده است. در گذشته دروس عمومی حداکثر تاثیری بین ۱۲ تا ۱۷ درصدی در کنکور سراسری داشتند، اما امسال در بحث سوابق تحصیلی، تاثیر دروس عمومی در کنکور سراسری ۲۶ درصد است. سال بعد نیز دروس عمومی تاثیر ۲۸ درصدی و ۲ سال بعد تاثیر ۳۰ درصدی خواهد داشت و این یعنی تاثیر دروس عمومی دو برابر شده است و دانش آموزان باید به این امر توجه کنند.

علیرغم توضیحات معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در پاسخ به پیگیری‌های ایسنا مبنی بر صحت این ادعای منتشر شده در فضای مجازی، بدون رد یا تایید این ادعا فقط اعلام کرد که نمی‌توان درباره کل دروس و سوالات اظهار نظر کرد و گفت سخت یا آسان بوده است، چراکه این امر نیازمند تحلیل است و این مرکز تحلیل خود در این زمینه را طی نشستی خبری ارائه خواهد داد.

کد خبر 775574
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 93
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    116 9
    دلیلش اینه که تو مدارس خاص فقط تخصصی درس میدن و به درس های عمومی اهمیتی نمیدهند ولی تو مدارس دولتی روی درس های تخصصی مثل مدارس خاص تمرکز نمیکنند. برای همین هم هست که مدارس خاص در کنکور همیشه جلو هست
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    ما رو با مدارس خاصت نکشی ...
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    درسته که سخت یا اسان بودن سوالات نهایی دوازدهم تاثیر یکسانی برای همه داشته یا خواهدداشت اما این معاون نسبتا هوشمند باید بگه چرا کلید سوالات که در اختیار مصححان بوده برای سوالاتی که میتوانسته چند پاسخ صحیح داشته باشد فقط یکی را ذکر کرده و استفاده از دبیر غیرتخصصی برای تصحیح سوالات نهایی باتوجه به کلید پاسخنامه کلیشه ای آیا حق بسیاری از دانش آموزان را تضییع نکرده، اصلا یه سوال من به نمره سه درس نهایی اعتراض کردم اما نتایجی که امروز از تصحیح مجدد به دستمان دادند نشاندهنده تغییر در چهار درس بود در واقع درسی که اعتراضی براش نداشتم را از ۱۹ به ۱۸ کاهش داده اند و در مقابل پاسخ میدهند اشتباه چشمی از کارپرداز بوده و دیگه امکان اصلاح وجود نداره آخه وقتی سیستم آموزشی بدست افراد خام بیفته نباید انتظاری بیش از این داشت
  • علی IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    172 7
    خوب وقتی کسی دربهترین مدارس کشوردرس میخونه خوب معلومه هرچه سطح سوالات بالاباشه میتونه جواب بده اماتکلیف دانش آموزانی که تومناطق محروم هستندچه میشه اوناکه ازبهترین امکانات برخوردارنیستندودوسال آموزش ضعیف دردوره کروناهم اضافه کنی حقشون پایمال شدشمامیخواهیدهمه دانش آموزان مثل هم نمره بیارن وبعدبگیددانش آموزان درس نخوندن که اگرخونده بودن نتیجه میگرفتن،شمافقط یه مشت پشت میزنشین سیرهستیدکه خبرازهیچ جای کشورنداریدفقط دوربرخودتون میبینیدپسرم همش توخونه بودودرس خوندامانتیجه خوبی نگرفت من که شاهدتمام زحمتاش بودم نمیتونم درس خوندنش وانکارکنم
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    این عکس معدل ۲۰ه است .
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    39 94
    امتحانات سخت بودن ولی نمره خوب میشد راحت گرفت
  • NL ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    چه عجب سازمان سنجش فهمیده ، سوالات رو مفهومی کنه ، تا پای هر کی به دانشگاه باز نشه،تا نه کسی جرات کنه دستمزد تحصیل کرده هارو پایین نگهداره، نه باهاش تعداد سکه معلوم کنه.
  • داود سبک رو IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    71 23
    امسال یعنی سال 1402 با اعلان نتایج آزمون امتحان نهایی چهارم متوسطه اکثریت دانش آموزان در سراسر کشور نمره پایینی خلاف واقع گرفتند.بااعلان زمان مهلت اعتراض جهت تصحیح مجدد اوراق امتحانی دانش آموزان.متاسفانه باتصحیح مجدد اکثریت قریب به اتفاق دانش آموزان بعد از تصحیح مجدد نمره پایین تری اخذ نمودند.جای سوال است دانش آموزی که نسبت به نمرات نهایی خود اعتراض می‌کند یعنی بدنبال افزایش نمره خود است ولی در کمال ناباوری آموزش و پرورش به جای اینکه حداقل به دانش آموز اعلام کند که اعتراض شما وارد نیست نمره اکتسابی اولیه دانش آموزان رابعد از اعتراض کمتر از نمره اولیه اعلام میکند.اموزش و پرورش با این کار امسال دانش آموزان راشدیدا سرکوب نمود.این کار دور از شأن آموزش و پرورش است.اموزش و پرورش باید به دانش آموزان آموزش دهد که در مقابل گرفتن حق خود،اعتراض کنند ولی آموزش و پرورش با نمرات پایین دادن بعداز اعتراض اکثریت دانش آموزان موجب ایجاد خفقان شد که دانش آموزان مجاب شوند از اعتراض خود صرف نظر کنند.امسال دانش آموزان سال 12معترض به نمرات امتحانات نهایی ،توسط آموزش و پرورش سرکوب شدند.
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    107 7
    همیشه باید شما یک ... بکنید که خودتان هم جوابش را ندارید.
  • فاطمه IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    کی بوده حالا ۲۰ شده اسم و فامیلش رو بگین احتمالا با سهمیه هایی که کنکور داره چیزی تو کنکور نشه
  • علی IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    80 6
    باید مرکز تحلیل سوالات از مصححین امتحان درباره ی کیفیت سوالات به صورت موردی ، تک تک سوالات را بررسی کنند .به طور مثال یکی از سوالات درس سلامت و بهداشت از بنا اشتباه بود این براحتی با توجه به جواب دانش آموزان مشخص بود
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    90 5
    ده ها ساله پدر خانواده و بچه ها رو با این سیستمتون در اوردید .استرسی که در سالهای پایانی دبیرستان تا کنکور مقاطع مختلف تحمل کردیم در ۳۵ سالگی به بعد سبب انواع مریضیها و قشار خون و کاهش استانه تحمل و... مون شد نتیجه هم گرفتن مدرکی بود که در ۹۹ درصد موارد کار مرتبط با اون برامون پیدا نشد و عمرمون هدر شد. وای بر شما که خروجی دانشگاهتون هم یا عده ای فارغ التحصیل بیکار یا بی سواد بود که با ۹ و ۱۰ پاس کرده بودن یا عده ای نخبه بودن که به محض خروج از سیستم اموزشی معیوب و گزینشی داستان دار شما از ایران رفتن یا عده ای متوسط بودن که با معدلهای ۱۶ و ۱۷ بیکار موندند و با فوق دیپلم و لیسانس و فوق لیسانس کادگر و کارمند دون پایه شدند!!! الانم که از بخور بخور کلاسهای کنکوری که به واسطه شما فعال بودند سیر شدید اقا زاده ها رو که امکان صادراتشون به خارج نیست، با تقلب وارد دانشگاه میکنید و بعد که لو میره به بهانه"اسیب روحی" !!!مانع تحصیلشون نمیشید
  • رهااا IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    آرزوهای ی نسلو نابود کردین با این نمرات افتضاح چیکار کنیم؟؟ این انصاف نیست تا پارسال امتحانا آب خوردن باشه زمان ما اینقد سخت الان معدل پارسانیا ضعیفترین دانش آموز حداقل ۱۷ هست حالا ماها با این تلاش و شب بیداری بشیم این؟؟ یه فکری بحال ما بکنین حداقل بزارین ترمیم نمرات توی کارنامه ثبت بشه شاید یه بدبختی خواست پذیرش از دانشگاه های خارج بگیره حتی کسیم که بخاد همینجا درس بخونه معدلش بازم پایینه!! درست کنین این اوضاعو ار درس زده شدیم ... اینطوری حق مارو ضایع کردین...
  • بهروز IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    99 43
    خیر، واقعیت اینه که همین دانش آموزی که میگه نمره درس زیست با سلامت و بهداشت متناقض هست دلیلش اینکه داتش آموزاتی که فکر میکنن از دماغ فیل افتادن ودروسی مثل هویت، سلامت ودینی و... درس به حساب نمی آوردند لذا اهمیتی نداده و کمتر مطالعه میکن حتی در کلاس این درس ها شرکت نمی کنن، بنده این مطالب را مستند عرض میکنم چون خودم جزو کادر اجرایی متوسطه دوم هستم و عملا در جریان آموزش.
