همشهری آنلاین: معاون قوه‌قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک، از راه‌اندازی سیستم مکانیزه مدیریت یکپاچه ثبت ملک (میثم) در آینده نزدیک خبر داد.

حسینعلی امیری گفت: این سیستم به منظور تسریع و تسهیل در امور ثبتی افتتاح می‌شود.

به گزارش ایرنا وی در جمع خبرنگاران افزود: در این سیستم کلیه مراحل مربوط به ثبت ملک که فرآیند پیچیده و زمانبری دارد و به صورت دستی به طول می‌انجامد، با دقت بالا و در زمان کوتاهی انجام می‌گیرد.

معاون قوه قضائیه با اشاره به تدوین برنامه ۵ ساله سازمان ثبت در سال ۸۳ گفت: طرح‌های مکانیزه این سازمان که در راستای حرکت به سوی ثبت نوین برنامه‌ریزی شده بود در حال حاضر پس از ۴ سال برخی از آنها به بهره‌برداری رسیده و برخی دیگر در حال نهایی شدن است.

وی به دو طرح مدیران فردا و مآب اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر با تحولات صورت گرفته در این سازمان سن مدیریتی را نیز در این سازمان کاهش داده و از تجربه مدیران پیشین نیز در قالب اتاق فکر بهره می‌گیریم.

رئیس سازمان ثبت با اشاره به جذب بیش از ۴ هزار سردفتر اسناد رسمی در کمتر از ده ماه و ایجاد ۲۰ هزار شغل واقعی بدون هیچ گونه بار مالی بر دولت، ادامه داد: با توجه به اینکه ۳ هزار نیروی جوان با مدرک کارشناسی و بالاتر را طی ۳ سال جذب سازمان کرده‌ایم ولی همچنان ۴ هزار پست خالی در این سازمان وجود دارد.

عضو کمیته پیگیری اصل ۴۴ قانون اساسی با اشاره به خصوصی‌سازی و اجرای اصل ۴۴قانون اساسی در کشور گفت: تاکنون ۸۰ درصد ورود اطلاعات و عملیات اجرایی طرح جامع املاک و کاداستر که بزرگ ترین پروژه مکانیزه این سازمان است و تأثیر بسزایی در توسعه پایدار کشور دارد را با نظارت مسقیم خود سازمان توسط بخش خصوصی در ۳۰ استان کشور اجرایی کردیم.

معاون قوه قضائیه در ادامه نرم افزار مدیریت اطلاعات و اسناد اجرای اسناد رسمی، اتوماسیون مدیریت امور اسناد و سردفتران، سیستم مکانیزه ارزشیابی کارکنان، پروژه مکانیزه مدیریت بر هیات تخلفات اداری، پروژه مکانیزه دفتر بازرسی و پاسخ‌گوئی به شکایات، راه اندازی شبکه LAN و WAN در ستاد سازمان و مراکز استان‌ها، سیستم آرشیو اسناد و مدارک اداره کل حفاظت و اطلاعات سازمان، پروژه مکانیزه آموزش نیروی انسانی و مکانیزاسیون فرآیندهای ثبت شرکت‌ها را از دیگر طرح‌های مکانیزه این سازمان برشمرد.

امیری همچنین از تصویب تأسیس دانشکده ثبت در کشور نیز خبر داد و گفت: مراحل نهایی تأسیس این دانشکده در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ۴ رشته حقوق املاک، حقوق اسناد، کاداستر و فناوری اطلاعات رو به پایان است.

رئیس سازمان ثبت، نصب دستگاه‌های pos در دفاتر اسناد رسمی کشور را یکی دیگر از اقدامات مهم سازمان دانست و افزود: نصب این دستگاه‌ها فقط در تهران از تردد ۷۰ میلیون سفر شهری جلوگیری می‌کند.

امیری، مدیریت بخشی از گردش پول در بانک مرکزی را از مزایای این طرح دانست و گفت: سازمان ثبت اولین دستگاه اداری کشور است که پرداخت پول الکترونیکی را اجرایی کرده است.

وی با اشاره به بهبود شاخص فضای کسب و کار در ایران اظهار داشت: برخی از سیستم‌های مکانیزه این سازمان به ویژه ثبت شرکت‌ها در بهبود این شاخص که یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه کشورها محسوب می‌شود بسیار تأثیر گذار است.

معاون قوه قضائیه با اشاره به اصلاح و تصویب قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات گفت: در بحث اصلاح قوانین نیز کارهای بسیار مهمی در سازمان صورت گرفته که باید از حمایت‌های مجلس محترم شورای اسلامی در این خصوص قدردانی کرد.

رئیس سازمان ثبت، تصویب این قانون را با اشاره به بحث نهضت نرم افزاری که یکی از موارد مورد تاکید مقام معظم رهبری ذکر کرد و دفاع از حقوق مخترعین، تجار و صاحبان علائم تجاری را بسیار مهم برشمرد.

وی ادامه داد: در رابطه با طرح‌های صنعتی نیز قانونی نداشتیم که این قانون با همکاری سازمان مالکیت معنوی wipo و با لحاظ استانداردهایی که در الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی باید فراهم باشد، تهیه و تدوین شد.

کد خبر 74275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز