شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد هیات های آمریکایی و ایرانی در هتل‌های جداگانه در دوحه قطر مذاکرات غیر مستقیم برای آزادسازی پول‌های  مسدود شده ایران و همچنین آزادی زندانیان آمریکایی را انجام دادند در حالی که دیپلمات‌های قطری  پیام‌های ایران و آمریکا را به آنها می رساندند.

آمریکا - ایران

به گزارش همشهری آنلاین، شبکه خبری سی ان ان آمریکا روز شنبه ۱۲ اوت (۲۱ مرداد ماه) به وقت محلی گزارش داد: یک مقام آمریکایی آشنا به مذاکرات به سی ان ان گفت که در طول این مذاکرات که بیش از یک سال در پایتخت قطر جریان داشته به صورت مستقیم انجام نشد.

وی افزود: مقامات قطری پیام‌ها را به دو طرف انتقال می دادند و برخی از کارهای لجستیکی به محتاطانه‌ترین شکل ممکن انجام می‌شد.

سی ان ان ادامه داد:  نقشه کلی  راه توافق در دوحه حدود شش ماه پیش و پس از دو سال و نیم گفتگوهای غیرمستقیم فشرده بین واشنگتن و تهران  شکل گرفت.  روز پنجشنبه ۱۰ اوت (۱۹ مردادماه) این  گفتگوهای فشرده اولین نتیجه را داد و ایران چهار آمریکایی را که در زندان اوین بازداشت بودند، آزاد و به حبس خانگی منتقل کرد.

بر اساس گزارش هایی که چندین منبع آشنا با این مذاکرات با سی ان ان  به اشتراک گذاشته اند، مسیر گفتگو ها پرچالش بوده است. آمریکا و ایران روابط دیپلماتیک ندارند و پیشنهادهای عمومی واشنگتن برای تعامل مستقیم با تهران در این زمینه رد شده بود.

در عوض، آمریکا باید مسیرهای غیرمستقیم را دنبال می‌کرد و بر شرکای خود در خاورمیانه و اروپا از جمله قطر، عمان، انگلیس و سوئیس، که همگی نقش میانجی را در طول این دوسال و نیم داشتند، تکیه می‌کرد.

سی ان ان گزارش داأک به گفته یک منبع آگاه،  مقامات آمریکایی با این درک که "هیچ تضمینی" در مقابل ایرانی ها وجود ندارد، به مذاکرات ادامه دادند. پس از آنکه مذاکرات در مسیر خود قرار گرفت  دولت آمریکا در این خصوص با کنگره و اعضای خانواده این آمریکایی ها تماس گرفت.

یکی از اجزای این قرارداد مبادله زندانیان مورد انتظار بین آمریکا و ایران است و دیگری شامل  ۶ میلیارد دلار از وجوه ایرانی است که در یک حساب بانکی محدود در کره جنوبی نگهداری می شد و اکنون قرار است به حساب های محدود در قطر منتقل شود تا  برای تجارت کالاهایی مانند غذا و دارو که کالاهای غیر تحریمی هستند، مورد استفاده  قرار گیرد.

منابع به سی ان ان  گفتند که این پول  از فروش نفتی که ایران مجاز بوده و در حساب هایی که در دولت دونالد ترامپ ایجاد شده بود، به دست آمده است.

یکی از منابع مطلع در مورد این توافق گفت که روند انتقال وجوه به قطر احتمالا ۳۰ تا ۴۵ روز طول می کشد و دو منبع گفتند که این پول قبل از رسیدن به قطر، به سوئیس منتقل خواهد شد. انتقال این وجوه آسان نخواهد بود.

به گفته منابع، وزارت خزانه داری آمریکا به شدت در این امر نقش خواهد داشت، زیرا انتظار می رود که انتقال وجوه ایران به قطر هفته ها طول بکشد و هیچ تحریمی علیه ایران نیز از سوی آمریکا لغو نشده است.

این مقام گفت: مذاکرات غیرمستقیم شامل مقاماتی از سراسر دولت آمریکا، از جمله وزارت خارجه و کاخ سفید می‍‌شد  و آنها از نزدیک با وزارت خزانه داری  در ارتباط  بودند. دخالت وزارت خزانه داری در برخی مواقع این روند را دشوارتر می کرد، اما این تعامل برای اطمینان از اینکه هرگونه توافقی،  نظارت دقیق بر منابع مالی ایران را حفظ می کند، ضروری بود.

کد خبر 779822
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 34
  • GB ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    43 10
    در دنیای امروز اگر راه تعامل را بلد نباشی محکوم به فنایی واین روشهای کهنه وقدیمی جهت تامل با قدرتی مثل امریکا که تما شاهراهای اقتصادی دنیا توسط دلار امریکا شکل میگیرد به ما این پیام را میدهد که برای پیشرفت باید سهمی ازاین دادوستد اقتصادی با امریکارا داشته باشی ایا شما میدانید کشور کوچکی مثل قطر که پایگاههای امریکا انجا میباشد وپولهای بلوکه شده ایران به بانکهای قطر منتقل میشود در نتیجه این قدرت امروز قطر دراثر تعامل با امریکا بدست امده وچگونه کشوری تمام اقتصاد وسرمایش وابسته است میتواند دوست ایران باشد اگر راه تعامل با امریکارا هموار نکنید
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    52 7
    خوبه از کفن پوش ها خبری نیست !
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    75 13
    چرا مستقیم ورو در رو مذاکره نمیکنید واقعا امریکا با همه بدیهاش خیلی رو راست تر وبهتر از چین و روسیه است
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      16 52
      یعنی دو تا صفحه تاریخ میخوندی آمریکا را مطمئن نمیدونستی محمد رضا پهلوی که این‌قدر با آمریکا رفیق بود بعد از فرار از ایران آمریکا راهش نداد
    • ناشناس IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      11 13
      اولا" آمریکا دوست واقعی پهلوی نبود .وناگفته و شایعه در این زمینه زیاد است .دوما" آمریکا منافع خودش را در نظر دارد .آن زمان خطر چریک های فلسطین و لیبی وجود داشت وآمریکا منافع خودش را بخطر نمیانداخت .
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      12 30
      واقعا که نمی فهمی خداوند به شما غربگدایان کمی فهم و شعور عنایت بفرماید
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
      37 10
      اره اگه‌دو صفحه تاریخ سال ۱۴۰۲‌رو‌میخوندی میدیدی‌که روسیه سوخو به ایران‌نمیده و دبه کرده
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    11 18
    مذاکره درقطر وعمان .حال نمیده بوی غرب نداره بازی برد.برد.نیست .ازبغلش نمیشود چیزی بلعید .اصلا کلاس اروپا وهتل انتیک اجری کلاس دیگری داره سطحش بالاست وقتی انجا باشه خودش احساس پیروزی میاره .ادم دست پاچه میشه نیازی به خوندن توافق هم نیست همینکه پنج قدرت دنیا درمقابلت وتو خودت رادرمیان انها میبینی عظمتی داره
  • میثم IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    46 8
    این نشان از ضعف دیپلماسی ماهستش این همه مانور خبری نشان از افتخار نیست
  • هامون IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    10 23
    با هر نیتی با آنها مذاکره کنید نمیشود گفت که آنها از نیت شما بی خبراند. پس بهترین راه مذاکره پشت درب گذاشتن آنهاست، حداقل حرمتتان حفظ می شود.
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    42 6
    از اول باید بدون چین و روسیه مستقیم مذاکره می شد
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    20 6
    مملکتداری سیاسیت میخاد، اینو افتخار میدونن
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    23 5
    بهش بگو من باهات قهرم :)
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    22 6
    چهارده سال گذشته و بعد هم یک میلیارد ارزشش کم شده
  • مسعود IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    9 4
    گاهی وقتها مذاکرات رودرونتایج بهتری دارددیدگاهها بهترانتقال می یابدواگررسانه ای شودمردم اعتمادبیشتری پیدامیکنند
  • رضا IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    19 4
    این جور مذاکره در دو هتل جداگانه منو یاد بچه گیهامون میندازه ... موقعی که با همدیگه قهر بودیم پیغامهامونو از طریق بچه های دیگه به همدیگه میرسوندیم‌.
  • رضا محمودی IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    23 9
    پنجاه سال از عمر من گذشت و بیش از چهل سال از انقلاب، این همه گفتیم مرگ بر آمریکا و باهاش مذاکره نمی‌کنیم، آخر مجبور شدیم مذاکره کنیم ،چرا همون چهل سال پیش این کار را نکردید
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    15 4
    رودرروبنشینندمشکلاتشان راحل کنندبهترین گزینه است
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    4 23
    آمریکا گرگ درنده از چنگال آمریکای جنایتکار خارج کردن کاراسانی نیست کسانی که این همه چرندیات می بافند که چرا با تاخیر انجام شده مثل همتی که خودش هیچ عرضه ای برای آزاد کردن پول خودمان نداشت حالا طلبکارانه توئیت می زند به نظر می رسد اینها را باید در رسانه ملی یعنی صدا و سیما به ملت معرفی کرد که نه تنها هیچ عرضه ای نداشتند بلکه سنگ اندازی در آزادی همین مقدار را هم دارند و به نفع دشمن قلم می زنند
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    11 6
    فقط مواظب باشن .نزدیک هم نشن خیلی خطرناکه ... بیچاره خاتمی به دستشویی پناه برد ..
  • رضا افشاری IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    8 3
    سلام به همگی به نظر من نباید الان نباید ذهن خودمان را با این افکار مشغول کنیم که آمریکا بهتره یا روسیه یا چین همه کشوها به فکر خودشون هستند ما هم باید به فکر ملتمان باشیم، چه اون موقع شاه بود و آمریکا باهاش خوب و بعد رفتنش راه ندادش بخاطر منافعش، پس همیشه باید به فکر منافعمان باشیم نه به فکر چند دستگی در ایران پس این حرف ها را رها کنیم و هر کاری به صلاح انجام دهیم
  • یا مهدی عج ادرکنی IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    19 4
    بسی جای تاسف است که اینقدر از مذاکر مستقیم فرار می‌کنند. مگردر هشت سال جنگ تحمیلی با این همه خسارت آخرش پای میز مذاکره نرفتند . این کارا جز افزایش خسارت برای مملکت جز بدنبال ندارد
  • شهرام CA ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    14 4
    با تشکر از دولت های واسطه که بجای وزارت خارجه کار می کنند! باید به اینها حقوق داد که کار می کنند و نتیجه بخش هستند تا آنهایی که فقط ژست دیپلماتیک می گیرند!
  • قلی IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    8 5
    مثلا چی میشد اگه مستقیم باهم مساعل و مشکلات راحل کنند چطور باانگلیس روباه پیر استعمارگر مکاوره وگفتگو مستقیم دارند حضرات مسولین اما باامریکا خیر این بزرگترین اشتباه است تا با امریکا رابطه برقرار نکنند وضع بدتر وخطرناکتر هم میشه به نفع همه است باکدخدا کناربیاید و صلح ورابطه برقراکنید وگرنه اوصاع وحشتناک خراب میشه
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    14 4
    متاسفم مثل بچه های کوچک قدیم که با هم قهر میکردن عمل میکنند
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    7 2
    بنظر می رسد تنها راه رسیدن به یک هم زیستی با کشورها از راه تعامل و گفتگو رو در روی اتفاق خواهد افتاد قبلا این استدلال وجود داشت که اروپا با جدا کردن پول خود از دلار بتواند خودی در جهان سیاست نشان دهد اما با جدایی انگلیس یار وفادار آمریکا در همه جا ضربه مهلکی به بدنه اصلی اتحادیه وارد آمد و در حال حاضر دلار آمریکا هست که حرف اول را در مبادلات تجارت جهانی می زند و تنها مثال کوچک ان آمریکا برای کنترل گروه ای تندرو و رادیکال در جهان که با مقابل سیاستهای او قد علم می کردند قانون مالی را در جهان وضع نمود و همه کشورهای دنیا را به زیر سلطه کنترل پول و شفافیت پولی در جهان را از طریق بانکهای خود در اختیار گرفت چین روسیه و ...بناچار جزو این کنوانسیون قرار گرفته اند FATF قانون شفافیت پولی در مبادلات تجاری و....بهر حال اقتصاد جهان در دستان یک نظام سرمایه داری در نوع پیشرفته قرار گرفته و چرخ اقتصاد جهان با دلار در جهان در حال گردش است و اگر می بینیم در جهان کشورهایی نظیر آرژانتین سعی و کوشش دارند که از سلطه خارج شوند اما سخت موفق خواهند شد چرا که با فشار اقتصادی به آرژانتین ناگزیر باز به
  • شهروند IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    6 2
    خب بشینید رودررو حرفهاتون روبزنید،دیگه پیغوم پس پیغومتون چیه؟
    • مریم IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      1 0
      🙄🙄🙄🙄🙄