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      97 10
      فرزند من از امتحان دینی که برگشت گفت طلاب هم جواب این سوالات بلد نیستند
    • سارا IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      69 12
      این صحبت از شمایی که تحصیل کرده هستید بعیده .انگیزه ی انجام هر کار،برمیگرده به سود و نتیجه ی اون کار .وقتی این چنین دروس برای کنکور نمیان و از طرفی هم صرفا مطالب حفظی و بی استفاده ای برای دانش آموز هست چطور انتظار دارین سر این کلاس بشینن و وقتشون رو در حساس ترین زمان تلف کنن.بنده الان دانشجوی پزشکی هستم و اصلا کنکوری نیستم و خداروشکر به هدفم رسیدم ولی هیچوقت کسانی که من رو مجبور کردن سر این کلاس های الکی بشینم نمی بخشم چون باعث هدررفتن زمانم و پائین اومدن سطح تواناییم شدن
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    56 21
    مگر حتما نمرات باید 19 و 20 باشد . قبل از انقلاب معدل امتحان نهایی 17 و 18 هم خیلی خوب بود و در دانشگاه رشته خوب هم قبول می شدند.
  • صدرا IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    43 21
    انصافا اگر کسی در رشته ریاضی کاملا کتاب درسی را یاد میگرفت نمره بالا۱۷ را کسب میکرد. بعضی از درس ها مثل حسابان هم بیش از حد اسون بود و میشد۲۰ هم اورد
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    39 20
    در سطح کتاب بود؟؟؟؟؟
  • ناشناس IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    47 8
    اول سلام دوم شما وقتی تصمیم به انجام کاری میگیرید چطور کارشناسی می کنید مگر در کشور ما کیفیت آموزش در همه جا یکسان است مگر بعضی از معلمان عزیز تفهیمی و عمیق تدریس می کنند که شما مفهومی سوال میدید معلومه که شما هیچ اطلاعی از آموزش در مدارس کشور ندارید آموزش در کشور ما خیلی مشکل دارد خیلی تفاوت وجود دارد خواهش میکنم چشمان خود را باز کنید تا بهتر ببینید. یکی از دوستان من که دخترش در مدارس دولتی زاهدان درس می خواند می گفت معلم اصلا درس نمی‌دهد و می گوید خودتان بروید و بخوانید و مدام سرش در گوشی مبایل است و بچه‌هاب مردم را مورد ناسزا قرار می دهد شما را به خدا تا کی این همه بی توجهی تا می این همه تبعیض و تفاوت پسر من مثلا در یکی از دبیرستان های غیر انتفاعی زاهدان که بیشترین شهریه را از ما گرفته درس می خواند ولی 95 درصد دانش آموزان در درسهایشان تجدید شدند معلمان محترم از معلمان تیز هوشان هستند ولی نیم ساعت حالا خوب یا بد درس می‌دادند و بقیه وقت کلاس را قصه تعریف می کنند و با وجود شهریه زیادی که مدرسه می گیرد می گویند خصوصی بیایید آقای وزیر محترم خانواده ها از خیلی از چیزهایی که می توانند داش
  • ناشناس IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    68 1
    خیلی از والدین از خیلی از امکانات که می توانند داشته باشند می گذرند تا فرزندانشان موقعیت بهتری در جامعه داشته باشند ولی شما همه امیدها را نا امید کردید پسر من به خاطر این تجدیدیها از دانشگاه افسری ماند با وجود همه تلاشی که کرده بود حرفه‌ای دل ما مردم خیلی زیاد است که در این صفحه نمیگنجد وزیر محترم آموزش و پرورش لطفا چشمان خود را باز کنید
  • مسعود IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    43 5
    تو شهرا مخصوصا بالا شهر از دانش اموزای کار میکشن تا حدی که خواب و خوراک ندارند . بعد میگن به روستاها سهمیه بدین قبول بشن . وای به ندانم کاری های آموزشی وای
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    40 15
    بلاییکه سر ما دهه پنجاهیها اوردین تو هیچ جای دنیا مشاهده نشده است
  • محسن IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    30 7
    لطف از بورس هم بگید اینا کیا هستند که مدام نوسانگیری می‌کنند و ما طبق گفته بزرگان مملکت که می‌گفتند بلند مدت سرمایه گذاری کنید از سال 99هنوز در ضرر هستیم
  • ناشناس IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    38 6
    معلمان پایه دوازدهم امتحان سخت میگیرن بچها که نمرشون کم میشه کلاس خصوصی اجباری میزارن با هزینع بالا کلاس کنکور با هزینه بالا متاسفانه هزینه زیاد وفشار به خانواده ها با این شرایط سخت اقتصادی فرزندان دیگه انگیزه ای برای درس خواندن ندارن
  • م IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    58 8
    اون‌آقازاده‌کیه‌۲۰بیست‌گرفته678
  • زینب کریمیان IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    28 4
    واقعا سخت بود
  • سیده مانلی قاسمی طهرانی US ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    4 0
    سخت بود