شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

گروه شهری – سینا قنبرپور: اکوتوریسم روستای شیب‌دراز جزیره قشم گرچه با وجود باران شدید نیمه دوم تعطیلات نوروزی دستخوش تغییراتی در تعداد بازدیدکننده‌ها از تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها شد

اما با تشکیل صندوق شرکت تعاونی صوفی سفر قشم به استانداردهای توسعه پایدار نزدیک‌تر شد.

براساس محورهای توسعه پایدار ارتقای دانش جامعه محلی برای حفظ محیط‌زیست در توسعه طبیعت‌گردی و گردشگری رکنی اساسی محسوب می‌شود.

به گزارش همشهری، امسال تعداد لاک‌پشت کمتری در ساحل روستای شیب‌درازجزیره قشم تخم‌گذاری کردند و بارش باران موجب کاهش تعداد بازدید کننده‌های این واقعه طبیعی شد.

البته سازمان منطقه آزاد قشم از رشد 38درصدی ورود مسافران نوروزی به این جزیره زیبا خبر داده است ولی دست‌اندرکاران طرح توسعه اکوتوریسم روستای شیب‌دراز قشم از کاهش بازدیدکننده‌ واقعه تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها خبر دادند.

این کاهش بازدیدکننده به شدت متاثر از باران‌های شدید جزیره قشم از 6 تا 10 فروردین بوده زیرا عمده مسافران ورودی به قشم با ایجاد کمپ و برپایی چادر در جزیره اقامت می‌کردند که همین‌امر سبب خروج زودهنگام آنها از جزیره شد.

تجربه جامعه محلی موفق بود

با وجود نامساعد بودن شرایط جوی جامعه محلی روستای شیب‌درازقشم که همه ساله میزبان تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه عقابی است توانست تجربه خوبی در زمینه توسعه پایدار و اکوتوریسم به دست آورد.

نیما آذری مدیر طرح «‌آماده‌سازی مطالعاتی و توانمندسازی جوامع محلی برای ارتقای اکوتوریسم در روستای شیب‌دراز قشم‌» دراین‌باره به همشهری گفت: با همکاری روستاییان و شورای روستا یک شرکت تعاونی برای حفاظت از لاک‌پشت‌ها و کسب درآمد از گردشگرانی که برای دیدن تخم‌گذاری این لاک‌پشت‌ها به روستا می‌آیند تشکیل شد و مصوب شد هر قایق که گردشگران را برای بازدید دلفین‌ها و بازدید ساحل جزیره سوار می‌کند مبلغی اندک به صندوق بپردازد.

همچنین خودروهای وارد شده به پارکینگ روستا باید مبلغی بپردازند و برای چادرزدن نیز باید مبلغی پرداخته شود. همه این مبالغ برای حفاظت از لاک‌پشت‌ها و رونق گردشگری روستا هزینه می‌شود.

این فعال اکوتوریسم درباره فعالیت این صندوق توضیح داد: تا‌کنون سازمان ملل هزینه حفاظت از لاک‌پشت‌های پوزه عقابی و توسعه اکوتوریسم این منطقه را می‌پرداخته است و بناست که با تشکیل شرکت تعاونی روستاییان بتوانند خودگردان شده و از محل گردشگری هزینه‌های حفاظت از لاک‌پشت‌ها را نیز تامین کنند.

بر این اساس قرار است برداشت از این صندوق با هماهنگی اداره محیط‌زیست سازمان منطقه آزادقشم، سازمان ملل و شورای روستا انجام شود و البته در قبال هزینه‌های دریافتی خدماتی چون ارائه محل مناسب برای برپایی چادر، سرویس بهداشتی، نگهبانی، راهنمای مناسب، خدمات جانبی از قبیل برق و... به بازدید‌کنندگان ارائه شود.

لاک‌پشت‌هاتا 15 اردیبهشت می‌آیند

به گفته نیما آذری از 15 اسفند 1387 تا 13 فروردین 1388 فقط 25 لاک‌پشت برای تخم‌گذاری به ساحل شیب‌دراز آمدند که در مقایسه با سال گذشته در همین هنگام تعداد کمتری است.

با این حال لاک‌پشت‌ها تا نیمه اردیبهشت امسال برای تخم‌گذاری به این ساحل می‌آیند. 4 روز بارندگی مداوم سبب شد تا شن‌های ساحل برای تخم‌گذاری مناسب نباشند.

نیما آذری درباره بازدید‌کنندگان نوروزی تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها نیز اظهار داشت: امسال حدود 1 هزار خودرو در پارکینگ شیب‌دراز توقف کردند که سال گذشته در فاصله روزهای
 28‌   اسفند تا 13 فروردین بیش از 2 هزار خودرو در این پارکینگ توقف کرده بودند.

امسال برای راهنمایی بازدیدکنندگان و همین‌طور حفاظت از ساحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها 18 نفر از روستاییان مشغول به کار بودند که سال گذشته فقط 7 نفر به این کار اشتغال داشتند.

مشارکت زنان افزایش یافت

افسانه احسانی، فعال اکوتوریسم و مدیر طرح ارتقا و احیای صنایع‌دستی روستای شیب‌درازقشم درباره فعالیت در تعطیلات نوروزی به همشهری گفت: امسال زنان روستای شیب‌دراز بیش از پیش در فعالیت گردشگری و رونق روستای خود حضور داشتند و با برپایی یک کپر محلی محصولات صنایع‌دستی به بازدیدکنندگان عرضه کردند.

این فعال اکوتوریسم همچنین به مساعدت شبکه بهداشت جزیره قشم با طرح توسعه شیب‌دراز خبر داد و افزود: قرار است شبکه بهداشت با خانه‌هایی که به توریست‌ها امکان اقامت می‌دهند همکاری کرده و با آموزش بهداشت به آنان استانداردهای بهداشتی لازم برای توریست‌ها را فراهم کنند.

رشد 38 درصدی ورود مسافر به  قشم

ورود مسافران و گردشگران نوروزی به جزیره قشم با رشد 38 درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته مواجه شد.

به گزارش میراث آریا(CHTN)محمد اصغری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در جلسه ستاد دائمی تسهیلات سفرهای قشم گفت: از ابتدای تعطیلات نوروزی تا هفتم فروردین ماه بیش از 500هزار مسافر نوروزی و 52 هزار خودروی شخصی مسافران نوروزی وارد جزیره قشم شد.

وی افزود: برخلاف بارش باران، ورود و خروج مسافران بدون وقفه و مشکلی در بنادر و اسکله‌ها و همچنین فرودگاه‌ بین‌المللی قشم انجام شد.

اصغری توضیح داد: در اسکله لافت و پل تعداد 20 فروند شناور حامل خودرو اقدام به جابه‌جایی خودروهای مسافران نوروزی از اسکله پل به اسکله لافت در جزیره قشم کرده و امورات گمرکی و تشریفاتی ورود و خروج خودروها در کمتر از یک دقیقه انجام می‌شود.

اصغری تصریح کرد: در بخش اسکان مسافران نوروزی، علاوه بر تجهیز و آماده‌سازی‌ 45 هتل و مهمانپذیر در جزیره قشم 8 کمپینگ بزرگ و طرح منازل استیجاری در خدمت مسافران نوروزی بود که میانگین ضریب اشتغال در اماکن اقامتی بیش از 90 درصد است.

کد خبر 78136

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز