مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: زنان شیعه‌مذهب بر اساس قانون جدیدی که به امضاء حامد کرزای رسیده، موظفند در هر زمان نیازهای جنسی شوهرشان را برآورده کنند.

به گزارش خبرگزاری زنان ایران "ایونا" ، آنها همچنین حق ندارند بدون اجازه‌ همسر از منزل خارج شوند. قانون جدید خشم مدافعان حقوق زنان را برانگیخت. 

این خبر را نخستین بار  روزنامه گاردین با تیتر"بدتر از زمان طالبان" منتشر کرد. سپس پنجشنبه (13 فروردین) اشپیگل آنلاین مفصل‌تر به آن پرداخت و با لحنی تند به حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان، به خاطر تصویب این قانون اعتراض کرد.

این قانون که نزدیک به ۲۰ درصد شهروندان افغانستان را شامل می‌شود ، اختیارات مرد را در خانواده افزایش می‌دهد. مثلا در ماده ۱۳۲ این قانون آمده است: «زن موظف است، در هر زمان نیازهای جنسی شوهرش را ارضاء کند». اگر مرد در سفر نباشد ، حق دارد حداقل ۴ بار در هفته با همسرش رابطه جنسی داشته باشد. زن فقط در صورت بیماری می‌تواند مخالفت کند. ماده ۱۳۳  این قانون نیز به مرد این حق را می‌دهد که از اشتغال همسرش جلوگیری نماید.

ماده‌های دیگر این قانون نیز  به عناوین گوناگون زنان شیعه را از حقوق شهروندی محروم می‌کنند. مثلا زن مجاز نیست بدون اجازه‌ی همسرش خانه را ترک کند ، مگر اینکه نیاز مبرم به درمان داشته باشد. سن ازدواج نیز برای دختران شیعه مذهب از ۱۸ سال به ۱۶ سال کاهش یافته است .

 اعتراض مدافعان حقوق زنان

 این قانون و به ویژه امضاء رئیس جمهور کرزای در زیر آن، خشم سازمان‌های مدافع حقوق بشر و فعالان زن را برانگیخته است.

دولت افغانستان در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش نفوذ طالبان و القاعده در این کشور، زیر رگبار انتقاد بود اما برای تبرئه‌ خود، از "پیشرفت" در زمینه‌های گوناگون نام می‌برد، از جمله در زمینه‌ پیشرفت دختران و زنان.

 ناظران معتقدند که قانون جدید تلاشی است از جانب حامد کرزای برای بالابردن محبوبیت خود در میان قوم‌ هزاره. به گفته‌ این ناظران، کرزای در انتخابات ریاست جمهوری شانس زیادی ندارد و به همین دلیل به چنین اقداماتی متوسل می‌شود.

 خشنودی طالبان

 گروه طالبان از تصویب قانون جدید برای زوج‌های شیعه ابراز خرسندی کرده است. ذبیح‌الله مجاهد، که به گفته‌ خودش سخنگوی طالبان است، گفته است که قانون جدید با نظرات رهبران طالبان همخوانی دارد و به همین دلیل مورد حمایت آنان است

کد خبر 78132

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز