یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

برگزاری نمایشگاه بین المللی در شمال تهران، قصه غم انگیزی است که گویا تمامی ندارد؛ هر بار که نمایشگاهی در این محل برگزار می‌شود، شهروندانی که در این محدوده تردد می‌کنند، در ترافیک سنگین می‌مانند. موضوعی که صدای رئیس شورای شهر تهران را برای چندمین بار در آورد.

ترافیک محدوده نمایشگاه بین‌المللی تهران

همشهری_ مهدی اسماعیل پور: بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان تهران از تاریخ پنج شنبه ۱۲ تا یکشنبه ۱۵ مرداد از ۸ صبح تا ۱۵ عصر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی برگزار شد. در ۴ روزی که این نمایشگاه تخصصی در جریان بود، ترافیک شدید و پر حجمی به این محدوده و معابر اطراف آن از جمله بزرگراه‌های مهمی چون چمران و مدرس تحمیل شد؛ ترافیک که نارضایتی شدید شهروندان را به دنبال داشت تا جایی که رییس شورای اسلامی شهر تهران از برپایی دوباره یک نمایشگاه پر مخاطب در محل نمایشگاه های بین المللی انتقاد کند و گفت: «جمعه گذشته با اینکه سه روز تعطیلی بود و تعداد زیادی از مردم به سفر رفته بودند و شهر خلوت بود، فیلمی منتشر شد که مردم در راهبندان نمایشگاه " صنعت ساختمان" گیر کرده بودند.»

انتقاد تند و صریح رییس شورای شهر

در یکصد و شصت و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران، چمران طی انتقادی تند و صریح از برگزاری مجدد نمایشگاه در محله سئول، گفت:«نمایشگاه ساختمان نمایشگاه بسیار خوبی است و رشته تخصصی‌مان است، اما  با وجود دعوت برای حضور در این نمایشگاه قهر کرده بودم و نرفتم و اعلام کردم تا زمانی‌که نمایشگاه‌های پر ازدحام دراین محل برگزار شود به نمایشگاه نمی‌آیم. نمایشگاه خوبی هر ساله برگزار می‌شود و سفرایی هم به نمایشگاه آمده بودند، اما چرا یک نمایشگاه بهتر به آنها نشان داده نمی‌شود؟ نمایشگاهی که از سال‌های بسیار دور ساخته شده و امروز موجب ایجاد معضل برای شهروندان آن محدوده می‌شود و ترافیک مصنوعی ایجاد می‌کند که برای مردم ناراحت کننده است. متاسفانه به رغم همه قول‌ها باز هم نمایشگاه‌های پر ازدحام در این محل گذاشته می‌شود و مردم در ترافیک آن می مانند. به دوستانی که دوستشان داریم ولی آنها ظاهرا پول را بیشتر دوست دارند و آنجا را برای برگزاری نمایشگاه‌ها به صورت متری اجاره می‌دهند، می‌گوییم و درخواست می‌کنیم که برگزاری نمایشگاه‌های پر ازدحام در آن محل را متوقف کنند. امیدواریم این تذکر کافی باشد ولی مسئله را دنبال خواهیم کرد و امیدواریم به نتیجه برسد.»

ممنوعیت برگزاری نمایشگاه های پر مخاطب در سئول 

سال ۸۳ بود که شورای شهر تهران با هدف جلوگیری از ایجاد ترافیک‌های طولانی در خیابان‌های منتهی به نمایشگاه بین المللی تهران، قانونی را تصویب کرد که به موجب آن برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در این محل ممنوع اعلام شد. شورای دوم در نهم تیرماه ۱۳۸۳ ماده واحده‌ای تصویب کرد که در آن تاکید شده بود:«با توجه به مسائل و مشکلات ترافیکی برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در محل فعلی نمایشگاه بین‌المللی تهران برای ساکنان محلی و مسافرت‌های درون‌شهری در این منطقه و جهت جلوگیری از مشکلات عدیده و روزافزون دیگر در طول سالیان متمادی ناشی از این امر، شهرداری تهران مکلف است از تاریخ اول مردادماه سال جاری(سال ۱۳۸۳) از برگزاری نمایشگاه درمحل مذکور جلوگیری کند.» این موضوع در ادوار مختلف شورای اسلامی شهر تهران هم دنبال شد، از جمله در ۲۱ آذر ۱۴۰۰ که شورای شهر ششم، یک فوریت طرح" الزام شهرداری تهران به انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب  را تصویب کرد.

