همشهری آنلاین: معاون وزیر مسکن در امور مسکن و ساختمان مهلت اجباری شدن صدور شناسنامه فنی ساختمان برای همه ساخت و سازهای تهران را پایان امسال اعلام کرد.

 به گزارش واحد مرکزی خبر، منوچهر خواجه دلویی افزود: هنگام تقاضای پایان کار، شناسنامه فنی باید از متقاضی مطالبه و گواهی پایان کار براساس آن صادر شود.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی، شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را نیاز اصلی ساخت و ساز ایمن و استاندارد دانست و گفت: صدور شناسنامه فنی ساختمان از اول مهر پارسال برای زیربناهای 2500 متر و بالاتر آغاز شده است.

وی افزود: این گواهی فنی از ابتدای امسال، همه ساخت و سازهای با زیربنای 2 هزار مترمربع و بیشتر را شامل می‌شود.

خواجه دلویی با اشاره به صدور شناسنامه فنی، ملکی ساختمان در استان ها تصریح کرد: از پایان امسال همه سازندگان مسکن در تهران قبل از آغاز ساخت و ساز باید شناسنامه فنی و ملکی ساختمان تهیه کنند.

معاون وزیر مسکن در امور مسکن و ساختمان گفت: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان شامل ویژگی‌های ناپیدای ساختمان ، تاریخچه و عوامل طراحی و اجرا، مشخصات سازندگان و همه عوامل دست اندرکار است.

خواجه دلویی هدف از صدور مقررات شناسنامه فنی ساختمان را بالا بردن کیفیت ساختمان سازی در شهرها و روان سازی صدور پروانه ساختمان برشمرد.

وی گفت: برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیراستاندارد و غیر ایمن، همه کنترل های بخش شهرسازی ساخت واحد های مسکونی بر عهده شهرداری و کنترل های فنی     تخصصی و اصولی ساختمان سازی برعهده سازمان نظام مهندسی است.

معاون وزیر مسکن با تاکید بر اینکه صدور شناسنامه فنی و ملکی هیچ تاثیری در قیمت مسکن در بازار ندارد‌، افزود : با صدور این شناسنامه، کیفی سازی در ساختمان ها را دنبال می کنیم.

خواجه دلویی تصریح کرد: وزارت مسکن و شهرسازی به عنوان ناظر عالی در زمینه ساخت و ساز، بر عملکرد سازمان های مسئول نظارت می کند.

وی افزود: در صورت مشاهده هرگونه تخلف در تهیه شناسنامه فنی ملکی، موارد به مراجع صدور پروانه ساختمان و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اعلام می‌شود.

هزینه دریافت شناسنامه فنی و ملکی ساختمان، 5 هزارم هزینه ساختمان است و برای نمونه اگر هزینه ساخت و ساز هر مترمربع 300 هزار تومان باشد، هزینه دریافت شناسنامه فنی و ملکی برای ساختمان‌ها متری 1500 تومان می‌شود.

ساختمان‌ها دو ویژگی اصلی دارند که یک مورد شامل ظاهر عمومی آن مانند کاربری، تراکم، نحوه استقرار، زیربنا، دسترسی ها و همسایگی است که به شهرسازی مربوط می‌شود.

ویژگی دوم، ابعاد فنی آن مانند کیفیت اجرا و ساخت و ساز،جزئیات معماری،سازه، تاسیسات مکانیکی، برقی و دیگر موارد فنی است که شناسنامه فنی ساختمان را تشکیل می‌دهد.

طرح صدور شناسنامه فنی ساختمان از اول دی 1386، برای ساختمان های با زیربنای بیش از سه هزار مترمربع الزامی و از ابتدای مهر امسال هم شامل ساختمان های با زیربنای بیش از 2 هزار و 500 متر شد.

بر اساس قانون، در پایان سال 88 همه ساخت و سازهای تهران باید زیرپوشش شناسنامه فنی و ملکی قرار گیرد.

شناسنامه فنی ساختمان شامل ویژگی‌ها و مشخصات ساختمان از ابتدای تخریب تا نوسازی است.

افراد با شناسنامه فنی ساختمان از جزئیات همه مراحل اجرایی ساختمان اعم از نقشه، معماری، تاسیسات، مصالح و غیره مطلع می‌شوند.

همه این مراحل با دقت مهندسان، کنترل می‌شود و آن ها با امضای هر یک از بخش‌های شناسنامه در برابر آن مسئول خواهند بود.

در این شناسنامه، جداول مختلفی مانند طراحی در قسمت معماری و سازه‌ای، کنترل عملیات اجرایی و معماری، سازه‌ای، اطلاعات مربوط به اشخاص، کنترل عملیات اجرایی تاسیسات مکانیکی، الکتریکی و غیره تهیه شده است و در پایان مهندس ناظر گزارشی بر اساس این جداول ارائه می‌کند.

موارد فنی این شناسنامه شامل دو بخش است: ابتدا نقشه های معماری، سازه ای و تاسیسات تهیه و کنترل می شود و سپس در مرحله احداث ساختمان، محل، نوع خاک، پی ریزی، لرزه خیزی، سیستم سازه ای، نما و همه تاسیسات به تایید مهندسان ناظر       می‌رسد.

در این شناسنامه، خریداران ملک از وضع ساختمان آگاه می‌شوند و علاوه بر آن، کیفیت ساخت و سازها افزایش می‌یابد و در زمان وقوع زلزله با در اختیار داشتن آمار مشخص از وضع ساختمان‌ها، امدادرسانی سریع تر انجام خواهد شد و با اطلاعات جامع این شناسنامه، وضع لرزه ای ساختمان در برابر زلزله مشخص می‌شود.

صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان نقش موثری در کیفی شدن ساخت واحدهای مسکونی دارد و سندی مهم برای مستندسازی عوامل فنی ملکی موثر در ساخت و ساز محسوب می شو

کد خبر 77786

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز