حضورم در نهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری بر تحلیل و تکلیفی استوار بود که در موقعیت فعلی وجود ندارد.
بنابر این با جمع بندی شرایط موجود فعلا داوطلب دهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری نیستم.
محمد باقر قالیباف درخصوص مسائل سیاسی روز و بهویژه انتخابات دهم ریاستجمهوری با بیان اینکه تحقق عملی شعارهای انقلاب هنوز هم مطالبه اصلی مردم از نظام است به مهر گفت: اگر بحثی در زمینه میزان تحقق شعارها و اهداف انقلاب هست باید پاسخ آن را بیشتر در ارزیابی عملکرد ما مسئولین جستوجو کرد تا مردم.
وی در ادامه به 2گروه که در حق آرمانهای انقلاب جفا کردهاند اشاره کرد و ادامه داد: بنده معتقدم 2گروه درخصوص این شعارها و آرمانها به انقلاب و به مردمیکه صاحب آن هستند، جفا کردند. گروه اول کسانی هستند که بهدنبال تجدید نظر در شعارها و آرمانهای اولیه هستند و از بیان آنها و حتی ذکر سوابق انقلابی خود ابا دارند.
در حالیکه این شعارها اصیل و تحقق آنها مطالبه مهم مردم است. گروه دوم نیز کسانی هستند که شعارهای انقلاب را سر میدهند اما بررسی گذشته و عملکرد فعلی آنها نشان میدهد که با ادعاهای بیعملشان ظلم مضاعفی به انقلاب میکنند.
قالیباف در این خصوص افزود: باید پایبند به شعارها بود اما مهمتر از آن، تحقق بخشیدن به آرمانهاست. من خسارت عمل به آرمانها را چنانچه بدون بیان شعار باشد، کمتر از تکرار شعارها بدون کارآمدی و صداقت میدانم.
قالیباف درخصوص اینکه ریشه آفتها و آسیبهایی را که از آن سخن میگوید بیشتر فرهنگی میداند یا سیاسی؟ اظهار داشت: ریشه این مشکلات را فرهنگ مدیریتی یا اندیشه راهبردی مدیران کشور میدانم. من چنانچه قبلا هم گفتهام نگران نفوذ و گسترش دو جریان فکری در فرهنگ مدیریتی کشور هستم.
یکی رواج اباحه گرایی و نفی توانمندی انگارههای دینی در اداره امور مردم و دیگری قدرت یافتن جمود و تحجر، عقل گریزی و تجربه ستیزی و چه بسا تلاش برای ارزش نمایاندن این رفتارها. عملکرد این دو طیف در مقاطع مختلف کار را به جایی رساند که از یک طرف عدهای از نخبگان عدمحضور دین در متن سیاستها و مدیریتها را تنها فرمول موفق حل مشکلات میدانستند و طیف دوم هم متأسفانه با عملکرد خود عدهای دیگر را به این نتیجه رساند که گویا دین نمیتواند در حل مشکلات و اداره جامعه کارآمد باشد.
شهردار تهران در ادامه تاکید کرد: بنابر این عملکرد هر دو طیف دارای نتیجه واحدی بوده و همانند دو لبه قیچی عمل میکنند.
در حالیکه هدف اجتماعی جمهوری اسلامیتحقق «شهروند ارزشی و برخوردار» بوده که فرمول عملی آن نیز در قانون اساسی و ساختار تعریف شده برای اداره امور کشور بیان شده است. به هر حال زیبنده نیست که با این همه ظرفیتها و امکانات، هنوز نتوانستهایم حیات طیبه را برای شهروند ارزشی و برخوردار بهطور کامل محقق کنیم. این همان ایده «زندگی خوب برازنده هر ایرانی» است که در دوره قبل مطرح کردیم.
قالیباف در توضیح بیشتر درباره تاکید بر اندیشه راهبردی مدیران کشور افزود: منظورم اصالت یافتن راهبرد «خدمت صادقانه و کارآمدی خردمندانه» بر افراد، گروهها و مسئولیتها است.