ساخت نمایشگاه ۱۳۶ هکتاری در سال ۹۵

چهاردهم اردیبهشت ۱۳۹۵ بود که نمایشگاه ۱۳۶هکتاری شهرآفتاب توسط شهرداری تهران در جنوب شهر تهران، کنار عوارضی آزادراه تهران – قم، با حضور رییس جمهور و شهردار وقت تهران به بهره برداری رسید. مطالعات و مقدمات مربوط به ساخت این نمایشگاه بین سال‌های ۸۱ تا ۸۷ در جریان بود و عملیات اجرایی این فضای نمایشگاه مجهز در سال ۱۳۹۰آغاز شد تا برگزاری تمام نمایشگاه‌های بزرگ و پر مخاطب پایتخت به این نقطه در خارج از محدوده شهری پایتخت منتقل شود. نمایشگاه شهر آفتاب یک ورودی شرقی از مسیر اتوبان تهران - قم و یک ورودی دیگر از طریق کمربند شهر آفتاب دارد. در واقع موقعیت جغرافیایی نمایشگاه شهر آفتاب به نوعی است که باعث ایجاد گره‌های ترافیکی نمی‌شود. همچنین ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ ایستگاه مترو شهر آفتاب به عنوان بزرگترین ایستگاه متروی خاورمیانه به صورت جزیره‏ای و با مساحت ۲۵ هکتار و سه برابر ایستگاه‌های معمولی باهدف تسهیل در تردد به نمایشگاه‌های بین‌المللی شهرآفتاب و در انتهای مسیر فاز نخست خط مترو تهران- پرند احداث شد تا از طریق حمل و نقل عمومی هم دسترسی سریع و آسان و ایمن به نمایشگاه شهر آفتاب میسر شود.

ترافیک سنگین نمایشگاه بین المللی روی دوش تهران

توسعه شهر آفتاب

با وجود مصوبات شورای اسلامی شهر تهران، تقریبا هرسال شاهد برگزاری نمایشگاه‌هایی از جمله همین نمایشگاه صنعت ساختمان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی در محله سئول هستیم. البته در سال‌های گذشته تعداد زیادی از نمایشگاه های پرمخاطب ازجمله "نمایشگاه کتاب" درمحل‌های دیگری ازجمله مصلی تهران، نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب و محل دائمی نمایشگاه تخصصی شهرداری تهران در مجاورت بوستان گفتگو برگزار شده است. در تمام این سالها با وجود تلاش‌های مدیریت شهری، مخالفت و مقاومت وزارت صمت و نمایشگاه بین‌المللی تهران برای انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب باعث شده تا این اتفاق نیافتد. آنها  دلیل مخالفت خودشان را فراهم نبودن زیر ساخت‌ها، عدم استقبال سرمایه گذاران و مردم و دور و طولانی بودن مسیر عنوان می کنند. عباس تقدسی نژاد مدیرعامل نمایشگاه شهرآفتاب در گفتگو با همشهری از توسعه نمایشگاه شهر آفتاب در سال جاری خبر داد و می‌گوید:«همیشه یک بهانه برای عدم انتقال نمایشگاه‌ها به شهرآفتاب وجود داشته است، مثلا این که آنجا به لحاظ فضای نمایشگاهی نمی‌تواند پوشش خوبی بدهد که برای حل این موضوع با کمک شهردار و شورای شهر با اختصاص بودجه مطلوب، ساخت و ساز فضاهای جدید را شروع کرده‌ایم و تا بهمن ماه ۳۶ هزار متر مربع دیگر به فضای نمایشگاهی اضافه می‌شود تا در مجموع فضای نمایشگاهی شهر آفتاب به بیش از ۶۰ هزار متر مربع برسد. همچنین ساختمان تجارت جهانی را هم داریم که امسال افتتاح خواهد شد.»

او گفت: « امسال را سال توسعه فضای نمایشگاهی در نظر گرفته ایم و با این توسعه، در نیمه دوم سال عملا تمام نمایشگاه هایی که در کشور برپا می‌شود، قابلیت اجرا در سالن‌های نمایشگاهی شهرآفتاب را خواهد داشت. با ساخت بنای جدید براساس استانداردهی به طور کامل آمادگی میزبانی از هر نمایشگاهی را داریم. در حال حاضر ۲۵ هزار متر فضای مفید نمایشگاهی داریم و حدود ۸۰ درصد نمایشگاه‌ها در کشور کمتر از ۲۵ هزار متر مربع نیاز به فضا و غرفه دارند و اگر امروز هم تمام نمایشگاه به شهرآفتاب منتقل شود تا ۳۰ هزار متر آمادگی داریم، اما در مورد پوشش نمایشگاه‌های بزرگ نیز در سال آینده می‌توانیم میزبان نمایشگاه‌های بزرگ هم باشیم که به فضایی بیش از ۵۰ تا ۶۰ هزار مترمربع نیاز دارد.»