یعنی اگر انقلاب اسلامیتحقق «شهروند ارزشی و برخوردار» را هدف خود قرار داده و بهدنبال تامین زندگی خوب برای شهروندان است، خدمت و اهتمام به حضور و رضایتمندی مردم را نیز راه تحقق آن دانسته و لوازم آن را در قانون اساسی نیز پیشبینی کرده است.
وی ادامه داد: به عبارتی خدمت نباید ابزاری برای کسب و توسعه قدرت باشد. براساس این اندیشه راهبردی، مهم نیست که ما کجا و در چه پستی هستیم، بلکه مهم این است که در هر موقعیتی که هستیم کار و خدمت صادقانه به مردم را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم و همه ظرفیتهای موجود مادی، معنوی و انسانی را با کارآمدی خردمندانه به سمتی هدایت کنیم که مردم احساس برخورداری و رضایت بیشتری بکنند.
شهردار تهران افزود: در حقیقت ترجمه راهبردی بودن خدمت در اندیشه یک مدیر، این است که دستیابی و یا استمرار قدرت به قیمت ضعیفتر شدن و یا نارضایتی مردم مشروعیت و مقبولیت ندارد. شاید بهترین کلام در این زمینه را شهید مظلوم دکتر بهشتی بیان کرده باشند که ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت.
این شیفتگی برای خدمت به مردم، همان راهبردی بودن اندیشه خدمت در فرهنگ مدیریتی انقلاب اسلامیاست که من بارها از آن تحت عنوان مدیریت جهادی و بسیجی یاد کرده ام. لذا اگر منحنی نقاط قوت و ضعف کارنامه انقلاب اسلامیترسیم شود، نقاط قوت فراوان عملکرد انقلاب قطعا در موقعیتهایی است که خدمت راهبرد اصلی مسئولان و متولیان بوده است.
محمدباقر قالیباف در پاسخ به اینکه کدامیک از دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب توانایی بیشتری برای تحقق راهبرد مورد نظرش را دارند؟ افزود: البته در نحوه طرح سؤال اشتباهی رایج وجود دارد؛ چرا که هیچیک از جریانهای موجود سیاسی به تنهایی قادر به تحقق آرمانها و شعارهای انقلاب نیستند.
پایایی انقلاب اسلامینتیجه اصولگرایی و پویایی آن محصول اصلاح طلبی است. معتقدم درک مفهوم اصولگرایی و اصلاح طلبی برای مدیریت کشور دارای اهمیت راهبردی است و مهمترین شاخصهای آن را میتوان در فرمایشات صریح رهبر معظم انقلاب یافت. مرور مولفههای اصولگرایی و اصلاح طلبی از منظر ایشان اهمیت این تاکید معظم له که راه صحیح، اصولگرایی اصلاح طلبانه است را بهعنوان فرمول حل مشکلات روشن میکند.
وی افزود: بر این اساس اصولگرایی جریانی مقابل هر یک از جریانهای سیاسی نیست و تقسیم بندی گروههای سیاسی به اصولگرا و اصلاح طلب اشتباه است؛ چراکه هرکس و هر جریانی که به مبانی انقلاب پایبند باشد، هر نامیکه داشته باشد یک اصولگراست.
قالیباف درخصوص ماهیت اصلاح طلبی گفت: اصلاح طلبی نیز مهمترین مشخصه و ظرفیت پویای فقه اسلامیاست. انقلاب اسلامیخود یک حرکت اصلاحی بود و هر حرکتی که در جهت تحکیم پایههای انقلاب و اعمال قانون اساسی مترقی و مدرن ما انجام شود بیشک یک حرکت اصلاحی است. لذا هر کاری که از لحاظ علمی، عملی، دینی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی در جهت پیشرفت مردم باشد یک حرکت اصلاحی است که مردم از آن استقبال میکنند.
شهردار تهران در ادامه با تبیین شاخصهای اصولگرایی خاطرنشان کرد: مهمترین شاخصهای اصولگرایی ایمان به هویت اسلامی، ولایت پذیری، عدالت طلبی، آزادی خواهی و آزاد اندیشی، حفظ استقلال همه جانبه کشور، تقویت روح خود باوری و اعتماد به نفس ملی، شکوفایی اقتصادی و رسیدگی به رفاه و زندگی مردم است.
قالیباف همچنین به بیان شاخصههای اصلاح طلبی پرداخت و اظهار داشت: مهمترین شاخصهای اصلاح طلبی هم ایمان و التزام عملی به همه اصول قانون اساسی، نوآوری و ابتکار در جهت تحکیم و تعمیق و تقویت آن، مبارزه همه جانبه با فقر و فساد و تبعیض، پرهیز از افراط و تفریط در همه زمینهها، استفاده از ظرفیت و توانمندی طیفهای مختلف فکری معتقد به مبانی انقلاب و نیروهای کارآمد برای اداره امور کشور است. بنابر این تبعیت از ولی فقیه بر مبنای شرع و قانون اساسی ضرورت اصولگرایی و اصلاح طلبی است.
وی تاکید کرد: باور ما این است که آنچه مقتضای اصولگرایی اصلاح طلبانه یا اصلاح طلبی اصولگرایانه است ؛ تداوم اندیشهها و آرمانهای حضرت امام (ره)، پیروی عملی از مجموعه فرامین رهبر معظم انقلاب، قانون پذیری و تکیه بر خرد جمعی در اداره امور است. رویکردی که ظرفیتهای لازم و کافی برای بقا، بالندگی و تعالی جامعه و توسعه پایدار کشور را در بر دارد و قادر است تا نیازها و آرمانهای اصیل نسلهای ایران اسلامیرا تامین نماید.
قالیباف ادامه داد: ما باید بتوانیم از تمام تجربههای غیرمنافی با عقل و شرع برای اداره خوب جامعه استفاده کنیم چرا که در ستیز بودن با تجربههای مثبت دیگران عقلانی نیست.
قالیباف در ادمه این مصاحبه به ارائه تحلیل خود از انتخابات پیش رو پرداخت و گفت: در برهه حساس دیگری هستیم و علاوه بر الزامات دهه چهارم انقلاب، دهه «پیشرفت و عدالت» شرایط مختلف داخلی و پیرامونی همه ما را در معرض امتحان قرار داده است.
انتخابات ریاستجمهوری بهعنوان مهمترین شاخص اداره امور کشور به اتکای آرای عمومیدر پیش است و طبعا مهمترین وظیفه همگانی حفظ و حراست از اصول انقلاب اسلامی، تحقق آرمانهای امام راحل (ره) و پیروی از کلیه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بهمنظور تحقق حضور حداکثری و آگاهانه و آزادانه مردم برای انتخاب است.
وی افزود: از سوی دیگر احترام و التزام به خواست مردم تکلیفی شرعی و وظیفهای قانونی است؛ چراکه «انتخاب» هدیه انقلاب اسلامیبه ملت ایران است و فراتر از آن در اصل 56 قانون اساسی انتخاب یک «حق خداداد» برای مردم است و خداوند متعال انسان را حاکم بر سرنوشت اجتماعی خویش خواسته است.
قالیباف تاکید کرد: در نگاهی کلی بر این باورم که مهمتر از حضور افراد و جریانهای سیاسی در صحنه رقابت و کسب قدرت، پایداری نظام جمهوری اسلامی، همبستگی ملی و اصل مشارکت عمومیاست. نکتهای که دشمن آن را هدف گرفته و هوشیاری کلیه دلسوزان را ضروری میسازد.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به انتساب شما به جریان اصولگرایی و مطرح شدنتان بهعنوان یکی از مهمترین کاندیداهای انتخابات آینده، وضعیت رقابتی را چگونه ارزیابی میکنید؟ گفت: تاکید میکنم با تعریفی که رهبر معظم انقلاب از اصولگرایی و اصلاح طلبی دارند، تلاش میکنم اصولگرایی اصلاح طلب و متعهد به راهبرد «خدمت صادقانه و کارآمدی خردمندانه» باشم.
بدیهی است که خود محوری و به انحصار طلبیدن جریان گسترده اصولگرایی گام زدن در جهت مخالف این جبهه است. مهمترین آفت اصولگرایی نگاه فصلی، ابزاری و انحصار طلبانه به آن است و هیچ اصولگرایی مصلحت جمعی را فدای سلیقه فردی نمیکند.
وی تاکید کرد: از نظر من اصولگرایی واقعی محیطی پرنشاط برای رقابتی تمام عیار و سالم است. رقابت سلیقههای مدیریتی نه اختلاف، بلکه زمینه ساز پایداری اقبال مردم به اصولگرایی است و بنابراین رو در رو قرار دادن چهرههای اصولگرا، جهتگیری به سمت خواست جریانهای غیرارزشی و غیرمردمی است.
همچنین از بین بردن اعتماد مردم به نیروهای امتحان پس داده کشور و محروم کردن جامعه از ظرفیت مدیریتی نخبگان توانمند و وفادار به نظام، آن هم با انگ و تخریب، در نقطه مقابل «پیشرفت و عدالت» و اصولگرایی است. حمایت و تقویت ارکان نظام و دولت جمهوری اسلامینیز وظیفهای شرعی و همگانی است اما نباید تفاوت مشی، روش و نظر را مخالفت وانمود یا از آن ابزار تفرقه ساخت.
قالیباف در پاسخ به اینکه آیا باید نام محمدباقر قالیباف را در فهرست قطعی نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری آینده نوشت یا خیر؟ گفت: با توضیحاتی که دادم جواب شما روشن است. بنده هیچگاه داوطلب مقام و مسئولیت نبودهام و همواره براساس وظیفه عمل کردهام. کارنامه عملکردم نیز در پیشگاه ملت شریف ایران روشن است.
لذا اگر چه برای اداره کشور و تحقق جامعه ارزشی و برخوردار یا به عبارتی زندگی برازنده ایرانیان مدل طراحی شده و برنامه مدون دارم، اما حضورم در نهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری بر تحلیل و تکلیفی استوار بود که در موقعیت فعلی وجود ندارد. بنابر این با جمعبندی شرایط موجود فعلا داوطلب دهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری نیستم.
قالیباف افزود: من میخواهم یکبار دیگر مانند دوران دفاع مقدس و به یاد دوستان و همرزمان شهیدی نظیر شهید باکری، شهید خرازی، شهید کاوه و شهید کاظمیثابت کنم که فرزندان امام و انقلاب شیفته خدمتند نه تشنه قدرت و تنها موقعی زیر بار سنگین مسئولیت میروند که راه دیگری برای ادای دین خود نداشته باشند.
شهردار تهران در پایان تاکید کرد: فقط امیدوارم کسانی که در برابر تلاش شهرداری تهران برای خدمت بیشتر و بهتر به شهروندان به اتهام انتخاباتی بودن مقاومت میکردند، پاسخ خود را گرفته باشند.
وی درباره مهمترین برنامه شهرداری تهران در آینده میگوید: « خدمت صادقانه و کارآمدی خردمندانه » ضمن ادامه روند پر شتاب فعالیتهای جاری، در چارچوب ارزش گرایی، عقلانیت، اعتدال و کارآمدی برنامههای مفصل دیگری نیز داریم که جزئیات آن ان شاءالله بهتدریج بیان خواهد شد.
فرزندان امام و انقلاب شیفته خدمتند
میخواهم یکبار دیگر مانند دوران دفاع مقدس و به یاد دوستان و همرزمان شهیدی نظیر شهید باکری، شهید خرازی، شهید کاوه و شهید کاظمیثابت کنم که فرزندان امام و انقلاب شیفته خدمتند نه تشنه قدرت.