سرمایه ۶۰ هزار میلیارد تومانی

تقدسی نژاد با اشاره به ترافیکی نمایشگاه بین المللی در تهران ایجاد کرده، می گوید:«در نمایشگاه شهر آفتاب ظرفیت پارک همزمان ۲۰ هزار خودرو وجود دارد. علاوه بر ایستگاه شهر آفتاب، از ایستگاه های شاهد و حرم امام(ره) هم مسافران با اتوبوس به محل برگزاری نمایشگاه منتقل می شوند. با افتتاح ایستگاه پرند شرایط برای انتقال مسافران از طریق مترو بیش از گذشته تسهیل خواهد شد. ۵۰ هکتار فضای سبز در شهر آفتاب داریم و به لحاظ  تولید برق و تهویه مطبوع هم در اینجا هیچ مشکل و محدودیتی نیست. تاکنون نمایشگاه‌هایی مانند نوشت افزار و اسباب بازی در فضای مفید ۲۵ هزار مربع در شهر آفتاب برگزار شده است. همچنین در نمایشگاه موتورسیکلت بازدید مردم از نمایشگاه رکورد دار شد تا مشخص شود برخلاف آنچه که مطرح می‌کنند اگر تبلیغات مناسب صورت بگیرد مردم مشکلی برای تردد به نمایشگاه شهر آفتاب ندارند و اتفاقا استقبال خوبی هم از آن می‌کنند. به هرحال باید یک بار برای همیشه، تکلیف برگزاری نمایشگاه ها مشخص شود و در همین رابطه دادستان کل کشور هم نامه‌ای به محمد مخبر معاون اول رییس جمهور نوشته‌اند.»

ترافیک سنگین نمایشگاه بین المللی روی دوش تهران

او افزود: « ارزش نمایشگاه شهر آفتاب حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان است و باید از این سرمایه به درستی استفاده شود. آنچه که مشخص است نمایشگاه شهر آفتاب از سال آینده توان برگزاری تمام نمایشگاه‌هایی که در کشور برگزار می‌شود را دارد، آنهم بدون اینکه مشکلات ترافیکی ایجاد کند. دوستان می گویند برای برگزاری نمایشگاه ها تا پایان سال و سال آینده با مجری قراردادها بسته شده است، اما نکته اینجا است که محل برگزاری نمایشگاه ارتباطی به این موضوع ندارد و می‌توان آن را تغییر داد.» باید دید با توجه به این موضوع و پیگیری‌های صورت گرفته از نیمه دوم سال و یا حداکثر سال آینده برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در سئول و دیگر اماکن داخل شهر به خارج از شهر و نمایشگاه شهر آفتاب منتقل می‌شود یا این دوگانگی و حتی موازی کاری در برگزاری نمایشگاه‌های مختلف ادامه خواهد داشت؟     

کد خبر 778448

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی اشکانی IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    2 0
    واقعا به عنوان یک راننده اسنپ،تواین ترافیک نمایشگاه اخیر،داغون شدم...نمیخوایین درک کنید حال زحمتکشان حمل ونقل تهران رو؟؟تاکسی ها،اتوبوس ومینی بوس ها و همکاران اسنپ تپسی و مردم عادی.....جاش نیست اینجا نمایشگاه....قدیم خوب بود الان نه...لطفا مسئولین کاری کنن این مشکل حل بشه گرما وترافیک داغونمون کرد
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    2 0
    آقا به دین، به پیامبر، به هر چیزی که می پرستین، محل فعلی جای نمایشگاه نیست، آقا چرا مردم‌رو دوست دارین اذیت کنین آخه...تهران همینطوری از ترافیک داره منفجر میشه شما هم‌هی با این نمایشگاه و برگزاری کنسرت و ..... هزاران مورد دیگه ترافیک و راه بندان رو دارین بیشتر و بیشتر میکنین.... آقایان مسئول، ظرفیت تهران حداکثر برای ۲ الی نهایت سه میلیون جمعیت هست نه ۲۰ میلیون... چرا نمی خواهید بدونین... معابر و خیابان ها و جاده ها در تهران مال ۵۰ سال پیشه، اکنون با ساخت و سازهای بیرویه و غیر استاندارد در طول چند دهه اخیر وضعیت در تهران بحرانی است...
  • میر شجاع IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    1 0
    سلام بله نزدیک نیم قرن است روزانه معادل میلیونها ساعت وقت ملت و بنزین در این بزرگراه تلف میشود فقط برای پر شدن جیب بعضی به اضافه آلودگی هوا و استهلاک خودروهای عمومی و شخصی چرا جمع نمی کنید